po vo
FAQ

Welke taken en verantwoordelijkheden hebben scholen, gemeenten en zorgaanbieders rondom dyslexie?

Scholen zijn verantwoordelijk voor het bieden van goed lees- en spellingonderwijs en voor de signalering en begeleiding van leerlingen met problemen op het gebied van technisch lezen en/of spellen. Als blijkt dat extra begeleiding van de leerling onvoldoende effect heeft, kan worden doorverwezen voor diagnostisch onderzoek.

De gemeente is verantwoordelijk voor de inkoop en toeleiding naar diagnostiek en behandeling van ernstige enkelvoudige dyslexie (EED) door zorgaanbieders.

Diagnostiek en behandeling van dyslexie wordt uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van een geregistreerde gz-psycholoog(BIG),  kinder- en jeugdpsycholoog(NIP) of orthopedagoog-generalist (NVO). Alleen leerlingen met een diagnose ernstige enkelvoudige dyslexie komen in aanmerking voor behandeling.

Ongeacht de uitkomst van het onderzoek blijft de school c.q. het samenwerkingsverband passend onderwijs verantwoordelijk voor ondersteuning en begeleiding voor alle kinderen met dyslexie. Voor docenten zijn er vier vakkaternen ontwikkeld met begeleidingsadviezen voor leerlingen: talen, exacte vakken, zaakvakken, praktijk- en creatieve vakken.

Meer informatie:

Gerelateerde items

po vo
Documenten & Instrumenten
Impuls Thuiszittersaanpak

Analyse-en-impuls-thuiszittersaanpak-Regioplan

po vo
Documenten & Instrumenten
Nieuwe versies MJB voor (v)so, sbo en swv po, januari 2020

Nieuwe versies van de meerjarenbegrotingsmodellen Bé Keizer voor  (v)so, sbo en swv po staan nu online! Deze versie bevat de nieuwste bekostigingstarieven.

po vo
Praktijkvoorbeelden
Special Verrassend Passend: 'Combinatie middelen onderwijs-jeugd'

Bestaande wettelijke barrières maken het niet eenvoudig om tot een goede (financiële) samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp te komen, maar […]

po vo
Documenten & Instrumenten
Aanvraagformulier en handreiking leerlingen met een ernstig meervoudige beperking

De scholen die voor leerlingen met een ernstige meervoudige beperking onderwijs verzorgen (geplaatst in de hoogste bekostigingscategorie) komen in aanmerking voor extra financiering vanuit OCW. Om het aanvraagproces voor een tlv voor deze leerlingen te stroomlijnen is er voor gekozen om een landelijk aanvraagformulier ter beschikking te stellen. Dit betekent dat scholen voor deze groep leerlingen maar één type formulier hoeven te gebruiken. Door deze uniformering kan de administratieve last voor de school afnemen.

Praktijkvoorbeelden

Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Bekijk praktijkvoorbeelden

Scan Passend Onderwijs

Vul de Scan Passend Onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Doe de Scan Passend Onderwijs

Wat is passend onderwijs?

Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.

Bekijk video