po vo
FAQ

Welke taken en verantwoordelijkheden hebben scholen, gemeenten en zorgaanbieders rondom dyslexie?

Scholen zijn verantwoordelijk voor het bieden van goed lees- en spellingonderwijs en voor de signalering en begeleiding van leerlingen met problemen op het gebied van technisch lezen en/of spellen. Als blijkt dat extra begeleiding van de leerling onvoldoende effect heeft, kan worden doorverwezen voor diagnostisch onderzoek.

De gemeente is verantwoordelijk voor de inkoop en toeleiding naar diagnostiek en behandeling van ernstige enkelvoudige dyslexie (EED) door zorgaanbieders.

Diagnostiek en behandeling van dyslexie wordt uitgevoerd onder verantwoordelijkheid van een geregistreerde gz-psycholoog(BIG),  kinder- en jeugdpsycholoog(NIP) of orthopedagoog-generalist (NVO). Alleen leerlingen met een diagnose ernstige enkelvoudige dyslexie komen in aanmerking voor behandeling.

Ongeacht de uitkomst van het onderzoek blijft de school c.q. het samenwerkingsverband passend onderwijs verantwoordelijk voor ondersteuning en begeleiding voor alle kinderen met dyslexie. Voor docenten zijn er vier vakkaternen ontwikkeld met begeleidingsadviezen voor leerlingen: talen, exacte vakken, zaakvakken, praktijk- en creatieve vakken.

Meer informatie:

Gerelateerde items

po vo so
Documenten & Instrumenten
Aanwezigheidsbeleid op orde

In de handreiking aanwezigheidsregistratie staat het bevorderen van aanwezigheid en de daarbij behorende registratie centraal. De checklist kan gebruikt worden als hulpmiddel om aanwezigheidsbeleid te maken of te toetsen.

po vo
Documenten & Instrumenten
Basisgeneratiecijfers geven inzicht in leerlingendaling

Het project ‘Regionale samenwerking’ van de VO-raad stelt jaarlijks een tabellenrapport met basisgeneratiecijfers per gemeente en provincie beschikbaar, omdat scholen dit naast de prognoses van DUO en Voion kunnen benutten voor het maken van eigen leerlingenprognoses. Een dergelijk tabellenrapport is nu ook beschikbaar voor alle samenwerkingsverbanden passend onderwijs. | 2021

vo
Documenten & Instrumenten
Modelreglement ondersteuningsplanraad VO

Het modelreglement voor de ondersteuningsplanraden in het primair onderwijs is aangepast aan de wijzigingen van de Wms per 1 januari 2021. Download hier het Modelreglement ondersteuningsplanraad VO | 2021

po
Documenten & Instrumenten
Modelreglement ondersteuningsplanraad PO

Het modelreglement voor de ondersteuningsplanraden in het primair onderwijs is aangepast aan de wijzigingen van de Wms per 1 januari 2021. Download hier het Modelreglement ondersteuningsplanraad PO | 2021

Praktijkvoorbeelden

Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Bekijk praktijkvoorbeelden

Scan Passend Onderwijs

Vul de Scan Passend Onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Doe de Scan Passend Onderwijs

Wat is passend onderwijs?

Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.

Bekijk video