Banner

Op donderdag 22 mei brachten we met een groep van 30 personen bezoek aan de DSO-klas van het Stedelijk Dalton Lyceum in Dordrecht (DSO = Dalton Speciaal Opleiding). Dit bezoek was extra bijzonder, omdat het Steunpunt Passend Onderwijs (SPO) twee jaar geleden tijdens een werkbezoek in Den Bosch al kennismaakte met de toenmalige locatiedirectrice van het Dalton. Destijds werd er door een deelnemer gevraagd: “Wanneer start je, wanneer ben je er écht klaar voor?” Het antwoord was toen krachtig: “We zijn gewoon gestart en reageren constant op de aandachtspunten die we tegenkomen.” En precies dát is wat men in Dordrecht heeft gedaan: gewoon beginnen!

Inmiddels draaien er twee DSO-klassen en na de zomervakantie start alweer een nieuwe groep eerstejaars. Frans Stokhem (teamleider) en Carlijne Schilt (zorgcoördinator) namen de deelnemers van het werkbezoek, via een presentatie en interactieve sessies, mee in de werkwijze van de DSO-klassen binnen het reguliere onderwijs.

 

Wat is de DSO-klas?

In samenwerking met het samenwerkingsverband, de partners van het vso en de basisscholen vindt er een uitgebreide intakeprocedure plaats, waarbij het perspectief van de leerling centraal staat. Leerlingen die voorheen niet konden instromen op het Stedelijk Dalton, krijgen nu via de DSO-klas de kans om in de bovenbouw door te stromen naar een reguliere klas. Dit zorgvuldig uitgestippelde traject biedt maatwerk en geeft elk kind de kans om op eigen tempo te ontwikkelen. We kregen inzicht in het programma van leerjaar één en twee, waarin steeds meer wordt toegewerkt naar integratie in het reguliere onderwijs: van pauzes in de klas naar de aula, van een boekenkast in het lokaal naar een eigen kluisje, van lessen in het eigen DSO-lokaal naar steeds meer lessen in de reguliere klassen. Voor iedere leerling ziet dit traject er anders uit.

Er is veel aandacht voor de ontwikkeling van executieve functies, extra mentormomenten, persoonlijke doelen en een breed aanbod aan groeps- en individuele begeleiding. Vanaf dag één zijn leerlingen van de DSO-klas volwaardig onderdeel van de school. Schoolfeesten, sportdagen, schoolreisjes, ouderavonden en pauzes zijn er voor alle leerlingen. De DSO-klas biedt een veilige basis in een kleine groep van 12 leerlingen met vaste docenten en begeleiders, waar leerlingen in twee jaar tijd kunnen toewerken naar het reguliere voortgezet onderwijs – een stap die direct na groep 8 nog te groot zou zijn.

Ouders zijn een onmisbare partner in dit proces. De school betrekt de ouders intensief vanaf de intake en werkt vooral vanuit positieve communicatie: ouders worden gebeld om te horen wat goed gaat, welke groei zichtbaar is en wanneer doelen zijn behaald. Zo voorkomen ze dat een telefoontje van school een reden is tot schrik, en juist tot trots en betrokkenheid.

 

Rondleiding en gesprekken

Na de presentatie volgde een rondleiding door de school. Via mooie, grote praktijklokalen kwamen we in de DSO-klassen, waar leerlingen vertelden over hun ervaringen en toekomstplannen. Tijdens de lunch sloten ook de mentoren van de DSO-klassen aan en volgden verdiepende gesprekken en het delen van ervaringen.

 

We kijken terug op een inspirerende ochtend. Het is mooi om te zien hoe de DSO-klas zich in twee jaar tijd heeft ontwikkeld tot een waardevolle, passende onderwijsplek voor deze groep leerlingen in Dordrecht. We danken het Stedelijk Dalton Lyceum Dordrecht nogmaals hartelijk voor hun gastvrijheid en het delen van hun inspirerende verhaal.