Wat is de invloed van het schooladvies op de toelating tot lwoo?
De indicatiestelling voor lwoo staat los van het schooladvies. Sommige basisscholen geven het schooladvies ‘vmbo met lwoo’. Het tweede gedeelte van dit advies – ‘met lwoo’ – is geen onderdeel van het schooladvies. Het is een constatering over de ondersteuning die deze leerling naar verwachting nodig heeft na plaatsing op de betreffende schoolsoort. Het is dus niet zo dat het basisonderwijs bepaalt of een leerling in aanmerking komt voor lwoo. Het vmbo-advies is wel leidend. Het uiteindelijke besluit over toewijzing van lwoo-bekostiging ligt bij het samenwerkingsverband.
Gerelateerde items
Beleidsregel experimenten samenwerking regulier-speciaal
In de visie van scholen en schoolbesturen om toe te werken naar inclusiever onderwijs past intensievere samenwerking tussen regulier en speciaal onderwijs. In dit document leest u over de kernpunten van de beleidsregel en waaruit een aanvraag uit dient te bestaan. | 2021
Onderwijs en zorg
De Rijksoverheid wil zorg en onderwijs voor kinderen met een (grote) ondersteuningsbehoefte beter regelen. Onder andere door de financiering anders te organiseren. De website van de Rijksoverheid bevat informatie over deze maatregelen en links naar kamerbrieven. | 2021
Mag ik expertise, materiaal en onderwijsprogramma’s bij particuliere aanbieders inkopen?
Ja dat mag. Hier zijn wel de volgende voorwaarden aan verbonden: de leerling is en blijft ingeschreven staan op bekostigde […]
Inkoop expertise, materiaal en onderwijsprogramma’s bij particuliere aanbieders
Welke samenwerking mag het onderwijs aangaan met een particuliere aanbieder? Aan welke voorwaarden moet dan voldaan worden? En wat mag er niet? Dit document geeft antwoord op deze vragen. | 2021

Praktijkvoorbeelden
Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Scan Passend Onderwijs
Vul de Scan Passend Onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Wat is passend onderwijs?
Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.