Op donderdag 30 oktober 2025 kwamen professionals uit het primair onderwijs bijeen voor een interactieve bijeenkomst over co-teaching, begeleid door Dian Fluijt. De middag bood deelnemers inzicht in het waarom en hoe van co-teaching en de link met inclusie en Universal Design for Learning (UDL). De bijeenkomst was opgebouwd uit twee delen: een theoretisch gedeelte over de drie bouwstenen van co-teaching, gevolgd door een deel waarin deelnemers met elkaar in gesprek gingen over hun eigen praktijk.
Drie bouwstenen van co-teaching
Tijdens het eerste deel van de bijeenkomst nam Dian Fluijt de deelnemers mee door de drie bouwstenen van co-teaching.
Dian startte met de basis van co-teaching, de eerste bouwsteen. Co-teaching betekent dat meerdere onderwijsprofessionals op gestructureerde wijze samenwerken, gedurende een langere periode, op basis van een gedeelde visie. Ze benadrukte dat het co-teaching op zichzelf geen doel is, maar dat het juist een middel is om inclusiever onderwijs mogelijk te maken. Belangrijk hierbij is volgens Dian het concept Collective Teacher Efficacy: het gedeelde vertrouwen van het team dat zij samen onderwijs kunnen aanbieden waardoor alle leerlingen succesvol kunnen zijn.
Bij de tweede bouwsteen nam Dian de deelnemers mee in de verschillende vormen van co-teaching en de stadia van teamontwikkeling. De verschillende verschijningsvormen werden besproken (leraar en leraar speciaal onderwijs, leraar en pedagogisch ondersteuner, leraar en andere leraar, etc.) en vervolgens werd toegelicht hoe co-teaching in de klas er dan uit zou kunnen zien (observerend, assisterend, complementair etc.). Vervolgens liet Dian zien hoe je als team kunt inschatten in welk stadium je zit en welke acties nodig zijn om co-teaching effectief te implementeren.
In de derde bouwsteen koppelde Dian co-teaching aan Universal Design for Learning (UDL). Ze besprak de verschillende niveaus van differentiatie, deelde inzichten uit hersenonderzoek en de noodzaak voor UDL die daaruit blijkt en nam de deelnemers mee in de richtlijnen voor UDL en in een flowchart om UDL te implementeren.
In gesprek met elkaar
Tijdens het tweede deel gingen de deelnemers in groepjes aan de slag, afgestemd op hun fase van co-ontwikkeling binnen co-teaching. Aan de hand van werkbladen en instrumenten reflecteerden zij actief op hun eigen praktijk. Startende groepjes verkenden wat co-teaching inhoudt, reflecteerden op samenwerking en verdiepten zich in de mogelijkheden om afspraken te maken over de inzet van co-teaching. Groepjes die al wat verder waren in de ontwikkeling van co-teaching, verdiepten zich in Collective Teacher Efficacy en Mastery Learning, om te onderzoeken hoe deze principes hun samenwerking en onderwijspraktijk versterken. De ervaren groepjes bespraken casussen en verkenden hoe co-teaching kan worden ingezet voor leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften. Deze gesprekken boden veel ruimte voor uitwisseling van ideeën, uitdagingen en praktijkvoorbeelden, en inspireerden deelnemers om co-teaching concreet in hun eigen schoolcontext te implementeren.
Afsluiting en vervolg
De bijeenkomst werd afgesloten met een laatste ophaalsessie rondom de verschillende verschijningsvormen. Vanuit deze bijeenkomst wordt namelijk een inspiratiedocument ontwikkeld waarin de diverse vormen van co-teaching en hun voor- en nadelen overzichtelijk worden weergegeven. Dit document, dat voortkomt uit de behoefte aan inspiratie en overzicht, is bijna klaar en zal binnenkort worden gepubliceerd.