po vo
FAQ

Welke taken en verantwoordelijkheden hebben scholen, gemeenten en zorgaanbieders rondom dyslexie?

Scholen zijn verantwoordelijk voor het bieden van goed lees- en spellingonderwijs en voor de signalering en begeleiding van leerlingen met problemen op het gebied van technisch lezen en/of spellen. Als blijkt dat extra begeleiding van de leerling onvoldoende effect heeft, kan worden doorverwezen voor diagnostisch onderzoek.

De gemeente is verantwoordelijk voor de inkoop en toeleiding naar diagnostiek en behandeling van ernstige enkelvoudige dyslexie (EED) door zorgaanbieders.

Diagnostiek en behandeling van dyslexie wordt uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van een geregistreerde gz-psycholoog(BIG),  kinder- en jeugdpsycholoog(NIP) of orthopedagoog-generalist (NVO). Alleen leerlingen met een diagnose ernstige enkelvoudige dyslexie komen in aanmerking voor behandeling.

Ongeacht de uitkomst van het onderzoek blijft de school c.q. het samenwerkingsverband passend onderwijs verantwoordelijk voor ondersteuning en begeleiding voor alle kinderen met dyslexie. Voor docenten zijn er vier vakkaternen ontwikkeld met begeleidingsadviezen voor leerlingen: talen, exacte vakken, zaakvakken, praktijk- en creatieve vakken.

Meer informatie:

Gerelateerde items

po vo
Documenten & Instrumenten
Handreiking onafhankelijk voorzitter van het samenwerkingsverband

Deze handreiking gaat in op het instellen van een onafhankelijk voorzitter binnen de verschillende bestuursmodellen van het samenwerkingsverband, aangezien deze vorm van onafhankelijkheid in de praktijk al regelmatig voorkomt en doorgaans goed ervaren wordt door de betrokkenen. Voor swv’s die een onafhankelijk lid willen instellen biedt deze handreiking ook aanknopingspunten. [Januari 2019]

po vo
Documenten & Instrumenten
Delen van gegevens met externe partners

Scholen werken samen met veel externe partners, zoals jeugdhulp, leerplicht, et cetera. In deze samenwerking worden regelmatig gegevens over leerlingen en/of ouders uitgewisseld. Marij Bosdriesz van het Nji geeft in deze film aan welke afspraken met partners nodig zijn en hoe u de informatie zo zorgvuldig mogelijk onderling is uit te wisselen.

po vo
Documenten & Instrumenten
Bevoegdheden van het onderwijs en rechten en plichten van ouders

Harry Nijkamp van Nijkamp Consult besteedt tijdens deze film aandacht aan de relatie tussen school, samenwerkingsverband en ouders ten aanzien van privacy. Hij behandelt privacyvraagstukken bij aanmelding, toelating, verwijzing en arrangementen en gaat in op de rol en de rechtsbescherming van de ouders.

po vo
Documenten & Instrumenten
Privacy en de samenwerking met samenwerkingsverbanden

Debby Sikking van Kennisnet gaat tijdens deze film in op het begrip privacy en waarom het zo belangrijk is om daar zorgvuldig mee op te gaan. Stap voor stap staat Debby stil bij de aandachtspunten vanuit de AVG die belangrijk zijn voor scholen en samenwerkingsverbanden.

Praktijkvoorbeelden

Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Bekijk praktijkvoorbeelden

Scan Passend Onderwijs

Vul de Scan Passend Onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Doe de Scan Passend Onderwijs

Wat is passend onderwijs?

Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.

Bekijk video