'Dat gaan we gewoon regelen’. Dyanne en Sjon Pors vergeten deze woorden van Intern Begeleider Ilse Schotten van basisschool De Reuzepas nooit meer. Want dit korte zinnetje opende de deuren van de school voor hun zoon Stan, die een progressieve spierziekte heeft.
De Hamalandschool zit sinds dit schooljaar in Het Gele Park in Lichtenvoorde, met als huisgenoten: een basisschool, een school voor speciaal basisonderwijs, een kinderopvang én een kinderdagopvang. En o ja, de bibliotheek en de speeltuinvereniging doen ook nog mee. Eind maart ontving directeur Johan van der Weerd het bestuur van…
De ontwikkeling van een inclusievere onderwijspraktijk is een voortdurende inspanning om tegemoet te komen aan de (on)mogelijkheden, talenten en achtergronden van álle leerlingen. Dit is de overtuiging van onderzoeker en hogeschooldocent Hans Schuman. In het artikel uit het VO-magazine is hij aan het woord in de context van een succesvol…
Deze publicatie van het Steunpunt Passend Onderwijs en het Nederlands Centrum Onderwijs en Jeugdzorg bevat tien praktijkvoorbeelden van (intensieve) samenwerkingen tussen reguliere scholen en scholen voor speciaal onderwijs. Door gebruik te maken van elkaars expertise en faciliteiten blijken er veel meer mogelijkheden te zijn om een passend aanbod te creëren…
Leerlingen van het Kentalis Compas College (vso, cluster 2) volgen praktijkonderwijs en vmbo in een reguliere school: Het Hooghuis in Oss. De samenwerking is gebaseerd op een gezamenlijke, gedeelde visie op inclusief onderwijs. De twee scholen en de gemeente hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten.
Dit praktijkvoorbeeld beschrijft het onderwijsconcept van het VOX College in Amsterdam, waar leerlingen van verschillende niveaus – van vmbo-basis tot vwo - bij elkaar in de groep zitten. Samen werken leerlingen aan projecten waarin theorie en praktijk aan de orde komen en waarin vakken zijn geïntegreerd. Uitgangspunt van de school…
Midden in het gebouw van scholengemeenschap Jacobus Fruytier in Apeldoorn, waar praktijkonderwijs tot en met gymnasium wordt aangeboden, bevindt zich een vso-nevenvestiging van de Obadjaschool in Zwolle (cluster 4). Dit praktijkvoorbeeld laat zien dat deze constructie volop mogelijkheden biedt om de cluster 4 - leerlingen zo gewoon mogelijk onderwijs te…
Dit praktijkvoorbeeld beschrijft de visie en de aanpak van De Korenaar in Eindhoven, een school voor gewoon, regulier basisonderwijs, die zich onderscheidt door een visie die zó gewoon is, dat ze weer bijzonder wordt. Het is namelijk een school voor alle kinderen uit de buurt. Maar dan ook álle kinderen.…