Banner

Op maandag 10 november j.l. was de laatste Masterclass over Inclusie van de reeks van 2025 en werd gegeven door Dian Fluijt. Het onderwerp ‘Universal Design for Learning’ (UDL) past binnen het gedachtengoed van inclusief onderwijs. De deelnemers kregen meer inzicht in de principes van UDL en co-teaching.

In diverse landen in Europa wordt er vanuit UDL gewerkt. De drive om onderwijs te willen ontwerpen waar alle leerlingen aan kunnen deelnemen, vind je ook terug in Nederland. Het gaat als eerste om de mindset: ‘Hoort iedereen erbij?’Ja zeker’ zegt iedereen, en dan rijst de vraag: ‘Hoe dan?’.

 

Universal Design of Learning

UDL gaat uit van de unieke leerling, en niet een leerling met of zonder behoefte. Wanneer je leerlingen benadert vanuit een ‘gemiddelde’ met een ‘daaronder’ en een ‘daarboven’, belemmer je de ontwikkeling. Universal staat voor universeel, voor iedereen, onderwijs zo rijk dat er voor iedereen iets te halen is. En dat maak je niet alleen! Als je het namelijk samen doet, wordt het beter. Samenwerken en samen leren (co-teaching) bij het maken en vormgeven van het lesprogramma, de lesinhoud en het materiaal. Ook de uitleg van de drie niveaus van differentiëren laat zien dat het om een mindset gaat, het raakt het denken in de hele school. De oproep ‘terug naar de ambacht van het lesgeven’ namen de deelnemers mee in de pauze.

 

Praktijkvoorbeeld

Vanuit IKC het Rinket gaven Lyke Seriese en Anne Hafkenscheid uitleg over hoe dit in de praktijk wordt toegepast op hun school in Heemskerk. Na een korte break waren er 3 verwerkingsopdrachten waar de deelnemers uit konden kiezen, helemaal gebaseerd op universeel ontworpen materiaal om te leren. Tijdens het dinerbuffet werd er nog lang nagepraat, er was veel stof tot nadenken gegeven.

 

De deelnemers gaven een beoordeling van gemiddeld een 7.7. Enkele quotes van de deelnemers:

Dat UDL een mooie manier is om de samenwerking met docententeams te versterken vanuit een gemeenschappelijke deler/visie.

- Deelnemer

Veel informatie en praktische tips om er met een team mee aan de slag te gaan.

- Deelnemer

‘Inspiratie voor praktische methode om inclusie vorm te kunnen geven binnen het onderwijs.’

- Deelnemer

Ook in 2026 zullen we weer een aantal masterclasses over Inclusie organiseren. Houd hiervoor onze websites en socials in de gaten!

Deze masterclass maakt deel uit van de masterclassreeks Inclusief onderwijs. In 2025 organiseren de PO-Academie, de VO-academie en het Steunpunt Passend Onderwijs vier masterclasses rondom dit thema. In de masterclasses gaan we in op verschillende vraagstukken voor schoolleiders over richting geven aan inclusiever onderwijs. Klik hier voor het overzicht van de masterclasses inclusief onderwijs van 2025.