po vo
21 november 2019

Onderzoek over schooluitval vanuit het perspectief van leerlingen

Het onderzoek ‘Niet thuisgeven’ over schooluitval is uitgevoerd vanuit het perspectief van de leerling die thuiszitter is (geweest). De relatie met breder spelende thuisproblematiek is opvallend. Denk hierbij aan ernstige problemen op meerdere domeinen.

Kohnstamm Instituut en Altra Onderwijs & Jeugdhulp hebben het praktijkonderzoek opgezet met subsidiegelden vanuit het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek, in het kader van haar onderzoeksprogramma Gedrag en Passend Onderwijs (2017).

“We hebben dit onderzoek uitgevoerd vanuit het perspectief van de leerling die thuiszitter is (geweest) en zijn tenslotte in gesprek met leerlingen – en vervolgens met professionals uit de onderwijspraktijk – nagegaan welke adviezen zij geven om thuiszitten te voorkomen.”


Nieuws 2 juli 2020

Experimenten ‘intensieve samenwerking regulier en speciaal onderwijs’ open voor aanmelding

Scholen kunnen vanaf heden een aanvraag indienen om komend schooljaar deel te nemen aan het experiment ‘samenwerking regulier en speciaal […]

Meer lezen »

Nieuws 2 juli 2020

Eenmalig extra bekostiging voor nieuwkomersonderwijs 

Voor nieuwkomers in het voortgezet onderwijs wordt eenmalig een extra kwartaal nieuwkomersbekostiging uitgekeerd. Met deze financiering krijgen scholen de kans […]

Meer lezen »

Praktijkvoorbeelden

Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Bekijk praktijkvoorbeelden

Scan Passend Onderwijs

Vul de Scan Passend Onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Doe de Scan Passend Onderwijs

Wat is passend onderwijs?

Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.

Bekijk video