Hoe kan het wel, thuisnabij onderwijs?
Op maandag 3 november kunnen we een antwoord op deze vraag ontdekken bij SWS De Veenvogel in Nieuwveen. Ga je mee?
De school
SWS De Veenvogel is een (onofficiële) samenwerkingsschool met ca. 360 leerlingen en groeiend naar ca. 380/390. Binnen enkele jaren zal een IKC gebouwd worden voor Opvang en Onderwijs. Als enige school in het dorp vinden zij het belangrijk dat alle kinderen van Nieuwveen naar hun school kunnen. Thuisnabij onderwijs staat al heel lang hoog in het vaandel.
Dit principe wordt gevoed door de ligging van het dorp ten opzichte van scholen voor speciaal (basis-)onderwijs en ook door de aanwezigheid van ‘een dorp binnen een dorp’: landgoed Ursula, een woonvoorziening voor ca. 450 mensen met een verstandelijke beperking. Zij participeren op diverse manieren in het dorp en nabijgelegen kernen. Dit voedt hun overtuiging dat we met elkaar voor en van elkaar leren en met elkaar en voor elkaar zorgen.
Een leerkracht heeft niet alleen zijn of haar eigen klas; alle leerlingen zijn hun leerlingen. Zij werken nauw samen in zgn. mini-bouwen waarin ‘parels’ en ‘puzzels’ worden gedeeld.
Ondersteunende medewerkers met ervaring en (hierdoor) expertise zijn een belangrijke steunpilaar om het onderwijs voor (bijna) alle kinderen van Nieuwveen vorm te geven. In overleg met het team en de medezeggenschapsraad is er al lang geleden voor gekozen om structureel formatie vrij te maken en te houden voor OOP.
Onder OOP verstaan ze kwaliteitscoördinatoren, leraarondersteuners en onderwijsassistenten. Het geld van het swv en eventuele subsidies komt volledig ten goede aan extra inzet van deze medewerkers.
Daarnaast hebben ze geïnvesteerd in het binden van diverse interne en externe samenwerkingspartners die een vaste plek hebben gekregen in onze school. In en bij deze school werken ze met een kinderfysiotherapeut, sociaal-pedagogische begeleiding vanuit JGT Nieuwkoop, logopediste (2 volledige dagen), dyslexiebehandeling, Gym-Plus, Rots & Water door eigen gecertificeerde medewerkers, een eigen kindercoach, een eigen autismecoach en de Triangel van SKL (kinderopvangpartner).
Het uitgangspunt is: ‘Hoe kan het wel?’
Programma
09:00 | – | 09:30 uur | Inloop | |
09:30 | – | 09:45 uur | Welkom en opening | |
09:45 | – | 12:00 uur | Presentatie en rondgang door beide gebouwen waarbij letterlijk en figuurlijk stilgestaan wordt bij ons onderwijs. Uiteraard is er tijd ingeruimd voor een kop koffie of thee. | |
12:00 | We sluiten de ochtend af met een lunch voor ruimte en ontmoeting. |
Praktische informatie
Let op: aanmelden voor dit werkbezoek is verplicht.
Wanneer: maandag 3 november 2025
Tijd: 09:00 – 12;45 uur – inclusief lunch
Waar: de adresgegevens worden in de bevestiging gedeeld.
Voor wie: professionals uit het onderwijsveld die bezig zijn vorm te geven aan inclusief onderwijs of deze wens hebben.
Kosten: er zijn geen kosten aan het werkbezoek verbonden.