Banner
Casa: waar gewerkt wordt aan de toekomst

Casaschool is een unieke tweetalige Montessorischool voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Het schoolteam zet zich in voor een plek voor waar kinderen worden aangemoedigd om de wereld om hen heen te verkennen, om hun horizon te verbreden en hun talenten te ontwikkelen. Een plek waar ieder kind wordt gezien, gekoesterd en gestimuleerd om in zijn eigen tempo te groeien. 

Op 20 november 2025 organiseerden het Steunpunt Passend Onderwijs, de PO-Raad en de Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang (BMK) een werkbezoek aan deze bijzondere leeromgeving. 

 

Een sterke visie op de toekomst 

“Kinderen zijn de volwassenen van morgen,” opent Tessa Wessels, grondlegger en directeur-bestuurder van Casa. “Wat er met een kind gebeurt, is zo belangrijk voor de toekomst.” Binnen Casa werken 104 professionals die er stuk voor stuk van overtuigd zijn dat zij bijdragen aan die toekomst. Tessa’s verhaal ademt visie en focus — precies wat Casa zo onderscheidend maakt. 

Casa is volledig geïntegreerde kinderopvang én Montessori-onderwijs, het hele jaar door, 50 weken per jaar. Er is een wachtlijst van 300 kinderen. De organisatie is beloond met het predicaat excellente school. Hoe inclusief en geïntegreerd alles binnen de muren van Casa is gerealiseerd, buiten de muren ziet Casa zich geconfronteerd met gescheiden werelden van onderwijs en opvang, verschillende cao’s, financieringsstromen, toezichtskaders. Maar ze doen er alles aan om ook die buitenwereld mee te nemen in hun visie. Zo werken we er hard aan om toe te groeien naar één cao, benadrukt Tessa. 

 

Leren in vrijheid, binnen duidelijke kaders 

Het leerproces bij kinderen, en dus op Casa, is organisch, niet lineair. Kinderen werken op verschillende manieren en op verschillende niveaus, in zorgvuldig voorbereide omgevingen die hen uitnodigen tot ontdekken. 

Bij de baby’s is rust en ritme belangrijk: bewegen, eten, vaste plekken en een omgeving die volledig op hun behoeften is ingericht — alles laag bij de grond, alles toegankelijk. 

In de peuter- en kleutergroepen draait het om zelfstandigheid. Lage afwastafels, materialen voor praktisch werk en uitnodigende hoeken stimuleren kinderen om zelf te doen wat ze kunnen. 

 

Intensieve begeleiding en vroegsignalering 

Elke leerling heeft een mentor. Intern begeleiders ondersteunen deze mentoren en volgen de ontwikkeling van de kinderen nauwgezet. Een nieuw digitaal systeem maakt het mogelijk dat kinderen zelf reflecteren op hun groei. 

“We kennen kinderen vanaf het moment dat ze als baby binnenkomen,” vertelt Tessa. “Daardoor signaleren we bijzonderheden vroeg en kunnen we snel handelen.” 

Casa heeft een uitgebreid aanbod aan materialen, structuren en specialistische kennis. Lukt het niet om een kind intern te helpen, dan wordt expertise van buiten gehaald. Het team staat bekend om zijn flexibele houding en het vermogen om out-of-the-box te denken. 

 

Vier kwaliteitsindicatoren 

Casa werkt voortdurend aan kwaliteitsverbetering op basis van vier pijlers: 

  1. Sterke routines – zodat kinderen onafhankelijk kunnen zijn, ondersteund door Positive Discipline. 
  2. Samenwerking en communicatie – openheid en eerlijkheid binnen het team, omdat teamwork zowel kracht als kwetsbaarheid kan zijn. 
  3. Zicht op ontwikkeling – systematische observatie en monitoring. 
  4. Goed geschoolde professionals – met veel eigen opleidingsmogelijkheden en internationale Montessori-achtergronden. 

 

Ruimte voor verschillen – in beweging, talent en tempo

Arrangementen op maat 

Een interne arrangementenbegeleider coördineert alle ondersteuningsvragen. Specialistische begeleiding vindt zoveel mogelijk plaats in de groep, omdat het doel is dat kinderen goed functioneren in hun eigen leeromgeving. Alleen wanneer nodig gaan kinderen tijdelijk uit de klas. Het internationaal samengestelde team van onderwijs- en kinderopvangprofessionals werkt veel aan interne opleiding vanwege de specifieke manier van werken, die vooral bij de kinderopvang anders is dan gemiddeld in Nederland. 

 

VVE: geïntegreerd, niet geïsoleerd 

Voorschoolse educatie is bij Casa volledig verweven in het curriculum. Geen aparte doelgroep, geen extra regels of verplichte methodes, geen gedoe. “Het zijn ónze kinderen,” zegt Tessa. “Welke ondersteuning een baby of peuter later ook nodig heeft — VVE, extra stimulatie — we bieden het vanzelfsprekend aan.” 

 

Aanbevelingen van Casa

Tessa sluit het bezoek af met enkele belangrijke inzichten; 

  • Positive Discipline: communiceren op een bemoedigende in plaats van bestraffende manier, gebaseerd op de ideeën van Adler. 
  • Routines: gebruiken om waarden en normen op een natuurlijke manier te verankeren. 
  • Community building: zoals klassenvergaderingen, waarmee kinderen leren samen beslissingen te nemen. 
  • Ouderbegeleiding: ouders en begeleiders moeten op één lijn staan om een kind optimaal te ondersteunen. 

 

Voor meer informatie over de school; www.casaschool.nl en via Impressions – Onze Casa.

 

Ook mee op werkbezoek? Hier vind je het aanbod voor schooljaar 2025-2026.