vo
FAQ

Voor welke leerlingen moet een ontwikkelingsperspectief worden opgesteld? En welke informatie wordt beschreven in het ontwikkelingsperspectief?

Regulier vo

In het regulier voortgezet onderwijs moet voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een ontwikkelingsperspectief worden opgesteld, met uitzondering van de leerlingen die leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) volgen, mits er staat beschreven in het SOP dat deze ondersteuning valt onder de basisondersteuning. In het ontwikkelingsperspectief (OPP) wordt ten minste de volgende informatie beschreven:

  • onderwijssoort (pro, vmbo-BB/KB/GL/TL, havo, vwo)
  • uitstroombestemming: naar welk vervolgonderwijs of naar welk soort arbeid wordt verwacht dat de leerling zal uitstromen?
  • begeleiding: welke begeleiding heeft de leerling nodig, en wie gaat deze begeleiding geven?
  • eventuele afwijkingen van het onderwijsprogramma(WVO art 26, Inrichtingsbesluit WVO art 15c, Besluit bekostiging WPO art 34)

Voortgezet speciaal onderwijs (vso) en praktijkonderwijs (pro)

In het voortgezet speciaal onderwijs (vso) en in het praktijkonderwijs (pro) moeten voor alle leerlingen een ontwikkelingsperspectief worden opgesteld. Het OPP bevat minimaal de volgende informatie:

  • uitstroomprofiel: vervolgonderwijs, arbeidsmarkt of dagbesteding
  • uitstroombestemming: informatie over naar welk vervolgonderwijs, naar welke soort arbeid of naar welke vorm van dagbesteding uitstroom van de leerling wordt verwacht
  • De onderbouwing bevat ten minste een weergave van de belemmerende en bevorderende factoren die van invloed zijn op het onderwijs aan de leerling(WEC art. 41a, Onderwijskundig besluit WEC art 5)

Meer informatie: Handreiking ontwikkelingsperspectiefplan (OPP)

 

Gerelateerde items

po vo
Documenten & Instrumenten
Documenten (hoog)begaafdheid en 'dubbel bijzonder'

Kijkt u voor informatie over hoogbegaafdheid en de doelgroep dubbel bijzonder ook eens naar de volgende documenten: Passend onderwijs voor […]

po vo
Documenten & Instrumenten
Toolbox kwaliteitszorg

De ‘toolbox kwaliteitszorg’ is een startpagina voor kwaliteitszorg, die gedurende het jaar verder wordt gevuld. Hier treft u allerlei nuttige documenten en informatie aan, die ter sprake komen in de ‘Ontwikkelgroep kwaliteitszorg’ van het Steunpunt Passend Onderwijs. Een werkgroep die sinds maart 2019 actief is.

Praktijkvoorbeelden

Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Bekijk praktijkvoorbeelden

Scan Passend Onderwijs

Vul de Scan Passend Onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Doe de Scan Passend Onderwijs

Wat is passend onderwijs?

Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.

Bekijk video