Werkbezoek ‘Digitale School’ op het Aurum college Lelystad
Op 6 februari werd er voor een klaslokaal vol betrokken en bevlogen mensen een presentatie over digitaal onderwijs op het Aurum college Eduvier onderwijsgroep gegeven. Het Aurum college is verbonden aan de coalitie Digitale School Flevoland en de coalitie Digitale School Overijssel / Noord West Veluwe / Zeeluwe1.
Na het welkomstwoord van Peter Nooitgedagt (regio directeur Lelystad Eduvier) nam Niels Krol (locatie directeur Aurum college) ons mee in de ontstaansgeschiedenis van het Aurum college en de nieuwste ontwikkelingen op deze locatie.
Ontstaansgeschiedenis TOEN en NU
In 2008 startte het Aurum college met circa 50 leerlingen. De basis met een mentor voor de klas en IVIO@school als samenwerkingspartner voor het onderwijs is toen gelegd. Momenteel is het Aurum college een locatie met meer dan 200 leerlingen. Waar er 16 jaar geleden weinig meisjes van deze vorm van onderwijs genoten, maken zij nu 35% van de populatie uit. Ook het aantal jongeren dat vanuit een thuiszittende situatie start neemt toe. Op dit moment maken zij ongeveer 25% deel uit van de populatie. Met de stevige basis die in de loop der jaren is ontwikkeld op het Aurum college probeert het Aurum college zo goed mogelijk in te springen op nieuwe ontwikkelingen. Binnen de coalitie werkt het Aurum college samen met 29 gemeentes, 15 SWV-en en 5 provincies. Een commissie beoordeelt of de leerling in aanmerking komt voor deelname aan dit project.
“In een driehoek staan wij om de leerling heen”
Wanneer een leerling thuis zit is de stap van thuis naar school een zeer belangrijke stap in het proces. Hierbij werken het Aurum college met verschillende fases (zie PowerPoint). De mentor, de vakdocent en de samenwerking daarin met IVIO vormen de driehoek waarin wordt toegewerkt naar het weer fysiek onderwijs op schoollocatie kunnen volgen. De interne zorgstructuur vormt daarvoor de basis. De vakdocenten werken niet hybride, de mentor is via huisbezoeken en/of digitaal contact de verbinding naar school. De verbindende mentor is ook altijd de eerste mentor die je op school krijgt. Structuur en veiligheid staan voorop.
Door in te zetten op fysiek onderwijs wordt de leerling ook voorbereid op de vervolgstap naar hoger onderwijs. “Wij volgen de leerling nog twee jaar na uitstroom en tussen de 80-90% van onze leerlingen is daar ook succesvol”.
Samenwerking met inspectie en gemeente
Verder denkt en kijkt de inspectie mee. Zij worden actief bij ontwikkelingen betrokken, wat de samenwerking prettig maakt.
Ook de gemeente speelt in veel maatwerktrajecten een belangrijke rol. “We zijn heel vaak met ze in gesprek, waardoor er bijna altijd een oplossing komt. “
Samenwerken binnen afstandsonderwijs
IVIO is in de loop der jaren een fijne samenwerkingspartner gebleken. Zij zijn onderdeel van het systeem. “School is daarbij bepalend en leidend voor het onderwijs. Hierdoor zorgen we dat het aanbod geen extra vraag creëert. Wij moeten als school de begeleiding kunnen bieden en hebben daarbij de regierol”.
Ontmoeting en verbinding
Na afloop van de presentatie was er ruimte voor meer ontmoeting en verbinding onder het genot van een lunch verzorgt door leerlingen van De Rede, de naast het Aurum college gelegen VSO VMBO-TL school.
Heel interessant; veel nieuwe inzichten gekregen. Mooie ideeën opgedaan voor onze school en zeer herkenbaar
Deelnemer -
Mooie informatie en stimulerend om met elkaar en op eigen werkplek te delen, samen te sparren (en dromen om dat uiteindelijk ook uit te kunnen voeren)
Deelnemer -
Goede presentatie, mooi om de bevlogenheid van de sprekers te zien. Het biedt het inzicht om een aantal losstaande ontwikkelingen (maatwerkklas, gebruik ivio, thuisbezoek leerlingen) binnen de organisatie meer geïntegreerd te benaderen”
Deelnemer -
Handige informatie en inspiratie
- Bekijk de landingspagina voor het actieprogramma Digitale school
- Lees het onderzoeksproject Meedoen op afstand in een hybride klas
- Rapport van Oberon: de toepasbaarheid van onderwijs op afstand
Werkbezoeken Digitale school
Dit jaar zullen er meer werkbezoeken ‘Digitale School’ worden georganiseerd. Houd de nieuwsbrief en socials van het Steunpunt Passend Onderwijs in de gaten voor meer informatie.