po vo
FAQ

Wat staat er in de wet over de eisen die gesteld worden aan de deskundigen van het samenwerkingsverband?

Uit AMvB PO

WPO:

Artikel 34.8. Deskundigen samenwerkingsverband

De deskundigen, bedoeld in artikel 18a, elfde lid, van de wet zijn een orthopedagoog of een psycholoog en afhankelijk van de leerling over wiens toelaatbaarheid wordt geadviseerd ten minste een tweede deskundige, te weten een kinder- of jeugdpsycholoog, een pedagoog, een kinderpsychiater, een maatschappelijk werker of een arts.

Uit hoofdstuk 1: nadere voorschriften per onderdeel

1.2 Deskundigen verbonden aan het samenwerkingsverband

In dit besluit is, op grond van artikel 18a van de Wet op het primair onderwijs en artikel 17a van de Wet op het voortgezet onderwijs, geregeld door welk type deskundigen het samenwerkingsverband zich moet laten adviseren over de toelaatbaarheid van leerlingen tot het onderwijs aan een speciale school voor basisonderwijs in het samenwerkingsverband of tot het (voortgezet) speciaal onderwijs.

In dit besluit is bepaald dat voor de toelating tot het speciaal basisonderwijs en voor toelating tot het (voortgezet) speciaal onderwijs het samenwerkingsverband zich moet laten adviseren door ten minste twee deskundigen waaronder in elk geval een orthopedagoog of een psycholoog. De tweede deskundige is afhankelijk van de ondersteunings-vraag van de leerling (zoals blijkt uit de gegevens van de ouders of de school). Dit is een psycholoog, een pedagoog, een maatschappelijk werker, een arts of een kinderpsychiater.

Het samenwerkingsverband kan er voor kiezen om extra deskundigen te betrekken bij het advies over de toelaatbaarheid van een leerling. Door het opleggen van deze verplichting is geborgd dat het samenwerkingsverband relevante deskundigheid betrekt bij de beslissing over het wel of niet verwijzen van leerlingen naar speciale voorzieningen in het samenwerkingsverband.

Er is gekozen voor een orthopedagoog omdat deze beschikt over een brede deskundigheid ten aanzien van kinderen met een mentale en/of fysieke beperking en kinderen die zich in een problematische leer- of opvoedingssituatie bevinden. Een orthopedagoog heeft een bachelor in pedagogiek afgerond en een master in orthopedagogiek, en bij voorkeur relevante werkervaring. Daarnaast is gekozen voor een psycholoog.

Aanbevolen wordt dat het samenwerkingsverband kiest voor een psycholoog die beschikt over relevante werkervaring en kennis van kind- en systeemniveau, zodat deze deskundig is voor wat betreft de ontwikkeling van kinderen en jeugdigen en het systeem waarin zij opgroeien.

De inzet van de deskundigen ten behoeve van de toelaatbaarheidsbeoordeling, zoals hiervoor beschreven, sluit aan bij de regeling in de wet passend onderwijs dat het samenwerkingsverband kan adviseren over de ondersteuningsbehoefte en over het ontwikkelingsperspectief van een leerling op verzoek van het bevoegd gezag van een school die is aange-sloten bij het samenwerkingsverband. Het samenwerkingsverband kan hiervoor de genoemde deskundigen inzetten.

Gerelateerde items

po vo so
Documenten & Instrumenten
Dubbelinterview inclusief onderwijs

De roep om inclusief onderwijs, waarbij niemand wordt uitgesloten, neemt toe. Maar de praktijk is
weerbarstig. In dit artikel zijn Ina Rook, directeur van Prisma (gespecialiseerd onderwijs Kampen) en Frank Vullings, directeur Talentencampus, aan het woord over inclusief onderwijs. Beiden zijn groot voorstander van meer inclusief onderwijs.

po vo
Documenten & Instrumenten
Interview Anja Folmer: zorgcoördinator Gerrit Rietveld College

In een interview met Steunpunt Passend Onderwijs vertelt zorgcoördinator Anja Folmer over voorlichtingsbijeenkomsten aan docenten. Leerlingen van het Utrechtse Gerrit […]

po vo
Praktijkvoorbeelden
Filmpje samenwerken met leerplicht

Tijdens de lockdown ontstond er veel zorg over kwetsbare leerlingen die ‘onder de radar verdwenen’. Zij haakten vaak niet aan op het online onderwijsaanbod, en leken af te haken. Toen was de vraag wie dit zou oppakken; leerplicht, wijkteams, school? Leerplicht Hilversum heeft in de coronaperiode een andere pet opgezet en hebben ambtenaren getraind om gesprekken aan de deur of in de hal te voeren. | 2020

po vo
Praktijkvoorbeelden
Filmpje afstandsonderwijs

Er veel aandacht voor het afstandsonderwijs. Het heeft een grote vlucht genomen nu afstandsonderwijs voor alle leerlingen ’noodgedwongen’ het ‘nieuwe normaal’ geworden is. Maar is afstandsonderwijs een oplossing voor iedereen. Een doorkijkje krijgen we hier, waarin Margo en Sonny laten zien wat afstandsonderwijs in de praktijk betekent. | 2020

Praktijkvoorbeelden

Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Bekijk praktijkvoorbeelden

Scan Passend Onderwijs

Vul de Scan Passend Onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Doe de Scan Passend Onderwijs

Wat is passend onderwijs?

Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.

Bekijk video