po vo
30 november 2018

Nieuweschool bewijst: passend onderwijs kan slagen

Passend onderwijs kan wel degelijk slagen. Dat bewijst de Nieuweschool in het Limburgse Panningen: een openbare school waar werkelijk ieder kind welkom is, ongeacht akomst of special needs. Opvallend: de kinderen hier krijgen geen ‘diagnose’: ze zijn allemaal gelijk en doen allemaal mee. Ook opmerkelijk: op deze school geen klacht over hoge werkdruk en de ziekteverzuimcijfers zijn extreem laag.

Lees hier het artikel.

Bron: Magazine Naar School! VOS/ABB

Lees u ook het vervolgverhaal!

Liever passend onderwijs dan labelcultuur

Het aantal diagnoses bij kinderen loopt al jaren op, maar er ontstaat steeds meer discussie over. Want waarom hebben tegenwoordig zoveel kinderen een stoornis als autisme of adhd, en heeft zo’n stempel niet juist een negatief effect op een kind? Steeds meer experts pleiten ervoor terughoudend te zijn met zulke diagnoses bij vaak nog jonge kinderen. Ze willen wel degelijk hulp bieden, maar zonder direct labels uit te delen. Dat is ook precies hoe passend onderwijs in de kern is bedoeld. En er zijn al
scholen die zo werken – met succes.

Lees hier het artikel.

Bron: Magazine Naar School! VOS/ABB

Nieuws 13 december 2018

Kennisdelingsbijeenkomst woensdag 30 januari 2019

Op woensdag 30 januari a.s. vindt in Cursus- en vergadercentrum Domstad, Utrecht weer een gezamenlijke kennisdelingsbijeenkomst plaats, georganiseerd door de […]

Meer lezen »

Nieuws 12 december 2018

Meer kansen met maatwerk voor nieuwkomersleerlingen

Veel scholen leveren een stevige bijdrage aan de onderwijsloopbaan en ontwikkeling van leerlingen die nieuw zijn in Nederland. Een belangrijke, […]

Meer lezen »

Praktijkvoorbeelden

Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Bekijk praktijkvoorbeelden

Scan Passend Onderwijs

Vul de Scan Passend Onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Doe de Scan Passend Onderwijs

Wat is passend onderwijs?

Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.

Bekijk video