po vo
FAQ

Waar kunnen schoolbesturen, samenwerkingsverbanden en gemeenten terecht bij onderlinge geschillen?

Samenwerkingsverbanden moeten in hun statuten een voorziening opnemen voor de beslechting van geschillen binnen het samenwerkingsverband. Het gaat om geschillen tussen de besturen die deelnemen aan het samenwerkingsverband of tussen een of meer schoolbesturen en het bestuur van het samenwerkingsverband. De overheid stimuleert daarbij aansluiting bij de Landelijke Arbitragecommissie Samenwerkingsverbanden passend onderwijs.

Voor het op overeenstemming gericht overleg (OOGO) tussen samenwerkingsverbanden en gemeente(n) over het ondersteuningsplan is een modelprocedure OOGO opgesteld en een modelovereenkomst om die procedure van toepassing te verklaring. In deze modelprocedure OOGO wordt ook beschreven hoe te handelen bij een geschil tussen deelnemende partijen. Bij een geschil kunnen gemeenten en samenwerkingsverbanden terecht bij de geschillencommissie oogo-ondersteuningsplan of de geschillencommissie oogo-jeugdplan.

Meer informatie op Onderwijsgeschillen, een onafhankelijke organisatie die de behandeling van geschillen, bezwaren, beroepen en klachten in het onderwijs organiseert.)

Gerelateerde items

po vo so
Documenten & Instrumenten
Zorg in Onderwijstijd (ZiO) – Stand van zaken juni 2021

In opdracht van de ministeries van OCW en VWS doen DSP-groep en Oberon samen met Onderwijsconsulenten onderzoek naar de mogelijkheden en opzet van collectieve financiering van zorg in het speciaal onderwijs. Dit document geeft kort weer waar het traject medio 2021 staat, wat er afgelopen jaar is gerealiseerd en bereikt en wat er voor het komende jaar op de rol staat.

vo so
Documenten & Instrumenten
Werken aan inclusiever voortgezet onderwijs

Verkennend onderzoek onder scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland naar de praktijk in het onderwijs en de koers die na de evaluatie van passend onderwijs in 2020 ook beleidsmatig is ingezet richting inclusiever onderwijs.

po vo so
Praktijkvoorbeelden
Op weg naar inclusief onderwijs

De ontwikkeling van een inclusievere onderwijspraktijk is een voortdurende inspanning om tegemoet te komen aan de (on)mogelijkheden, talenten en achtergronden van álle leerlingen. Dit is de overtuiging van onderzoeker en hogeschooldocent Hans Schuman. In het artikel uit het VO-magazine is hij aan het woord in de context van een succesvol praktijkverhaal van Jean Paul Beekman over de plusklas op het Amsterdamse Spinoza Lyceum.

Praktijkvoorbeelden

Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Bekijk praktijkvoorbeelden

Scan Passend Onderwijs

Vul de Scan Passend Onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Doe de Scan Passend Onderwijs

Wat is passend onderwijs?

Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.

Bekijk video