Op vrijdag 27 juni organiseerde het Steunpunt Passend Onderwijs een werkbezoek naar IKC De Vindplaats. De Vindplaats is een integraal kindcentrum met kinderopvang, een basisschool en een internationale klas. Het doel van De Vindplaats; een soepele ontwikkeling voor kinderen van 0 tot 13 jaar.
Ontstaan
Dit kindcentrum is ontstaan uit een fusie van twee kleinere basisscholen in de wijk Bos en Lommer in Amsterdam West. Bij de ontwikkeling naar één nieuwe school in een nieuw gebouw zijn beide schoolteams met behulp van tekeningen ‘out of the box’ gaan denken. Hoe zouden we het graag willen? De uitkomst was om alles anders te gaan doen en een gemeenschap in een gemeenschap te creëren. Bij De Vindplaats werken ze als één team, met een gedeelde identiteit en een gezamenlijke visie op leren, groeien en samenwerken. Gert Geertsema is directeur van kinderopvang en basisschool.
Uitdagingen
De school staat in een uitdagende omgeving. Er is sprake van een grote scholendichtheid in de wijk en vergaande segregatie door verschillende sociaal-economische achtergronden. In het kindcentrum is dit verschil ook terug te zien in de populatie van ouders bij de kinderopvang en op de school. Het kindcentrum draait nu 2,5 jaar en er lijkt heel voorzichtig iets meer integratie te komen.
Uitgangspunten IKC De Vindplaats
- De Vindplaats is een gemeenschap in een gemeenschap (fysiek, sociaal en cultureel).
- Zo jong mogelijk en zo lang mogelijk.
- We bieden een kansrijke omgeving; uitdagend en levensecht.
- Het kindcentrum is er voor álle kinderen in de buurt.
Deze uitgangspunten werden tijdens de rondleiding heel zichtbaar. De school is huiselijk en kleurrijk ingericht. Het onderwijs vindt plaats in open ruimtes die pleinen, buurten en huizen worden genoemd. Knus en gestructureerd en de leerkrachten kennen alle kinderen.
Er wordt alleen voor rekenen en spelling met een methode gewerkt op de basisschool. De rest van het onderwijs wordt vooral betekenisvol en geïntegreerd aangeboden.
Leerkrachten kunnen terugvallen op ‘achterwacht’ en vier leerkrachten/onderwijsondersteuners zijn samen verantwoordelijk voor drie stamgroepen. Er zijn geen verwijzingen naar het sbo. Het schoolplein is vrij toegankelijk voor alle kinderen in de buurt. Alle kinderen van de school krijgen 4x per week een gezonde lunch verzorgd door ouders en daarnaast is er een rijk naschools aanbod.
Vol inspiratie zijn we weer naar huis gegaan!
Als je buiten met elkaar speelt, moet je ook binnen met elkaar kunnen spelen en leren in dezelfde school.
Team De Vindplaats -
Inspirerende omgeving. Zo'n rijke leeromgeving gun je alle kinderen.
- Deelnemer
Veel inspiratie op inhoud, proces en samenwerking.
- Deelnemer
Namens het SPO en de deelnemers nogmaals veel dank aan het team van De Vindplaats voor het warme welkom en het inspirerende werkbezoek!