po vo
FAQ

Wat is de rol van de ondersteuningsplanraad t.a.v. een aanpassing op het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband als gevolg van het feit dat het men gebruik wil maken van de subsidieregeling ‘Begaafde leerlingen in het po en vo’?

De wet medezeggenschap op Scholen (WMS) spreekt over instemmingsbevoegdheid op het Ondersteuningsplan en op tussentijdse wijzigingen. Als het plan wat ingediend is in verband met  de subsidieregeling begaafde leerlingen, een tussentijdse wijziging van het bestaande ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband betreft,  heeft dit als direct gevolg dat de ondersteuningsplanraad (OPR) hierop dus instemmingsbevoegdheid heeft.

In opdracht van het project Versterking medezeggenschap is onderzoek gedaan naar het functioneren van ondersteuningsplanraden (OPR) in de praktijk. Het rapport geeft aanknopingspunten om de medezeggenschap op dit niveau te verbeteren. Meer informatie hierover bij Rapport ‘De OPR, 5 jaar in bedrijf’.

Gerelateerde items

po
Documenten & Instrumenten
Handreiking Ruimte voor nieuwe talenten

Meer dan ooit merken we dat de wereld in beweging is. Kinderen van overal komen de school binnen, brengen nieuwe ervaringen, gewoonten en talen mee. Leerkrachten, intern begeleiders en taalcoördinatoren staan voor nieuwe uitdagingen: welke methode is passend, hoe zorg ik voor een goed leerklimaat en bied ik alle leerlingen precies de juiste ondersteuning? Antwoorden zijn te vinden in deze handreiking uit 2017.

po vo
Documenten & Instrumenten
Samenvatting inspiratiebijeenkomsten subsidieregeling (hoog)begaafdheid

Tijdens de inspiratiebijeenkomsten subsidieregeling (hoog)begaafdheid was er o.a. gelegenheid tot uitwisseling en het stellen van vragen. In combinatie met gesprekken […]

po vo
Praktijkvoorbeelden
De gezinsklas

In de gezinsklas leren kinderen, met steun van ouders en school, gedrag om beter te functioneren in de klas. We praten erover met de begeleider van de gezinsklas systeemtherapeut Joost Madern, en met Bregina Staal, directeur van basisschool De Regenboog in Hoogezand, waar inmiddels twee gezinsklassen hebben gedraaid. “Als schoolleider ben ik gericht op het belang van kinderen, ouders en leerkrachten. In dit concept komen die belangen op een mooie manier samen.” [Praktijkvoorbeeld uit 2019]

po vo
Praktijkvoorbeelden
Aanpak schoolweigering

Als er één groep is waarbij intensieve samenwerking tussen school en hulpverlening een must is, dan zijn het wel de schoolweigeraars. Dat blijkt uit een gesprek met medewerkers van de Link, een tussenvoorziening van het samenwerkingsverband in Almelo die zich specifiek op deze jongeren richt. [Praktijkvoorbeeld uit 2019]

Praktijkvoorbeelden

Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Bekijk praktijkvoorbeelden

Scan Passend Onderwijs

Vul de Scan Passend Onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Doe de Scan Passend Onderwijs

Wat is passend onderwijs?

Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.

Bekijk video