po vo
FAQ

Als ik als school nu een aanmelding krijg van een leerling met een ondersteuningsvraag, hebben de maatregelen m.b.t. tot het coronavirus effect op de zorgplichttermijn van scholen?

Het uitgangspunt is dat scholen zich aan de wettelijke termijn houden. Dit wettelijk voorschrift beschermt de rechten van de leerling en ouders. Wanneer een observatie nodig kan zijn, of in standaard procedure zit, om over toelating tot speciaal onderwijs te beslissen, is het denkbaar dat dit nu lastiger te realiseren is. Hier is het van belang te bedenken of de observatie echt nodig is. Misschien kan in deze periode wat vaker afgegaan worden op het oordeel van de latende reguliere school, of om te kijken of er andere manieren zijn om de benodigde informatie op te halen. Vooral in deze situatie is er nóg meer reden voor goed (telefonisch) contact met ouders en de latende school. Indien de termijn echt niet gehaald wordt, dan is het aan de school (en aan de ouders) om aan te geven wat de reden is dat de school de termijnen niet haalt. Er wordt nu niet het onmogelijke gevraagd aan de scholen. Uiteraard houden we de situatie in de gaten.

Gerelateerde items

po vo so
Documenten & Instrumenten
Zorg in Onderwijstijd (ZiO) – Stand van zaken juni 2021

In opdracht van de ministeries van OCW en VWS doen DSP-groep en Oberon samen met Onderwijsconsulenten onderzoek naar de mogelijkheden en opzet van collectieve financiering van zorg in het speciaal onderwijs. Dit document geeft kort weer waar het traject medio 2021 staat, wat er afgelopen jaar is gerealiseerd en bereikt en wat er voor het komende jaar op de rol staat.

vo so
Documenten & Instrumenten
Werken aan inclusiever voortgezet onderwijs

Verkennend onderzoek onder scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland naar de praktijk in het onderwijs en de koers die na de evaluatie van passend onderwijs in 2020 ook beleidsmatig is ingezet richting inclusiever onderwijs.

po vo so
Praktijkvoorbeelden
Op weg naar inclusief onderwijs

De ontwikkeling van een inclusievere onderwijspraktijk is een voortdurende inspanning om tegemoet te komen aan de (on)mogelijkheden, talenten en achtergronden van álle leerlingen. Dit is de overtuiging van onderzoeker en hogeschooldocent Hans Schuman. In het artikel uit het VO-magazine is hij aan het woord in de context van een succesvol praktijkverhaal van Jean Paul Beekman over de plusklas op het Amsterdamse Spinoza Lyceum.

Praktijkvoorbeelden

Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Bekijk praktijkvoorbeelden

Scan Passend Onderwijs

Vul de Scan Passend Onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Doe de Scan Passend Onderwijs

Wat is passend onderwijs?

Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.

Bekijk video