vo
FAQ

Voor welke leerlingen moet een ontwikkelingsperspectief worden opgesteld? En welke informatie wordt beschreven in het ontwikkelingsperspectief?

Regulier vo

In het regulier voortgezet onderwijs moet voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een ontwikkelingsperspectief worden opgesteld, met uitzondering van de leerlingen die leerwegondersteunend onderwijs (lwoo) volgen, mits er staat beschreven in het SOP dat deze ondersteuning valt onder de basisondersteuning. In het ontwikkelingsperspectief (OPP) wordt ten minste de volgende informatie beschreven:

  • onderwijssoort (pro, vmbo-BB/KB/GL/TL, havo, vwo)
  • uitstroombestemming: naar welk vervolgonderwijs of naar welk soort arbeid wordt verwacht dat de leerling zal uitstromen?
  • begeleiding: welke begeleiding heeft de leerling nodig, en wie gaat deze begeleiding geven?
  • eventuele afwijkingen van het onderwijsprogramma(WVO art 26, Inrichtingsbesluit WVO art 15c, Besluit bekostiging WPO art 34)

Voortgezet speciaal onderwijs (vso) en praktijkonderwijs (pro)

In het voortgezet speciaal onderwijs (vso) en in het praktijkonderwijs (pro) moeten voor alle leerlingen een ontwikkelingsperspectief worden opgesteld. Het OPP bevat minimaal de volgende informatie:

  • uitstroomprofiel: vervolgonderwijs, arbeidsmarkt of dagbesteding
  • uitstroombestemming: informatie over naar welk vervolgonderwijs, naar welke soort arbeid of naar welke vorm van dagbesteding uitstroom van de leerling wordt verwacht
  • De onderbouwing bevat ten minste een weergave van de belemmerende en bevorderende factoren die van invloed zijn op het onderwijs aan de leerling(WEC art. 41a, Onderwijskundig besluit WEC art 5)

Meer informatie: Handreiking ontwikkelingsperspectiefplan (OPP)

 

Gerelateerde items

po vo
Documenten & Instrumenten
Impuls Thuiszittersaanpak

Analyse-en-impuls-thuiszittersaanpak-Regioplan

po vo
Documenten & Instrumenten
Nieuwe versies MJB voor (v)so, sbo en swv po, januari 2020

Nieuwe versies van de meerjarenbegrotingsmodellen Bé Keizer voor  (v)so, sbo en swv po staan nu online! Deze versie bevat de nieuwste bekostigingstarieven.

po vo
Praktijkvoorbeelden
Special Verrassend Passend: 'Combinatie middelen onderwijs-jeugd'

Bestaande wettelijke barrières maken het niet eenvoudig om tot een goede (financiële) samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp te komen, maar […]

po vo
Documenten & Instrumenten
Aanvraagformulier en handreiking leerlingen met een ernstig meervoudige beperking

De scholen die voor leerlingen met een ernstige meervoudige beperking onderwijs verzorgen (geplaatst in de hoogste bekostigingscategorie) komen in aanmerking voor extra financiering vanuit OCW. Om het aanvraagproces voor een tlv voor deze leerlingen te stroomlijnen is er voor gekozen om een landelijk aanvraagformulier ter beschikking te stellen. Dit betekent dat scholen voor deze groep leerlingen maar één type formulier hoeven te gebruiken. Door deze uniformering kan de administratieve last voor de school afnemen.

Praktijkvoorbeelden

Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Bekijk praktijkvoorbeelden

Scan Passend Onderwijs

Vul de Scan Passend Onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Doe de Scan Passend Onderwijs

Wat is passend onderwijs?

Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.

Bekijk video