po vo
FAQ

Als ik als school nu een aanmelding krijg van een leerling met een ondersteuningsvraag, hebben de maatregelen m.b.t. tot het coronavirus effect op de zorgplichttermijn van scholen?

Het uitgangspunt is dat scholen zich aan de wettelijke termijn houden. Dit wettelijk voorschrift beschermt de rechten van de leerling en ouders. De Inspectie van het Onderwijs en het ministerie van OCW begrijpen dat de omstandigheden die samenhangen met de sluiting van scholen in verband met het kabinetsbesluit ertoe kunnen leiden dat de termijnen niet haalbaar zijn.

Wanneer een observatie nodig kan zijn, of in standaard procedure zit, om over toelating tot speciaal onderwijs te beslissen, is het denkbaar dat dit nu lastiger te realiseren is. Hier is het van belang te bedenken of de observatie echt nodig is. Misschien kan in deze periode wat vaker afgegaan worden op het oordeel van de latende reguliere school, of om te kijken of er andere manieren zijn om de benodigde informatie op te halen. Vooral in deze situatie is er nóg meer reden voor goed (telefonisch) contact met ouders en de latende school. Indien de termijn echt niet gehaald wordt, dan is het aan de school (en aan de ouders) om aan te geven wat de reden is dat de school de termijnen niet haalt. Er wordt nu niet het onmogelijke gevraagd aan de scholen. Uiteraard houden we de situatie in de gaten.

Gerelateerde items

vo
Praktijkvoorbeelden
Interview met Roy Scheffer

Hoe richt u het onderwijs vanaf 2 juni in? Op welke vragen zoekt u nog een antwoord? En welke inzichten wilt u collega’s uit het onderwijsveld meegeven? Dit zijn een aantal van de vragen die we voorgelegd hebben aan verschillende schoolleiders. Aan het woord is Roy Scheffer van KSH.

vo
Praktijkvoorbeelden
Interview met Miel Smits

Hoe richt u het onderwijs vanaf 2 juni in? Op welke vragen zoekt u nog een antwoord? En welke inzichten wilt u collega’s uit het onderwijsveld meegeven? Dit zijn een aantal van de vragen die we voorgelegd hebben aan verschillende schoolleiders. Aan het woord is Miel Smits van Udens College.

vo
Praktijkvoorbeelden
Interview met Clemy Oomens

Hoe richt u het onderwijs vanaf 2 juni in? Op welke vragen zoekt u nog een antwoord? En welke inzichten wilt u collega’s uit het onderwijsveld meegeven? Dit zijn een aantal van de vragen die we voorgelegd hebben aan verschillende schoolleiders.Aan het woord is Clemy Oomens van het Rhedens Rozendaal.

po vo
Documenten & Instrumenten
Wees alert op de thuissituatie

Door de coronamaatregelen is iedereen nu meer thuis dan voorheen. Deze situatie kan voor gezinnen en relaties waar al langer spanningen waren de situatie verergeren, of het kan een hele nieuwe dynamiek veroorzaken in huishoudens, tussen partners en ook bij mantelzorgers bij wie voor de coronacrisis niets aan de hand leek. Deze factsheet geeft tips aan professionals hoe hier mee om te gaan. 

Praktijkvoorbeelden

Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Bekijk praktijkvoorbeelden

Scan Passend Onderwijs

Vul de Scan Passend Onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Doe de Scan Passend Onderwijs

Wat is passend onderwijs?

Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.

Bekijk video