Waarom is het zo lastig om schooluitval en ‘thuiszitten’ te voorkómen? Misschien wel omdat we lang de verkeerde accenten gelegd hebben in de aanpak in en rond school. In de afgelopen jaren wordt vanuit een internationale, kennis-gestuurde beweging de aandacht verlegd naar preventief werken. Het is een aanpak waarbij de focus ligt op de aanwezigheid van leerlingen, in plaats van dat er gekeken wordt naar welke leerlingen afwezig zijn. De focus verschuift hiermee van verzuim naar aanwezigheid. De kern van deze aanpak is het versterken van de binding met school en afwezigheid zo vroeg mogelijk signaleren. Hierdoor wordt langdurig verzuim voorkomen. Maar hoe werkt dit nou in de praktijk? Tijdens de netwerkbijeenkomst op 10 april deelt dr. David Heyne inzichten en handvatten vanuit de wetenschap en verheldert Irma de Wit wat dat in de praktijk betekent voor je aanpak binnen en rond school, en op regionaal niveau o.a. samen met je gemeentelijke partners.
Verandering omarmen
Dr. David Heyne, freelancer voor ‘Excellence in Attendance Support’, stimuleert alle betrokkenen in het onderwijs- en jeugdveld om verandering te omarmen voor impact op jeugd en gezin. Een boeiende reis door schoolaanwezigheid met wereldwijd onderzoek, dat nieuwe mogelijkheden en duidelijke paden voorwaarts onthult.
Publicatie
Omdenken van verzuim naar schoolaanwezigheid vraagt tijd en energie. Er is behoefte aan informatie over hoe je dat als school, samenwerkingsverband en gemeente aanpakt. Om scholen hierbij te helpen heeft het Steunpunt Passend Onderwijs de publicatie ‘Aan de slag met schoolaanwezigheid’ uitgebracht. Deze publicatie bevat een praktisch overzicht van aandachtspunten die belangrijk, c.q. voorwaardelijk zijn om met schoolaanwezigheid aan de slag te gaan.
Issues
Tijdens het webinar gaat Irma de Wit, auteur van de publicatie en projectleider bij het Steunpunt Passend Onderwijs, in op diverse issues die rondom schoolaanwezigheid spelen. Denk hierbij aan: urgentiebesef, facilitering vanuit samenwerkingsverbanden en gemeenten, rolverdeling, huidige en nieuwe wet- en regelgeving, samenwerking tussen samenwerkingsverbanden en gemeenten en data-geïnformeerd werken. Er is daarbij ruimte om vragen te stellen.
Praktische informatie
Wanneer: 10 april 2024
Waar: online
Tijd: van 9.00 tot 11.00 uur
Voor wie: vertegenwoordigers van gemeenten, samenwerkingsverbanden, onderwijs
Aanmelden: via dit formulier