po vo
FAQ

Wat kunnen ouders en school doen als zij het oneens zijn over de toelating en ondersteuning van een leerling en bij schorsing of verwijdering?

Gesprek ouders en school

Als ouders het niet eens zijn met de toelating van hun zoon of dochter of ontevreden zijn over de ondersteuning van de leerling, dan is het belangrijk dat dit wordt besproken met de school. Als school en ouders het niet eens worden, kan het samenwerkingsverband worden gevraagd om mee te denken.

Onderwijsconsulenten

Als school en ouders er samen niet uit komen, kan advies of bemiddeling worden gevraagd aan de onderwijsconsulenten. Onderwijsconsulenten zijn onafhankelijke deskundigen waar ouders en scholen kosteloos een beroep op kunnen doen. Zij zijn inzetbaar bij problematiek rond plaatsing, schorsing, verwijdering van leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. Ook proberen onderwijsconsulenten oplossingen te vinden voor kinderen die langdurig thuiszitten zonder uitzicht op een onderwijsplaatsing. Onderwijsconsulenten hebben een oplossingsgerichte instelling. Het belang van het kind staat voorop.
Meer informatie: www.onderwijsconsulenten.nl

Bezwaarprocedure of geschillenprocedure

Is er na het advies van de onderwijsconsulent nog geen oplossing, dan kunt u als ouder ook kiezen voor de Geschillencommissie passend onderwijs (GPO), voor een bezwaarprocedure of gerechtelijke stappen.

De GPO behandelt geschillen over:

  • (de weigering van) toelating van leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben
  • de verwijdering van alle leerlingen
  • de vaststelling en bijstelling van het ontwikkelingsperspectief voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.

De GPO behandelt geen geschillen over schorsing. Bent u het niet eens met een schorsing van uw kind, dan kunt terecht bij de klachtencommissie van de school. Veel scholen zijn aangesloten bij de Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC) van Onderwijsgeschillen. De LKC behandelt klachten die kunnen gaan over schorsing, maar ook klachten die bijvoorbeeld samenhangen met het ontwikkelingsperspectief of gaan over de gegeven begeleiding van uw kind. Of de school is aangesloten bij de LKC of bij een andere klachtencommissie, kunt u nalezen in de schoolgids of op de website van de school.

Meer informatie:  Geschillencommissie passend onderwijs, ondergebracht bij Onderwijsgeschillen, en Landelijke Klachtencommissie onderwijs (LKC), ook ondergebracht bij Onderwijsgeschillen.

Gerelateerde items

po vo
Documenten & Instrumenten
Documenten (hoog)begaafdheid en 'dubbel bijzonder'

Kijkt u voor informatie over hoogbegaafdheid en de doelgroep dubbel bijzonder ook eens naar de volgende documenten: Passend onderwijs voor […]

po vo
Documenten & Instrumenten
Toolbox kwaliteitszorg

De ‘toolbox kwaliteitszorg’ is een startpagina voor kwaliteitszorg, die gedurende het jaar verder wordt gevuld. Hier treft u allerlei nuttige documenten en informatie aan, die ter sprake komen in de ‘Ontwikkelgroep kwaliteitszorg’ van het Steunpunt Passend Onderwijs. Een werkgroep die sinds maart 2019 actief is.

Praktijkvoorbeelden

Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Bekijk praktijkvoorbeelden

Scan Passend Onderwijs

Vul de Scan Passend Onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Doe de Scan Passend Onderwijs

Wat is passend onderwijs?

Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.

Bekijk video