Dat onderwijs, opvang en zorg onder één dak zitten, werpt in kindcentrum De Schilden in Den Dolder steeds meer vruchten af. Dit praktijkvoorbeeld laat zien dat de samenwerking er niet alleen toe leidt dat de overgang van opvang naar school voor kinderen vloeiend verloopt, maar ook dat kinderen op een…
Deze publicatie van het Steunpunt Passend Onderwijs en het Nederlands Centrum Onderwijs en Jeugdzorg bevat tien praktijkvoorbeelden van (intensieve) samenwerkingen tussen reguliere scholen en scholen voor speciaal onderwijs. Door gebruik te maken van elkaars expertise en faciliteiten blijken er veel meer mogelijkheden te zijn om een passend aanbod te creëren…
Leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis en slechthorende kinderen van het Kentalis Compas College (vso, cluster 2) kunnen praktijkonderwijs en vmbo volgen in een reguliere school: Het Hooghuis in Oss. De samenwerking is gebaseerd op een gezamenlijke visie op inclusief onderwijs. Afspraken zijn vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst van de twee scholen en…
Om elke leerling onderwijs en zorg op maat te bieden, werken vijf partners in Hoogeveen met elkaar samen onder de naam ‘Eduwiek’. Door deskundigheid en faciliteiten te bundelen, versterken regulier en speciaal onderwijs elkaar en krijgen leerlingen waardevolle kansen, zo laat dit praktijkvoorbeeld zien. Belangrijkste uitgangspunt is: samen waar het…
Dat het grote voordelen heeft dat regulier en speciaal onderwijs nauw samenwerken én met andere jeugdinstellingen onder één dak wonen, laat dit praktijkvoorbeeld uit Ochten zien. Ieder bestuur heeft zijn eigen personeel in dienst, maar op de werkvloer wordt intensief samengewerkt. Om thuisnabij passend onderwijs te realiseren, benutten professionals van…
Zeven Zwolse scholen (vso, praktijkonderwijs, mbo-entree) en Tiem, de sociale werkvoorziening van de gemeente Zwolle, hebben de handen ineen geslagen om de kansen van kwetsbare jongeren op de arbeidsmarkt te vergroten. In het zogenoemde SamenWerkTraject, dat in dit praktijkvoorbeeld wordt beschreven, krijgen deze jongeren meer zicht op hun arbeidsmogelijkheden en…
De overgang naar het voortgezet onderwijs is voor veel leerlingen met een ‘cluster 4-indicatie’ een struikelblok. Zo niet op het Junior College in Nunspeet, dat in dit praktijkvoorbeeld wordt beschreven. Een so-school (Dr. A. Verschoorschool) en een vo-school (Nuborgh College) bieden hier 10-14 onderwijs aan met het doel leerlingen thuisnabij…
In deze film zien we hoe leerplicht contact houdt steun geeft bij de noodopvang. We kijken mee met Altra in Amsterdam Noord en met het OPDC in Hilversum. De film laat zien hoe belangrijk het voor leerlingen is om een vaste plek te hebben waar ze dagelijks terecht kunnen. Zeker…
Er veel aandacht voor het afstandsonderwijs. Het heeft een grote vlucht genomen nu afstandsonderwijs voor alle leerlingen ’noodgedwongen’ het ‘nieuwe normaal’ geworden is. Opeens bleek meer mogelijk dan gedacht. En zagen we nieuwe kansen voor bijvoorbeeld leerlingen die thuiszitten. Maar is afstandsonderwijs een oplossing voor iedereen. Een doorkijkje krijgen we…
Tijdens de lockdown ontstond er veel zorg over kwetsbare leerlingen die ‘onder de radar verdwenen’. Zij haakten vaak niet aan op het online onderwijsaanbod, en leken af te haken. Toen was de vraag wie dit zou oppakken; leerplicht, wijkteams, school? Leerplicht Hilversum heeft in de coronaperiode een andere pet opgezet…
Deze publicatie van het Steunpunt Passend Onderwijs en het NCOJ bevat zes mooie praktijkvoorbeelden van samenwerking tussen schoolbesturen, schoolteams en samenwerkingsverbanden in regulier en speciaal onderwijs. Ook jeugdzorg, welzijn en zorg spelen hierbij een cruciale rol.
Dit praktijkvoorbeeld beschrijft de werkwijze van de symbioseklassen op het Teylingen College in Voorhout. Vso-leerlingen (cluster 4) volgen de avo-vakken in een vaste groep van maximaal 12 leerlingen, op een vaste plek in het gebouw. De praktijkvakken volgen ze in de reguliere setting, waarbij ze coaching en extra begeleiding krijgen.…