Banner

De inclusie-toolkit

De inclusie-toolkit, is een verzameling van praktische hulpmiddelen die speciaal ontwikkeld zijn voor scholen, schoolbesturen en samenwerkingsverbanden die toewerken naar een (meer) inclusieve ontwikkelomgeving. De toolkit wordt regelmatig aangevuld met nieuwe, praktische instrumenten die ondersteunend kunnen zijn in dit belangrijke proces. De hulpmiddelen zijn ontworpen voor verschillende doelgroepen en kunnen op verschillende momenten in het proces worden ingezet, afhankelijk van jouw specifieke doelstellingen.

Enkele voorbeelden van hulpmiddelen die je kunt vinden of verwachten zijn:
Leerlingen betrekken in de ontwikkeling naar inclusief onderwijs:
Vijf praktische bouwstenen, om leerlingen actief te betrekken bij de ontwikkeling naar een inclusieve omgeving. Leerlingen delen eigen (ondersteunings-)behoeften en kijken naar het perspectief van de ander. Wat zien jouw leerlingen als ‘Goed onderwijs voor álle leerlingen?’. Wat hebben jouw leerlingen nodig en welke oplossingen dragen zij aan?
Een goede start: Een intensieve samenwerking tussen scholen verloopt niet altijd volgens een vastomlijnd proces. Uit initiatieven vanuit de praktijk weten we dat een aantal zaken voorwaardelijk zijn om de samenwerking tussen scholen succesvol te laten zijn. Maak gebruik van deze succesfactoren.
Inclusieve schoolprofielen: Een breed "smaken pallet" aan inspiratie en kenmerken van scholen die inclusief werken.
Het ontwikkelinstrument inclusie voor kindcentra: Het ontwikkelinstrument inclusie is als gesprekstool vooral een instrument om als opvang en onderwijs met elkaar in gesprek te gaan over inclusie. Je kunt dat doen met het MT, maar ook met de professionals van de zorgstructuur, of de andere groepen binnen het kindcentrum. Je kunt specifieke indicatoren uitzoeken om nader uit te werken. Maar je kunt ook samen afspraken maken waar je bijvoorbeeld over twee jaar wilt staan (en wat daar voor nodig is).


Duik in de toolkit en laat je ondersteunen en inspireren!

icnMeer lezenSluit