Banner

Het herkennen van sociale isolatie in de klas

(Sule Alan et al., 2022)

 

In deze samenvatting gebruiken we het woord ‘leerkrachten’. Hiermee bedoelen we alle onderwijsprofessionals die voor de klas staan.

 

Deze studie testte een methode om de verbondenheid van leerlingen in de klas te verbeteren. Deze methode is eenvoudig te implementeren en helpt leerkrachten sociale isolatie onder hun leerlingen te herkennen. De studie werd uitgevoerd in 46 openbare basisscholen in drie regio’s in Italië, met meer dan 2.200 leerlingen en 239 leerkrachten.

 

Hoe werkte het onderzoek?

De onderzoekers verdeelden scholen in twee groepen: één kreeg de interventie (de interventiegroep) en de andere niet (de controlegroep). Ze gaven leerkrachten in de interventiegroep gedetailleerde kaarten van vriendschapsnetwerken binnen hun klaslokalen. De onderzoekers hebben deze kaarten gemaakt op basis van vragenlijstenonderzoek met de leerlingen. Ze deelden ook informatie met de leerkrachten over de negatieve effecten van sociale uitsluiting op de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen.

 

Resultaten van het onderzoek

De belangrijkste bevinding is dat de inzet van de kaarten van vriendschapsnetwerken en informatie over de negatieve effecten van sociale uitsluiting, helpen. Leerkrachten konden stappen ondernemen die resulteerden in minder sociale isolatie en minder antisociaal gedrag onder leerlingen in de klaslokalen. In het bijzonder ontdekte de studie dat leerkrachten in de interventiegroep vaker leerlingen met verschillende niveaus van vaardigheden mengden tijdens groepswerk. Deze aanpak heeft waarschijnlijk inclusie bevorderd, aangezien schoolse vaardigheden sterk (negatief) samenhangen met sociale isolatie, migrantenstatus en sociaaleconomische status. Leerkrachten in de interventiegroep zijn dus inclusiever gaan werken.

Het mengen van leerlingen op basis van vaardigheden heeft mogelijk de kansen op antisociaal gedrag verminderd door contact en inclusie te bevorderen onder sociaal geïsoleerde leerlingen.

De impact van de interventie werd gemeten door een nieuwe manier van het gebruik van experimenten, kleine gegamificeerde tools, ontworpen om prosociaal en antisociaal gedrag te herkennen op een veilige en kindvriendelijke manier.

Belangrijk is dat de interventie kosteneffectief was en slechts 21 USD (ongeveer 19,2 EUR)  per leerling kostte.

 

Conclusie

Het artikel eindigt met de nadruk op de cruciale rol van positieve sociale omgevingen en gezonde relaties met leeftijdsgenoten in de ontwikkeling van leerlingen. De studie adviseert bewustzijn van sociale isolatie van leerlingen bij leerkrachten. Dit speelt een belangrijke rol bij het verminderen van sociale isolatie en antisociaal gedrag in de klaslokalen.

 

Bron

Het hele onderzoek is hier te lezen:

Sule Alan, Leone, M., & Marinella, C. (2022). Inclusive Teaching: Spotting Social Isolation in the Classroom (32954; NBER Working Paper Series Inclusive, Vol. 16, Issue 1).

 

Contact

Herken je deze aanpak of ben je gemotiveerd om hiermee aan de slag te gaan? Heb je zelf al methodes om sociale isolatie te voorkomen?

Vragen en/of opmerkingen kun je via dit formulier laten weten.

 

Meer lezen

Bekijk meer artikelen over inclusief onderwijs in de wetenschap.