po vo
13 februari 2018

‘Zorg dat alle scholen expertise hebben over (hoog)begaafdheid’

(Hoog)begaafdheid is geen vast onderdeel van het curriculum van de lerarenopleidingen. Ook beschikken niet alle scholen over laagdrempelig gespecialiseerde kennis op dit gebied. Dat zou wel het geval moeten zijn, vindt Desirée Houkema. Zij is projectleider ‘(Hoog)begaafdheid en Passend Onderwijs’ bij het Informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling (SLO).

‘Hoe eerder je begaafdheidskenmerken herkent, hoe sneller een kind de gewenste begeleiding en ondersteuning krijgt. Je moet dus weten hoe je verrijkend onderwijs biedt. Onderwijs waarin je naar behoefte flexibel kunt inspelen op verschillen tussen leerlingen en ook kenmerken van begaafdheid aanspreekt. Op die manier krijgen begaafde kinderen de kans hun talenten te ontwikkelen.’

Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige Houkema, moeder van (hoog)begaafde kinderen, weet als geen ander wat (hoog)begaafdheid kan betekenen. Ze zette zelf ruim tien jaar geleden regionale verrijkingsklassen op. Dat was in een tijd dat er nog maar weinig plusklassen waren in Nederland. En veel minder aandacht voor (hoog)begaafde leerlingen dan nu.

‘Via internet en sociale media is er nu veel meer informatie over te vinden. Steeds meer professionals hebben zich bijvoorbeeld via nascholing gespecialiseerd op dit gebied. Ook weten ouders van (hoog)begaafde kinderen elkaar steeds beter te vinden.’ 

Bewustwording nodig
Toch is de situatie volgens haar nog steeds niet ideaal. ‘Passend onderwijs is goed onderwijs voor alle leerlingen, dus ook voor (hoog)begaafde leerlingen. Maar er wordt nog steeds vaak gedacht zij er vanzelf wel komen. Er is meer bewustwording nodig dat begaafde leerlingen ook extra ondersteuningsbehoeften kunnen hebben.’

Lees het hele interview op de website passendonderwijs.nl.


Nieuws 17 mei 2018

Welkom op onze vernieuwde website

De website van het Steunpunt heeft zoals u ziet een nieuwe layout. Dit is vanwege het heuglijke feit dat de […]

Meer lezen »

Nieuws 17 mei 2018

Handreiking Doorstroom van ISK naar MBO

Het leren van het Nederlands start voor de leerling intensief op de ISK en ontwikkelt zich daarna gestaag verder in […]

Meer lezen »

Praktijkvoorbeelden

Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Bekijk praktijkvoorbeelden

Scan Passend Onderwijs

Vul de Scan Passend Onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Doe de Scan Passend Onderwijs

Wat is passend onderwijs?

Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.

Bekijk video