po vo
FAQ

Wat zijn de taken van het samenwerkingsverband?

Het samenwerkingsverband (swv) heeft een aantal wettelijke taken. De belangrijkste hiervan is het maken van een ondersteuningsplan. In het ondersteuningsplan legt het swv vast hoe kinderen die extra ondersteuning nodig hebben een passende plek en passende begeleiding kunnen krijgen. Dit ondersteuningsplan wordt ten minste 1 keer per 4 jaar opgesteld. Het ondersteuningsplan is gebaseerd op de schoolondersteuningsprofielen van de deelnemende scholen. Ook staat er in het ondersteuningsplan welk niveau van basisondersteuning alle scholen in het swv ten minste moeten bieden. Verder wordt beschreven hoe de middelen voor extra ondersteuning worden verdeeld over de scholen in het swv. Het swv heeft ook de taak om te beslissen of een leerling wordt toegelaten tot het vso. Vanaf 1 januari 2016 zijn swv-en ook verantwoordelijk voor de ondersteuningstoewijzing van lwoo en pro en voor de budgetten lichte ondersteuning.

Gerelateerde items

po vo
Documenten & Instrumenten
Kennispagina ontwikkelgroep 'Stapeling effecten'

Algemene informatie Presentatie bijeenkomst 1 en verslag Kenmerken succesvolle samenwerkingsverbanden Verrassend passend verantwoording Verevening Onderzoeksverslag ‘negatieve verevening’ Verslag en presentatie […]

po vo
Documenten & Instrumenten
Nieuw online materiaal LOB beschikbaar

Op de website van LOWAN is nieuw materiaal beschikbaar gesteld voor ISK-leerlingen in hun schakelfase naar het MBO. De materialen […]

po vo
Documenten & Instrumenten
Documenten (hoog)begaafdheid en 'dubbel bijzonder'

Kijkt u voor informatie over hoogbegaafdheid en de doelgroep dubbel bijzonder ook eens naar de volgende documenten: Passend onderwijs voor […]

Praktijkvoorbeelden

Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Bekijk praktijkvoorbeelden

Scan Passend Onderwijs

Vul de Scan Passend Onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Doe de Scan Passend Onderwijs

Wat is passend onderwijs?

Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.

Bekijk video