Schoolaanwezigheid en het versterken van de pedagogische basis
Op 16 april gingen we met zo’n 100 deelnemers aan de slag met schoolaanwezigheid en de rol van de pedagogische basis. De middag opende met een keynote door Dorien Graas en Marianne Welmers van het lectoraat Jeugd aan de Windesheim Hogeschool.
De pedagogische basis als kans voor schoolaanwezigheid
Lector Dorien Graas en senior onderzoeker Marianne Welmers benadrukten in hun presentatie dat het versterken van de pedagogische basis kansen biedt voor schoolaanwezigheid. In hun keynote gingen zij in op wat de pedagogische basis is, hoe belangrijk het is om naar leerlingen zelf te luisteren, de gevolgen van schooluitval en de pedagogische relatie als sleutel.
Lees het hele verslag van de keynote.
De workshops
Deelnemers konden kiezen uit een aantal workshops.
Lees het verslag van de workshop van Cartesius – De praktijk aan het woord
Wil je ook alle terugblikken, inclusief de presentaties, van het Kennisnetwerk Schoolaanwezigheid in je inbox ontvangen? Meld je aan voor de nieuwsbrief (via NJi).
Kennisnetwerk schoolaanwezigheid
Het kennisnetwerk schoolaanwezigheid is een initiatief van het NJi, Ingrado en Steunpunt Passend Onderwijs. Een aantal keer per jaar organiseren zij een bijeenkomst rond het thema ‘Schoolaanwezigheid’.