po vo
FAQ

Hoe is de medezeggenschap voor docenten, ouders en scholieren geregeld binnen passend onderwijs?

Docenten, ouders en scholieren kunnen invloed uitoefenen op passend onderwijs binnen een school en op het beleid van een samenwerkingsverband.

Medezeggenschap op school

Elke school heeft een medezeggenschapsraad (MR), waarin ouders, personeel en – in het voortgezet onderwijs – ook leerlingen zitten. De MR denkt actief mee over het beleid van de school. De MR van de school heeft adviesrecht op het vaststellen van het schoolondersteuningsprofiel. In dit profiel beschrijft de school welke ondersteuning de school kan bieden aan leerlingen en hoe deze ondersteuning is georganiseerd.

Medezeggenschap samenwerkingsverband

De ondersteuningsplanraad (OPR) is een speciale medezeggenschapsraad van een samenwerkingsverband. In de OPR zitten ouders, personeel en in het voortgezet onderwijs ook leerlingen. De leden van de OPR worden afgevaardigd door de MR van de scholen, maar, zij hoeven zelf niet in de MR te zitten.

De OPR heeft instemmingsrecht op het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband. In dit plan staan onder meer de afspraken van het samenwerkingsverband over de basisondersteuning die alle scholen in het samenwerkingsverband bieden. Ook wordt beschreven welke leerlingen een plek kunnen krijgen in het (voortgezet) speciaal onderwijs en hoe de verdeling van het geld is. Het ondersteuningsplan wordt ten minste 1 keer per 4 jaar aangepast. De OPR moet dit plan goedkeuren voor het samenwerkingsverband het naar de Inspectie van het Onderwijs mag sturen.

Meer informatie

Gerelateerde items

po
Documenten & Instrumenten
Handreiking Ruimte voor nieuwe talenten

Meer dan ooit merken we dat de wereld in beweging is. Kinderen van overal komen de school binnen, brengen nieuwe ervaringen, gewoonten en talen mee. Leerkrachten, intern begeleiders en taalcoördinatoren staan voor nieuwe uitdagingen: welke methode is passend, hoe zorg ik voor een goed leerklimaat en bied ik alle leerlingen precies de juiste ondersteuning? Antwoorden zijn te vinden in deze handreiking uit 2017.

po vo
Documenten & Instrumenten
Samenvatting inspiratiebijeenkomsten subsidieregeling (hoog)begaafdheid

Tijdens de inspiratiebijeenkomsten subsidieregeling (hoog)begaafdheid was er o.a. gelegenheid tot uitwisseling en het stellen van vragen. In combinatie met gesprekken […]

po vo
Praktijkvoorbeelden
De gezinsklas

In de gezinsklas leren kinderen, met steun van ouders en school, gedrag om beter te functioneren in de klas. We praten erover met de begeleider van de gezinsklas systeemtherapeut Joost Madern, en met Bregina Staal, directeur van basisschool De Regenboog in Hoogezand, waar inmiddels twee gezinsklassen hebben gedraaid. “Als schoolleider ben ik gericht op het belang van kinderen, ouders en leerkrachten. In dit concept komen die belangen op een mooie manier samen.” [Praktijkvoorbeeld uit 2019]

po vo
Praktijkvoorbeelden
Aanpak schoolweigering

Als er één groep is waarbij intensieve samenwerking tussen school en hulpverlening een must is, dan zijn het wel de schoolweigeraars. Dat blijkt uit een gesprek met medewerkers van de Link, een tussenvoorziening van het samenwerkingsverband in Almelo die zich specifiek op deze jongeren richt. [Praktijkvoorbeeld uit 2019]

Praktijkvoorbeelden

Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Bekijk praktijkvoorbeelden

Scan Passend Onderwijs

Vul de Scan Passend Onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Doe de Scan Passend Onderwijs

Wat is passend onderwijs?

Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.

Bekijk video