Succeservaringen op je eigen niveau op Accrete

Ze hadden al een succesvolle plusklas, maar leerlingen die beter met hun handen leren dan uit boeken vielen nog steeds buiten de boot. Speciaal voor hen ontwikkelde Accrete een praktijkklas, die ze laat proeven van de toekomst.

‘Passend onderwijs betekent: voor elk kind een juiste plek. Aan welke kant van het spectrum je ook zit.’ Jan Spanjer is voorzitter van het college van bestuur bij Accrete, dat Christelijk onderwijs biedt op zestien locaties in Overijssel. Zo’n zes jaar geleden startte Accrete met een plusklas om kinderen die meer aankunnen dan het reguliere lesprogramma genoeg uitdaging te bieden. De plusklas bleek een groot succes. Maar sommige kinderen leren nu eenmaal beter met hun handen. Ook voor hen moest er een passend traject komen.

Nadruk op cognitieve ontwikkeling

Spanjer: ‘Een van onze leerkrachten, Harry Bouwman, zei dat hij leerlingen in de klas zag verpieteren omdat het onderwijs niet aansloot bij hun behoeften. De nadruk in het onderwijs is de afgelopen jaren erg op cognitieve ontwikkeling komen te liggen. En niet iedereen heeft daar baat bij. Daar wilde hij wat aan doen. Hij heeft toen een prachtig plan gemaakt dat wij als school graag wilden faciliteren.’

Woensdag praktijkdag

Dat plan werd de praktijkklas, een klas voor leerlingen met een basisberoeps- of pro-uitstroomprofiel. De klas is bedoeld om leerlingen met praktijklessen van hun toekomst te laten proeven. ‘Met de handen werken, dus!’ Iedere woensdagochtend is het praktijkochtend. De helft van de tijd besteden ze in het praktijklokaal, de andere helft gaan ze op bedrijfsbezoek. Bij schilder- en installatiebedrijven bijvoorbeeld, maar ook bij zorginstellingen en in de horeca.

Met meer plezier en zelfvertrouwen naar school

‘Veel bedrijven zijn ontzettend enthousiast als ze horen over onze praktijkklas. Ze willen allemaal helpen, bieden belangeloos hun expertise aan of sponsoren gereedschappen. Dat is mooi om te merken. En ook de kinderen zijn blij. Niet alleen tijdens de praktijklessen, ook op andere dagen gaan ze met meer plezier naar school. Hun zelfvertrouwen groeit. De eerste keer in het verzorgingstehuis durfden ze amper iemand aan te kijken. Nu stappen ze direct op de bewoners af: wat zullen we vandaag doen?’

De praktijkklas als spiegel

Ondanks de successen blijft Spanjer kritisch. ‘De praktijkklas is ook een spiegel voor ons als school. Tijdens de eerste informatieavond over de praktijkklas waren ouders in tranen. Ze hadden het gevoel dat hun kind eindelijk werd gezien. Dat is aan de ene kant fijn, maar het betekent ook dat we de afgelopen jaren dingen niet helemaal goed hebben gedaan. Daarom willen we als het even kan iedere leerling met het juiste profiel deze kans kunnen bieden.’

Over grenzen heen kijken

Er zijn nu nog drie locaties waar de praktijklessen worden gegeven. Want, zoals Spanjer zegt: voor het realiseren van een praktijkklas is nu eenmaal meer nodig dan voor een plusklas. ‘We hebben een gebouw moeten kopen om de klassen onderdak te geven. Ja, dat is even over grenzen heen kijken. En je kunt honderden excuses bedenken waarom het niet kan. Maar als je echt wilt, écht gemotiveerd bent, is er heel veel mogelijk.’ Uiteindelijk moeten alle leerlingen van alle zestien locaties toegang hebben tot de praktijkklas.

‘Elk kind heeft recht op een fijne schooltijd. Wij willen iedere leerling succeservaringen te laten opdoen op zijn of haar eigen niveau. Of dat nou in een plusklas, een praktijkklas of in een normale klas is. Iedereen is even waardevol.’

Dit praktijkvoorbeeld is afkomstig van de website passendonderwijs.nl.

Praktijkvoorbeelden

Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Bekijk praktijkvoorbeelden

Scan Passend Onderwijs

Vul de Scan Passend Onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Doe de Scan Passend Onderwijs

Wat is passend onderwijs?

Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.

Bekijk video