Banner

Na ruim elf jaar bij de VO-raad, waarvan meer dan tien jaar in allerlei rollen bij het Steunpunt Passend Onderwijs, heb ik besloten om voor een nieuwe uitdaging te gaan. Geen beslissing die ik van de ene op de andere dag heb genomen. In gesprekken met mijn netwerk en samen met mijn loopbaancoach ben ik op zoek gegaan naar waar ik energie van krijg en waar mijn kwaliteiten het beste tot hun recht komen.

Ik kijk met veel plezier terug op een rijke en leerzame tijd bij de VO-raad. Ik begon in een super enthousiast team dat fantastische dingen deed op het gebied van loopbaanoriëntatie en -begeleiding. Dank, Karen, Judith en Anna! Jullie lieten zien dat een sectororganisatie allesbehalve stoffig en stroperig hoeft te zijn.

Ook mijn eerste gesprek met Hermien bij het Steunpunt Passend Onderwijs vergeet ik niet. Het ging over van alles – behalve over passend onderwijs. Volgens haar was de klik het belangrijkst; de inhoud zou vanzelf wel komen. En dat bleek ook zo te zijn. In de jaren daarna werkte ik, eerst als projectleider en later als programmamanager, aan de opbouw van het SPO. Denk aan het vormen van een inhoudelijk sterk team (bijna alles was toen nog uitbesteed), de samenwerking met het programma van de PO-Raad en het verder gaan als een programma voor het po en het vo, het regelen van meerjarige financiering, en het versterken van de relaties met onze partners.

De dynamiek binnen passend onderwijs is groot – altijd in beweging en ontwikkeling. Vanuit het SPO hebben we hier op vele manieren een bijdrage aan kunnen leveren. Al geruime tijd – ook al noemden we het toen nog niet zo – maken we ons sterk voor inclusief onderwijs. Wat heeft de leerling nodig om tot ontwikkeling te komen in de schoolcontext? Hoe kunnen we de ondersteuningsstructuren versterken, ten goede van álle leerlingen? Een mooie weg, waarin we dichter bij de bedoeling komen en hopelijk loskomen van de oude systematiek van labelen en medisch denken die nog altijd aanwezig is binnen passend onderwijs.

Er staat nu een stevig, divers en inhoudelijk sterk team dat klaar is voor de toekomst. Die toekomst vraagt veel werk – en ik ben blij dat ik daar tot het laatst nog aan heb kunnen bijdragen, met hopelijk waardevolle bouwstenen in overdrachtsnotities en gesprekken. Heel veel succes Marlies, Evelien, Ilona, Irma, Jeroen, Teunie, Marjolein, Anne en Chantal! Ook dank voor de samenwerking en weet zeker dat jullie klaar zijn voor de toekomst. Ook wil ik alle organisaties bedanken waarmee het SPO de afgelopen jaren intensief heeft samengewerkt – dat zijn er te veel om op te noemen.

Dan nog een anekdote. Mijn allereerste opdracht als projectleider bij het SPO in 2016 was om het SPO binnen negen maanden af te ronden – want passend onderwijs zou dan ‘afgerond’ zijn. Tijdens voortgangsgesprekken grapte ik vaak: “Weer niet gelukt!” Maar gelukkig zijn er in de jaren daarna wél heel veel dingen wél gelukt. Het SPO is echt uitgegroeid tot een expertiseknooppunt voor het veld als het gaat om passend én inclusief onderwijs.

Nu kijk ik vooral uit naar mijn nieuwe avontuur als programmamanager in het mbo vanaf 1 september. Terug naar het beroepsonderwijs, waar ik eerder al met veel plezier werkte. Ik heb zin om aan concrete projecten te werken die het onderwijs voor mbo-studenten écht een stukje beter maken. Het eerste gesprek voelde als een warm bad: veel humor, openheid over de uitdagingen die er liggen, en vooral een goede klik. Ik zeg: aanpakken en we gaan ervoor!

Mijn besluit heb ik eind 2024 al besproken met de PO-Raad en VO-raad, zodat we in alle rust konden toewerken naar een goede overdracht. Ik wens iedereen veel succes en blijf jullie vanuit het mbo op afstand met belangstelling volgen.

Ik kijk terug op een uitdagende, leerzame tijd en hoop dat ik iets heb kunnen achterlaten waar anderen verder op kunnen bouwen.

Groet,

Mike Jolink

 

Vragen over het programmamanagement?

De komende periode wordt benut om de functie van programmamanager bij Steunpunt Passend Onderwijs opnieuw in te vullen. Tot die tijd zijn Evelien van den Broek en Jeroen van der Cruijsen aanspreekpunt.