vo
FAQ

Voor welke leerlingen moet een ontwikkelingsperspectief worden opgesteld? En welke informatie wordt beschreven in het ontwikkelingsperspectief?

Regulier vo

In het regulier voortgezet onderwijs moet voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een ontwikkelingsperspectief worden opgesteld, met uitzondering van de leerlingen die leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) volgen, mits er staat beschreven in het SOP dat deze ondersteuning valt onder de basisondersteuning. In het ontwikkelingsperspectief (OPP) wordt ten minste de volgende informatie beschreven:

  • onderwijssoort (pro, vmbo-BB/KB/GL/TL, havo, vwo)
  • uitstroombestemming: naar welk vervolgonderwijs of naar welk soort arbeid wordt verwacht dat de leerling zal uitstromen?
  • begeleiding: welke begeleiding heeft de leerling nodig, en wie gaat deze begeleiding geven?
  • eventuele afwijkingen van het onderwijsprogramma(WVO art 26, Inrichtingsbesluit WVO art 15c, Besluit bekostiging WPO art 34)

Voortgezet speciaal onderwijs (vso) en praktijkonderwijs (pro)

In het voortgezet speciaal onderwijs (vso) en in het praktijkonderwijs (pro) moeten voor alle leerlingen een ontwikkelingsperspectief worden opgesteld. Het OPP bevat minimaal de volgende informatie:

  • uitstroomprofiel: vervolgonderwijs, arbeidsmarkt of dagbesteding
  • uitstroombestemming: informatie over naar welk vervolgonderwijs, naar welke soort arbeid of naar welke vorm van dagbesteding uitstroom van de leerling wordt verwacht
  • De onderbouwing bevat ten minste een weergave van de belemmerende en bevorderende factoren die van invloed zijn op het onderwijs aan de leerling(WEC art. 41a, Onderwijskundig besluit WEC art 5)

Meer informatie: Handreiking ontwikkelingsperspectiefplan (OPP)

 

Gerelateerde items

po vo
Documenten & Instrumenten
Nieuwe versie bekostiging (v)so passend onderwijs, 29 november 2019

Bekijk hier de nieuwe versie bekostiging (v)so passend onderwijs, 29 november 2019

po vo
Praktijkvoorbeelden
De Tilburgse pilot 'Zorg in onderwijs'

Om effectievere en efficiëntere zorg en begeleiding in de school te realiseren, startten de gemeente Tilburg en Onderwijscentrum Leijpark (so […]

po vo
Praktijkvoorbeelden
Leerkracht en hulpverlener samen in de school

Op de twee locaties van Integraal Kindcentrum IJmond5 zijn jeugdhulp, so (cluster 4) en sbo ondergebracht in één gebouw. Zo […]

po vo
Documenten & Instrumenten
Wish: samen faciliteren dat kinderen weerbaar worden

Preventie staat in het jeugdbeleid van de gemeente ’s-Hertogenbosch hoog op de agenda: alle leerlingen van groep 6 krijgen de […]

Praktijkvoorbeelden

Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Bekijk praktijkvoorbeelden

Scan Passend Onderwijs

Vul de Scan Passend Onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Doe de Scan Passend Onderwijs

Wat is passend onderwijs?

Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.

Bekijk video