Banner

Schakels die bijdragen aan kansrijk onderwijs

Op maandag 16 juni 2025 werd een grote groep belangstellenden ontvangen op KTS (Katholieke Technische School) in Voorhout. De KTS is een VMBO-school waar je niet alleen je hoofd, maar ook je handen gebruikt. Ze geloven in leren door te doen, waarbij ze je zoveel mogelijk ‘levensecht’ laten leren.

De gehele dag stond in het teken van de twee voorzieningen die binnen het regulier voortgezet onderwijs zijn opgezet om zoveel mogelijk leerlingen aan het onderwijs te laten deelnemen en daardoor inclusief te werken. ’s Morgens konden de deelnemers zich verdiepen in ‘docent op de fiets’ en in de middag in de VO+klas.

 

Na een warm welkom van Dennis Engelhart (directeur KTS), Annelien van Schaardenburgh (directeur-bestuurder swv Duin en Bollenstreek), Hermen Baas (projectleider Expertise Centrum SFT en swv Duin en Bollen) en Annemarijn Fortgens (coördinator Loket Passend Onderwijs) werd de groep in tweeën gesplitst om alles over docent op de fiets te horen.

Docent op de fiets (DOF)

Leerlingen die langdurig thuis zitten worden twee keer per week (per fiets) bezocht door een docent. Het doel is om leerlingen die langdurig niet naar school kunnen, om welke reden dan ook, onderwijs aan te bieden en waar mogelijk voor te bereiden op een terugkeer naar een vorm van onderwijs, dan wel ontwikkelingsperspectief te bieden. De trajecten zijn op maat. Er wordt gekeken wat de leerling nodig heeft om tot ontwikkeling te komen. “Out of the box” denken, is hierbij erg nodig. Zo maakt één van de DOF-mentoren vlogs voor zijn mentorleerling om hem steeds te betrekken bij dagelijkse situaties en hem het gevoel te geven dat hij niet vergeten wordt, ook wanneer de leerling niet in staat is om het wekelijkse contact aan te gaan. Er wordt nauw samengewerkt met ouders/verzorgers en hulpverleners. Het traject wordt opgevolgd en regelmatig geëvalueerd met de belanghebbenden.

Voor de leerling wordt een individueel traject opgezet, waarin goed naar de wensen van de leerling en zijn/haar ouders/verzorgers wordt geluisterd. Voor iedere leerling wordt een OPP (ontwikkelingsperspectief) opgesteld. Van daaruit wordt beslist welke docent geschikt is om het contact op te zetten.

Docent op de fiets (presentatie door Anne Vrolijk en Sven van Hensbergen)

Inleiding

Vijf jaar geleden is KTS begonnen om i.s.m. het samenwerkingsverband DOF vorm te geven. Acht docenten en twee orthopedagogen vormen het team dat ervoor zorgt dat thuiszittende leerlingen weer bij het onderwijs betrokken worden of blijven. Het project is kleinschalig op KTS begonnen en wordt nu stichting-breed gedragen.

“We beginnen klein en werken naar een groepssetting toe, waarbij de leerling weer meedoet met onderwijs”

Middels een fasenmodel worden de contacten op school steeds meer uitgebreid. Een fase duurt gemiddeld 6 tot 8 weken, maar kan ook verlengd worden. Op deze manier doorlopen de leerlingen de volgende fasen en stappen:

  1. Kennismaking en oriëntatie
  2. Perspectief vaststellen
  3. Toewerken naar (uitstroom)perspectief
  4. (Uitstroom) perspectief definitief realiseren

De docent op de fiets is in eerste instantie de verbinding met het onderwijs. Zijn of haar contacten zijn gericht op een band opbouwen en vertrouwen kweken. Docent op de fiets Sven gaf aan dat veel leerlingen je in eerste instantie zien als de zoveelste hulpverlener die langskomt en weer weggaat. Stabiliteit en vertrouwen spelen dus een belangrijke rol in deze eerste fase. Samen met de DOF neemt de leerling stappen om weer in contact met andere leerlingen en docenten te komen.

 

Inrichting en financiering Docent op de fiets (presentatie Annemarijn Fortgens en Hermen Baas)

Voor de initiatiefnemers van het project Docent op de Fiets is het belangrijk dat het accent met dit project op de integratie binnen het reguliere onderwijs ligt en daarmee gericht is op de inclusieve gedachte. Het reguliere onderwijs kent veel mogelijkheden en heeft een rijk aanbod.

Financiering en kader

Een traject voor een leerling wordt door het swv gefinancierd middels een arrangement. Verder wordt de basisbekostiging ingezet waarbij het geld de leerling volgt vanuit de stamschool. Omdat het een bovenschools arrangement betreft, is het swv altijd betrokken bij de toeleiding. Door hulpverlening middels gedragsspecialisten in eigen huis te halen zijn de lijntjes kort.

Het project DOF hangt onder de experimenteerregeling OZA, waardoor er veel ruimte is om op deze manier te werken.

Succes

Het traject is succesvol. 70% van de leerlingen stroomt door naar een vorm van onderwijs. Dit kan bijvoorbeeld entree, VO+klas of de maatwerkklas zijn.

Voor komend schooljaar is het plan om het traject DOF te koppelen aan het initiatief van de digitale school, waardoor er weer verdere doorontwikkeling gaat plaats vinden.

 

Reacties van deelnemers

Het werkbezoek is gewaardeerd met een gemiddelde van 8,1.

Was erg goed georganiseerd. Informatie volledig, goed tempo, grote toewijding en betrokkenheid.

- Deelnemer

Ik ga de inclusieve gedachte nog meer uitdragen en stimuleren bij collega’s.

- Deelnemer

Handige informatie en inspiratie

 

Meer werkbezoeken

De terugblik van het middagprogramma met als thema ‘VO+klas’ lees je hier.

Volgend schooljaar zullen er meer werkbezoeken ‘Inclusie’, ‘Schoolaanwezigheid’ en ‘Digitale School’ worden georganiseerd. Houd de nieuwsbrief, LinkedIn en 1SociaalDomein van SPO in de gaten voor meer informatie.