Let goed op de sociaal-emotionele behoeften van leerlingen als de schooldeuren weer opengaan, is het advies van directeur Martin Brouwer van Greijdanus Enschede. Dat leerde hij na de vuurwerkramp, vandaag twintig jaar geleden.
Hoe overzie je wat leerlingen doen in de online les? En hoe differentieer je per niveau of per leerling? Lees hier over extra controles inbouwen en zo compleet mogelijk lesgeven.
Femke Geijsel van de Radboud Universiteit (Docenten Academie) startte via haar persoonlijke LinkedIn account het initiatief om tot uitwisseling van kennis, materialen en good practices te komen voor schoolleiders. Op deze pagina delen we de praktijkvoorbeelden die ze tot nu toe heeft verzameld.
Juist in deze onzekere tijden is het belangrijk dat het (speciaal) onderwijs z’n leerlingen en thuiszitters vasthoudt. Contact houden, begeleiden waar mogelijk en ondersteuning bieden waar nodig. Lees en bekijk hier de voorbeelden van docenten en begeleiders die daar hun eigen manier in hebben gevonden.
Een kind met autisme heeft ritme nodig, houvast en zekerheden. Niet de chaos van de coronacrisis. Hoe lost het Panta Rhei College voor speciaal onderwijs dat op?
Tijdens de coronacrisis ontstaan er allerlei initiatieven in het hele land vanuit leerplicht en RMC. Leerplichtambtenaren die leerlingen die ‘van de radar zijn verdwenen’ thuis bezoeken. Gemeenten die samenwerken met het onderwijs om noodopvang voor kwetsbare kinderen te realiseren.
Na de meivakantie gaan de basisscholen weer open. Maar met de hele klas tegelijk naar binnen, dat zal niet meteen gebeuren. Op basisschool De Rietpluim in Nuenen denken kinderen samen met leraren na over hoe de lessen er na de vakantie uit gaan zien.
In deze vlog vertellen Eric Gulikers, Wendelien Hoedemaker en Co de Custer welke stappen zij moeten maken voordat vo-scholen weer open kunnen gaan op 1 juni.
Op welke basisschool in Den Bosch je ook zit, in groep 6 ga je aan de slag met je eigen weerbaarheid. Want in het kader van het preventiebeleid van de gemeente Den Bosch wordt op alle basisscholen de weerbaarheidstraining WIsH1 gegeven. Zo ook op basisschool De Duizendpoot, waar de leerkrachten…
Het is topsport om als docent te werken bij een OPDC, vindt Hiske Zweers, docentencoach en docent bij het OPDC Utrecht. Maar ze zou niet anders willen. Het werk van de docenten van OPDC Utrecht wordt onder andere ondersteund door nauwe samenwerking met jongerenwerkers van JoU. Youssef Hazzout is één…
Op het Schoonhovens College volgen twaalf leerlingen met een extra ondersteuningsvraag kleinschalig, passend en thuisnabij onderwijs in de ‘leerroute plus’, kortweg de plusklas genoemd. Voorwaarde voor een plaats in de plusklas is dat de leerling een TLV heeft en in staat is om een vmbo b/k diploma te halen. De…