vo
FAQ

Voor welke leerlingen moet een ontwikkelingsperspectief worden opgesteld? En welke informatie wordt beschreven in het ontwikkelingsperspectief?

Regulier vo

In het regulier voortgezet onderwijs moet voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een ontwikkelingsperspectief worden opgesteld, met uitzondering van de leerlingen die leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) volgen, mits er staat beschreven in het SOP dat deze ondersteuning valt onder de basisondersteuning. In het ontwikkelingsperspectief (OPP) wordt ten minste de volgende informatie beschreven:

  • onderwijssoort (pro, vmbo-BB/KB/GL/TL, havo, vwo)
  • uitstroombestemming: naar welk vervolgonderwijs of naar welk soort arbeid wordt verwacht dat de leerling zal uitstromen?
  • begeleiding: welke begeleiding heeft de leerling nodig, en wie gaat deze begeleiding geven?
  • eventuele afwijkingen van het onderwijsprogramma(WVO art 26, Inrichtingsbesluit WVO art 15c, Besluit bekostiging WPO art 34)

Voortgezet speciaal onderwijs (vso) en praktijkonderwijs (pro)

In het voortgezet speciaal onderwijs (vso) en in het praktijkonderwijs (pro) moeten voor alle leerlingen een ontwikkelingsperspectief worden opgesteld. Het OPP bevat minimaal de volgende informatie:

  • uitstroomprofiel: vervolgonderwijs, arbeidsmarkt of dagbesteding
  • uitstroombestemming: informatie over naar welk vervolgonderwijs, naar welke soort arbeid of naar welke vorm van dagbesteding uitstroom van de leerling wordt verwacht
  • De onderbouwing bevat ten minste een weergave van de belemmerende en bevorderende factoren die van invloed zijn op het onderwijs aan de leerling(WEC art. 41a, Onderwijskundig besluit WEC art 5)

Meer informatie: Handreiking ontwikkelingsperspectiefplan (OPP)

 

Gerelateerde items

po vo
Documenten & Instrumenten
Handreiking onafhankelijk voorzitter van het samenwerkingsverband

Deze handreiking gaat in op het instellen van een onafhankelijk voorzitter binnen de verschillende bestuursmodellen van het samenwerkingsverband, aangezien deze vorm van onafhankelijkheid in de praktijk al regelmatig voorkomt en doorgaans goed ervaren wordt door de betrokkenen. Voor swv’s die een onafhankelijk lid willen instellen biedt deze handreiking ook aanknopingspunten. [Januari 2019]

po vo
Documenten & Instrumenten
Delen van gegevens met externe partners

Scholen werken samen met veel externe partners, zoals jeugdhulp, leerplicht, et cetera. In deze samenwerking worden regelmatig gegevens over leerlingen en/of ouders uitgewisseld. Marij Bosdriesz van het Nji geeft in deze film aan welke afspraken met partners nodig zijn en hoe u de informatie zo zorgvuldig mogelijk onderling is uit te wisselen.

po vo
Documenten & Instrumenten
Bevoegdheden van het onderwijs en rechten en plichten van ouders

Harry Nijkamp van Nijkamp Consult besteedt tijdens deze film aandacht aan de relatie tussen school, samenwerkingsverband en ouders ten aanzien van privacy. Hij behandelt privacyvraagstukken bij aanmelding, toelating, verwijzing en arrangementen en gaat in op de rol en de rechtsbescherming van de ouders.

po vo
Documenten & Instrumenten
Privacy en de samenwerking met samenwerkingsverbanden

Debby Sikking van Kennisnet gaat tijdens deze film in op het begrip privacy en waarom het zo belangrijk is om daar zorgvuldig mee op te gaan. Stap voor stap staat Debby stil bij de aandachtspunten vanuit de AVG die belangrijk zijn voor scholen en samenwerkingsverbanden.

Praktijkvoorbeelden

Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Bekijk praktijkvoorbeelden

Scan Passend Onderwijs

Vul de Scan Passend Onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Doe de Scan Passend Onderwijs

Wat is passend onderwijs?

Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.

Bekijk video