Banner

Op 27 november 2025 was er de gelegenheid om een werkbezoek schoolaanwezigheid aan PRO Drachten te brengen. Vanuit het hele land waren belangstellenden aanwezig.  

Vorig schooljaar besloot PRO Drachten om met schoolaanwezigheidsbeleid aan de slag te gaan. Met veel enthousiasme deden zij deze dag verslag van geboekte resultaten, maar ook van de zaken die lastig zijn.  

 

Het huidige schoolsysteem, een lagere schoolaanwezigheid en inclusie

Jeroen Zijlstra (adjunct-directeur PRO Drachten) heette iedereen van harte welkom en nam meteen de gelegenheid om schoolaanwezigheid aan inclusie te verbinden. Vol passie vertelde hij over de opdracht van de gemeente Smallingerland aan het onderwijs om samen in beweging te komen voor inclusief onderwijs. Dit heeft geleid tot het startsein van een verkennend traject naar een inclusief onderwijsaanbod binnen het voortgezet (speciaal)onderwijs.  

Met zijn prikkelende stelling of het huidige schoolsysteem (in ieder geval het VMBO) tot lagere schoolaanwezigheid leidt, zette hij het publiek meteen aan het denken. Leidt het huidige schoolsysteem tot een lagere schoolaanwezigheid en biedt inclusie kansen om hier iets aan te doen?  Zijn boodschap was in ieder geval dat we het schoolsysteem op korte termijn niet kunnen veranderen, maar dat we wel alvast kunnen kijken naar wat er WEL kan. Aandacht voor schoolaanwezigheid biedt daarvoor een unieke kans.  

 

Go slow to go fast, but keep moving

Trienke van der Veen (projectmedewerker schoolaanwezigheid) nam ons vervolgens mee in de theorie betreffende schoolaanwezigheid. Vanuit de ambitie van de gemeente Smallingerland betreffende inclusie zal zij scholen ondersteunen bij de implementatie van schoolaanwezigheid en daarbij een lerend netwerk creëren. Vanuit de wetenschappelijke theorie nam zij ons mee in de oorzaken van verzuim, de negatieve gevolgen daarvan en het MD-MTSS raamwerk.

 

Het gaat erom dat je de goede dingen doet met leerlingen

Daarna nam William Wissink (schoolcoördinator PRO Drachten) het stokje over. Aanleiding om schoolverzuim nog eens goed onder de loep te nemen was het samengaan van twee PRO-locaties. Er bestonden verschillende visies op verzuim en het toenemend ziekteverzuim onder leerlingen was een grote bron van zorg. Via een helder stappenplan nam William ons mee in de stappen die gezet zijn binnen PRO Drachten. Hierbij lag de insteek vooral op de preventieve rol van de mentor en het betrekken van ouders in een vroeg stadium bij verzuim.  

 

Aanhoudende lichamelijke klachten zijn echt

Na de lunch was het woord aan Marleen Slomp (schoolmaatschappelijk werker PRO Drachten) en Jildau Leistra (ondersteuningscoördinator PRO Drachten). Zij vertelden over Re-fit Do It. Dit is een training die leerlingen met aanhoudende lichamelijke klachten ondersteunt. In deze training leren leerlingen hoe pijn werkt en zij daarmee om kunnen gaan. Ook het docententeam wordt hierin meegenomen, zodat er een andere bejegening richting leerlingen met aanhoudende lichamelijke klachten ontstaat. Aanhoudende lichamelijke klachten zijn echt en ontstaan in het brein. Leerlingen krijgen dit verhaal met behulp van een wetenschappelijk experiment, wat ooit met ratten gedaan is, m.b.v.  pijnprikkels en oplichten van delen in het brein uitgelegd. Op deze dag alle deelnemers aan het werkbezoek dus ook. Belastbaarheid en balans worden daarmee verbeterd. PRO Drachten heeft hiermee ook een aanbod voor thuiszitters binnen de school, maar de nadruk ligt op het voorkomen van thuiszitten en het activeren van leerlingen. 

 

 

Wat vonden deelnemers van het werkbezoek?

Het werkbezoek is gewaardeerd met een gemiddelde van 8,4. 

Informatief, eye-opener, zet aan het denken en maakt enthousiast.

- Deelnemer

Heel mooi inkijkje en dat je gewoon kunt beginnen met groots resultaat 

- Deelnemer

Lekker veel info in korte tijd

- Deelnemer

Via deze plek nogmaals dank aan Marleen Slomp, die met veel enthousiasme deze dag heeft samengesteld. 

 

Handige informatie en inspiratie 

Werkbezoeken 

Dit schooljaar worden er meer werkbezoeken op thema’s schoolaanwezigheid en ‘Digitale School’ georganiseerd. Bekijk hier het overzicht: Werkbezoeken inclusief onderwijs | Agenda ’25-’26. En houd de nieuwsbrief en socials van SPO in de gaten voor meer informatie.