Banner

‘Gewoon heel hard blijven werken’

Op 25 juni 2025 vond er een werkbezoek schoolaanwezigheid plaats in Almere. De groep belangstellenden was van harte welkom op de locatie van Bijzonder jij, een initiatief dat nauw samenwerkt met zowel scholen als samenwerkingsverband om schooluitval te voorkomen of terugkeer naar school te bewerkstelligen.

Na het welkom door Mariska Kloppenburg (directeur Bijzonder Jij) stelde zij de andere sprekers aan ons voor. Samantha Bouwhuis (interim directeur De Optimist), Carla Maas (IB’er De Optimist), Margareth van Meerveld (teammanager SWV Passend Onderwijs Almere), Saskia Vermij (teammanager Bijzonder jij), Chantal Kloppenburg (begeleider en onderwijsadviseur Bijzonder jij) en drie leerlingen namen ons vanuit verschillende perspectieven deze ochtend mee in hun ervaringen en samenwerking.

(Back) On Track 

Wat als we schooltrauma kunnen voorkomen? Met die vraag stapte ‘Bijzonder jij’ twee jaar geleden, samen met schoolbestuur Prisma, naar de gemeente Almere. Wat als we kunnen zorgen dat leerlingen niet uitvallen, wat als we eerder kijken dan wanneer het al bijna niet meer lukt om een leerling binnen de schoolse setting te houden? En wat nou als we dan gebruikmaken van zowel de kennis het geven van onderwijs als de kennis van behandeling in JGGZ? Stel dat we die werelden kunnen verbinden, zouden we dan uitval en mogelijk schooltrauma kunnen voorkomen?  

En wat als we dat dan ook in klein groepsverband zouden kunnen doen, waardoor de leerlingen in verbinding blijven met andere leerlingen? Hoe kunnen we daarbij de leerkracht en school betrekken, hoe kunnen we van elkaar leren? Welke effecten kan dit opleveren? 

Deze vragen stelden Bijzonder jij en schoolbestuur Prisma zichzelf toen zij het programma van On Track creëerden. Vanuit dat succes, hebben zij doorontwikkeld.  

In samenwerking met schoolbesturen in Almere, waaronder ASG, Prisma en SKOfv, Passend Onderwijs Almere en Bijzonder Jij zijn twee trajecten (door)ontwikkeld voor leerlingen die (mogelijk) thuis komen te zitten. On Track, een preventieve intensieve (groeps)interventie bij leerlingen die op termijn dreigen uit te vallen. En Back On Track, een intensieve (groeps)interventie voor wanneer leerlingen thuis zijn komen te zitten. Bij beide projecten wordt onderwijs, het schoolse leren en de academische prestaties èn de diagnostiek en interventies van de jeugdhulp gecombineerd. 

Samenwerkingsverband en bestuur: school is een ontmoetingsplek en leerlingen mogen nooit stil staan in hun ontwikkeling

In 2023 zagen zowel het bestuur van stichting Prisma Almere als Bijzonder jij een trend van steeds meer leerlingen die beperkt naar school gingen. Deze groep van leerlingen werd steeds groter.

Vanuit de visie dat school een ontmoetingsruimte is waar jeugdigen bij elkaar komen en dat voor elke leerling het allerbelangrijkste is dat zijn/ haar ontwikkeling niet stil staat zijn is dit bestuur samen met Bijzonder Jij een arrangement gaan ontwerpen, waarbij het samenwerkingsverband de bereidheid had om mee te denken in de financiële ondersteuning.

Vanuit diverse financiële stromen (convenant lerarentekort, NPO en LEA) lukte het om van start te gaan.

