Het zijn vaak fikse stapels papier, de jaarverslagen waarmee de samenwerkingsverbanden passend onderwijs verantwoording afleggen over de besteding van de middelen. Ze voldoen daarmee aan hun wettelijke plicht, maar meestal zijn het niet bepaald documenten die geïnteresseerde betrokkenen gemakkelijk inzicht geven in het reilen en zeilen van passend onderwijs in…
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat samenwerkingsverbanden nog heel wat kunnen verbeteren aan hun plan- en verantwoordingssystematiek. Daarom heeft het Steunpunt Passend Onderwijs (SPO) daarvoor een handreiking laten ontwikkelen. We praten erover met Jan Houwing, die als directeur-bestuurder van samenwerkingsverband vo Groningen Stad meewerkte aan de ontwikkeling van de handreiking. Bij…
Prisma is sinds 1 augustus 2016 een geïntegreerde school voor speciaal onderwijs (so) en speciaal basisonderwijs (sbo). Dat houdt in dat er verschillende types gespecialiseerd onderwijs verenigd zijn in één vernieuwende school. We zijn ontstaan uit de samenvoeging van so cluster 3 de Schakel, so cluster 4 de Ambelt en…
Sinds 2017 kunnen kinderen van 0-13 jaar in Wijk bij Duurstede terecht op brede school Het Anker. Deze leef- en leergemeenschap biedt kinderopvang, regulier onderwijs, speciaal basisonderwijs (verbrede toelating) en speciaal onderwijs (cluster 3 en 4). Doel van de samenwerking is een inclusief aanbod te realiseren voor kinderen in Wijk…
Leerlingen van het Kentalis Compas College (vso, cluster 2) volgen praktijkonderwijs en vmbo in een reguliere school: Het Hooghuis in Oss. De samenwerking is gebaseerd op een gezamenlijke, gedeelde visie op inclusief onderwijs. De twee scholen en de gemeente hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten.
Dat het kansen biedt als school en zorginstelling onder één dak zijn gehuisvest, wordt zichtbaar in de ‘onderwijszorggroep’ van kindcentrum Borgele in Deventer. De onderwijszorggroep is een samenwerkingsproject van so-school De Linde en orthopedagogisch dagcentrum ’t Lantaarntje, die allebei deel uitmaken van het kindcentrum. Dit praktijkvoorbeeld beschrijft de aanpak en…
Sinds 2009 leren en ontwikkelen leerlingen van regulier basisonderwijs (Sébaschool), speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs cluster 3 (Rehoboth Onderwijs & Zorg) onder hetzelfde dak als kinderen van de Dagbehandeling Jonge Kind (DJK) en kinderen van de peuterspeelzaal. Dit gebeurt onder het motto: ‘kennis en expertise verbindt ons’. Kinderen worden ‘uitgewisseld’,…
“De coronacrisis heeft ons nog meer laten zien hoezeer leerlingen verschillen in behoeften”, zegt directeur Patricia Hanssen van de Bernard Lievegoedschool in Maastricht. “Dit is het moment om stil te staan bij de vraag hoe we daar beter op kunnen inspelen.”
Het Rijnlands Lyceum Sassenheim was net begonnen met een innovatietraject toen de coronacrisis uitbrak. Via vlogs van leerlingen deden ze nieuwe inzichten op over afstandsonderwijs. “Vraag leerlingen naar hun onderwijsdromen!”
Leerlingen leren meer als je hun welbevinden voorop zet. Vanuit die visie richt Helicon VMBO Nijmegen het onderwijs in coronatijd in. Tot aan de zomer krijgen begeleiding en praktijkvakken prioriteit.
“Ons onderwijs is van oudsher gericht op kennis vergaren en een diploma halen”, zegt plaatsvervangend rector Ronald Schaefer van het Corlaer College. Hij ziet echter dat sommige leerlingen daar met het onderwijs op afstand veel minder tijd voor nodig hebben. Biedt dat kansen om de onderwijstijd anders in te vullen?…