vo
FAQ

Voor welke leerlingen moet een ontwikkelingsperspectief worden opgesteld? En welke informatie wordt beschreven in het ontwikkelingsperspectief?

Regulier vo

In het regulier voortgezet onderwijs moet voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een ontwikkelingsperspectief worden opgesteld, met uitzondering van de leerlingen die leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) volgen, mits er staat beschreven in het SOP dat deze ondersteuning valt onder de basisondersteuning. In het ontwikkelingsperspectief (OPP) wordt ten minste de volgende informatie beschreven:

  • onderwijssoort (pro, vmbo-BB/KB/GL/TL, havo, vwo)
  • uitstroombestemming: naar welk vervolgonderwijs of naar welk soort arbeid wordt verwacht dat de leerling zal uitstromen?
  • begeleiding: welke begeleiding heeft de leerling nodig, en wie gaat deze begeleiding geven?
  • eventuele afwijkingen van het onderwijsprogramma(WVO art 26, Inrichtingsbesluit WVO art 15c, Besluit bekostiging WPO art 34)

Voortgezet speciaal onderwijs (vso) en praktijkonderwijs (pro)

In het voortgezet speciaal onderwijs (vso) en in het praktijkonderwijs (pro) moeten voor alle leerlingen een ontwikkelingsperspectief worden opgesteld. Het OPP bevat minimaal de volgende informatie:

  • uitstroomprofiel: vervolgonderwijs, arbeidsmarkt of dagbesteding
  • uitstroombestemming: informatie over naar welk vervolgonderwijs, naar welke soort arbeid of naar welke vorm van dagbesteding uitstroom van de leerling wordt verwacht
  • De onderbouwing bevat ten minste een weergave van de belemmerende en bevorderende factoren die van invloed zijn op het onderwijs aan de leerling(WEC art. 41a, Onderwijskundig besluit WEC art 5)

Meer informatie: Handreiking ontwikkelingsperspectiefplan (OPP)

 

Gerelateerde items

po vo
Documenten & Instrumenten
Nieuwste versie MJB voor swv po en vo, 31 maart 2020

Nieuwe versies van de meerjarenbegrotingsmodellen (Infinite) voor swv po en swv vo staan nu online! Deze versie bevat de nieuwste bekostigingstarieven.

po vo
FAQ
Hoe zit het met de begeleiding van leerlingen met leesproblemen en dyslexie in deze tijd?

Ook de intensieve begeleiding van leerlingen met leesproblemen en dyslexie en de invulling van het onderwijsaanbod op ondersteuningsniveaus 2 en […]

po vo
FAQ
Mag een samenwerkingsverband van de wet- en regelgeving afwijken en besluiten nemen over aanwijzing of TLV op grond van incomplete dossiers?

Belangrijk is dat leerlingen kunnen worden toegelaten en de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. Het samenwerkingsverband kan daarom door […]

po vo
FAQ
Kan er bij leerlingen die (vanwege het vitale beroep van de ouders) nog wel op school zitten individueel onderzoek (bv. WISC-afname) worden uitgevoerd?

Individueel onderzoek als de WISC kan inderdaad worden afgenomen. Daarbij moeten alle maatregelen en richtlijnen van het RIVM in acht […]

Praktijkvoorbeelden

Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Bekijk praktijkvoorbeelden

Scan Passend Onderwijs

Vul de Scan Passend Onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Doe de Scan Passend Onderwijs

Wat is passend onderwijs?

Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.

Bekijk video