po vo
FAQ

Wat is de rol van de ondersteuningsplanraad t.a.v. een aanpassing op het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband als gevolg van het feit dat het men gebruik wil maken van de subsidieregeling ‘Begaafde leerlingen in het po en vo’?

De wet medezeggenschap op Scholen (WMS) spreekt over instemmingsbevoegdheid op het Ondersteuningsplan en op tussentijdse wijzigingen. Als het plan wat ingediend is in verband met  de subsidieregeling begaafde leerlingen, een tussentijdse wijziging van het bestaande ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband betreft,  heeft dit als direct gevolg dat de ondersteuningsplanraad (OPR) hierop dus instemmingsbevoegdheid heeft.

In opdracht van het project Versterking medezeggenschap is onderzoek gedaan naar het functioneren van ondersteuningsplanraden (OPR) in de praktijk. Het rapport geeft aanknopingspunten om de medezeggenschap op dit niveau te verbeteren. Meer informatie hierover bij Rapport ‘De OPR, 5 jaar in bedrijf’.

Gerelateerde items

po vo
Documenten & Instrumenten
Impuls Thuiszittersaanpak

Analyse-en-impuls-thuiszittersaanpak-Regioplan

po vo
Documenten & Instrumenten
Nieuwe versies MJB voor (v)so, sbo en swv po, januari 2020

Nieuwe versies van de meerjarenbegrotingsmodellen Bé Keizer voor  (v)so, sbo en swv po staan nu online! Deze versie bevat de nieuwste bekostigingstarieven.

po vo
Praktijkvoorbeelden
Special Verrassend Passend: 'Combinatie middelen onderwijs-jeugd'

Bestaande wettelijke barrières maken het niet eenvoudig om tot een goede (financiële) samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp te komen, maar […]

po vo
Documenten & Instrumenten
Aanvraagformulier en handreiking leerlingen met een ernstig meervoudige beperking

De scholen die voor leerlingen met een ernstige meervoudige beperking onderwijs verzorgen (geplaatst in de hoogste bekostigingscategorie) komen in aanmerking voor extra financiering vanuit OCW. Om het aanvraagproces voor een tlv voor deze leerlingen te stroomlijnen is er voor gekozen om een landelijk aanvraagformulier ter beschikking te stellen. Dit betekent dat scholen voor deze groep leerlingen maar één type formulier hoeven te gebruiken. Door deze uniformering kan de administratieve last voor de school afnemen.

Praktijkvoorbeelden

Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Bekijk praktijkvoorbeelden

Scan Passend Onderwijs

Vul de Scan Passend Onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Doe de Scan Passend Onderwijs

Wat is passend onderwijs?

Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.

Bekijk video