 

Bijzonder jij: zet hulp in een zo vroeg mogelijk stadium in

Ons uitgangspunt bij de begeleiding in dit traject is dat we de leerling altijd weer terug naar schoolbegeleiden en er verbinding is met school. Het leren en kunnen functioneren in een groep is daarbij van belang. Wanneer een leerling daartoe nog niet in staat is, zetten we de rijdende leerkracht in. Met de trajecten ‘Back on track’ en ‘On track’ proberen we dit punt te voorkomen. We zetten onze hulp in een zo preventief mogelijk stadium in. Beide trajecten bestaan uit 10 weken, waarbij de leerling in de laatste drie weken zoveel mogelijk weer naar de eigen school gaat.

In beide trajecten staat het herstelrecht van de leerling centraal en begeleiden we leraren met de terugkeer en of afstemming op de leerling . We vinden het belangrijk om ouders en leerling intensief te betrekken waardoor ze zich gehoord en gezien gaan voelen. De leerling heeft recht op herstel en Bijzonder jij helpt om daarvoor draagkracht te creëren.

Transparantie en gelijkwaardigheid zijn daarbij sleutelbegrippen.

Daarnaast is transfer naar alle leefgebieden belangrijk. Veel leerlingen krijgen de opdracht om complimenten aan anderen te geven. Een dergelijke opdracht wordt dan zowel thuis als op school uitgevoerd. Het zijn leefwerelden die met elkaar in verbinding staan.

Bijzonder jij is dan de spin in het web die luistert en verbindt maar ook mag spiegelen naar alle betrokkenen toe.

 

De basisschool: wat kan er wel?

Wanneer je op een dergelijke manier gaat samen werken vind je elkaar altijd in urgentie. Voor school is dat naast een leerling die zich niet happy voelt soms ook de leerkracht die zich overbelast voelt en niet meer weet hoe de situatie te keren. In onze samenwerking staat ‘Wat kan er wel’ altijd voorop. Lukt het ouders niet om hun kind van de ene locatie naar de andere te vervoeren, dan kijken we hoe het wel kan en komen we tot onconventionele oplossingen waarbij de BSO een leerling dan gaat halen en brengen. Het hoort niet maar we doen het wel en dat werkt.

 

Leerling Y: stop niet met hard werken

Ik ging tot november niet meer naar school. Ik kwam bij Bijzonder jij terecht en nu ga ik weer naar school en kan ik op een goede manier groep 8 afsluiten. Ik heb geleerd hoe ik ruzies op kan lossen en ik voel mij nu gezien. Ik heb ook nieuwe vrienden gemaakt. Als tip gaf Y alle toehoorders het volgende mee: stop niet met hard werken en geef nooit op bij een leerling.

 

Boksdemonstratie: ik leer dingen die ik kan gebruiken in het leven

Binnen het traject krijgen leerlingen ook bokscoaching. Vol trots lieten twee leerlingen het geleerde zien onder begeleiding van bokscoach Anne. Leerling Z vertelde dat de juf dingen vertelt die je kunt gebruiken in je leven. Ik was snel boos. Het boksen is mij gaan helpen met focus.

 

Bouwstenen

  • Er is altijd een verbinding naar school
  • De leerling heeft recht op herstel
  • Transfer op alle leefgebieden
  • Traumasensitief werken staat centraal

 

Wat vonden deelnemers van het werkbezoek?

Het werkbezoek is gewaardeerd met een gemiddelde van 8,7. Enkele reacties van de deelnemers:

Zeer leerzaam en inspirerend, hopelijk komt dit ook voor het VO

- Deelnemer

Je voelt de passie

- Deelnemer

Leuk en inspirerend, fijn pionieren en out of the box

- Deelnemer

Bijzonder mooie toevoeging dat de jongeren ook hun verhaal gedaan hebben

- Deelnemer

Via deze plek nogmaals dank aan Mariska Kloppenburg, die met veel enthousiasme en passie deze ochtend heeft samengesteld en begeleid.

 

Handige informatie en inspiratie

 

Werkbezoeken

Dit jaar organiseren we meer werkbezoeken in het kader van schoolaanwezigheid en inclusie. Hou de nieuwsbrief, website en socials van SPO in de gaten voor meer informatie.