Banner

Hoe kunnen we kinderen en jongeren helpen die niet of zeer beperkt naar school gaan door emotionele stress (zoals angst, depressie en onverklaarde lichamelijke klachten). Deze vraag stond op 9 maart 2022 centraal tijdens de digitale launch van het door de NRO gesubsidieerde onderzoek: ‘Weten Wat Werkt – op weg naar een roadmap voor interventies bij schoolweigering (Heyne, D., Brouwer-Borghuis, M., Vermue, J., van Helvoirt, C. & Aerts, G.J.W., 2021) die door het NJi werd gefaciliteerd.

David Heyne en Marije Brouwer deelden de resultaten van dit onderzoek: een routekaart bestaande uit 14 wegwijzers die essentiële voorwaarden voor een effectieve interventie beschrijven. Daarna werd in twee workshops ingezoomd op de wegwijzers ‘investeer in jouw beschikbaarheid en de kwaliteit van contact met jongeren en ouders’ en ‘werk samen als onderwijs en hulpverlening’ en presenteerden diverse interventies die deel hebben genomen aan het onderzoek hoe de diverse wegwijzers binnen hun interventie tot uiting komen.

Documenten

Webinar