Om elke leerling onderwijs en zorg op maat te bieden, werken vijf partners in Hoogeveen met elkaar samen onder de naam ‘Eduwiek’. Door deskundigheid en faciliteiten te bundelen, versterken regulier en speciaal onderwijs elkaar en krijgen leerlingen waardevolle kansen, zo laat dit praktijkvoorbeeld zien. Belangrijkste uitgangspunt is: samen waar het…
Dat het grote voordelen heeft dat regulier en speciaal onderwijs nauw samenwerken én met andere jeugdinstellingen onder één dak wonen, laat dit praktijkvoorbeeld uit Ochten zien. Ieder bestuur heeft zijn eigen personeel in dienst, maar op de werkvloer wordt intensief samengewerkt. Om thuisnabij passend onderwijs te realiseren, benutten professionals van…
Zeven Zwolse scholen (vso, praktijkonderwijs, mbo-entree) en Tiem, de sociale werkvoorziening van de gemeente Zwolle, hebben de handen ineen geslagen om de kansen van kwetsbare jongeren op de arbeidsmarkt te vergroten. In het zogenoemde SamenWerkTraject, dat in dit praktijkvoorbeeld wordt beschreven, krijgen deze jongeren meer zicht op hun arbeidsmogelijkheden en…
De overgang naar het voortgezet onderwijs is voor veel leerlingen met een ‘cluster 4-indicatie’ een struikelblok. Zo niet op het Junior College in Nunspeet, dat in dit praktijkvoorbeeld wordt beschreven. Een so-school (Dr. A. Verschoorschool) en een vo-school (Nuborgh College) bieden hier 10-14 onderwijs aan met het doel leerlingen thuisnabij…
In deze film zien we hoe leerplicht contact houdt steun geeft bij de noodopvang. We kijken mee met Altra in Amsterdam Noord en met het OPDC in Hilversum. De film laat zien hoe belangrijk het voor leerlingen is om een vaste plek te hebben waar ze dagelijks terecht kunnen. Zeker…
Er veel aandacht voor het afstandsonderwijs. Het heeft een grote vlucht genomen nu afstandsonderwijs voor alle leerlingen ’noodgedwongen’ het ‘nieuwe normaal’ geworden is. Opeens bleek meer mogelijk dan gedacht. En zagen we nieuwe kansen voor bijvoorbeeld leerlingen die thuiszitten. Maar is afstandsonderwijs een oplossing voor iedereen. Een doorkijkje krijgen we…
Tijdens de lockdown ontstond er veel zorg over kwetsbare leerlingen die ‘onder de radar verdwenen’. Zij haakten vaak niet aan op het online onderwijsaanbod, en leken af te haken. Toen was de vraag wie dit zou oppakken; leerplicht, wijkteams, school? Leerplicht Hilversum heeft in de coronaperiode een andere pet opgezet…
Deze publicatie van het Steunpunt Passend Onderwijs en het NCOJ bevat zes mooie praktijkvoorbeelden van samenwerking tussen schoolbesturen, schoolteams en samenwerkingsverbanden in regulier en speciaal onderwijs. Ook jeugdzorg, welzijn en zorg spelen hierbij een cruciale rol.
Dit praktijkvoorbeeld beschrijft de werkwijze van de symbioseklassen op het Teylingen College in Voorhout. Vso-leerlingen (cluster 4) volgen de avo-vakken in een vaste groep van maximaal 12 leerlingen, op een vaste plek in het gebouw. De praktijkvakken volgen ze in de reguliere setting, waarbij ze coaching en extra begeleiding krijgen.…
Onder het motto: ‘kennis en expertise verbindt ons’ volgen in Ochten leerlingen van regulier basisonderwijs (Sébaschool), speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs cluster 3 (Rehoboth Onderwijs & Zorg) onderwijs onder hetzelfde dak als kinderen van de Dagbehandeling Jonge Kind (DJK) en kinderen van de peuterspeelzaal. Dit praktijkvoorbeeld beschrijft hoe dat in…
Het Integraal Kind en Expertise Centrum (IKEC) in Hoorn biedt op één locatie onderwijs, zorg en kinderopvang aan kinderen van 0 tot 12 jaar met een specifieke leer- en/of ontwikkelbehoefte. Zij krijgen zo lang als nodig is extra ondersteuning en begeleiding om hun talenten verder te ontwikkelen. Zo mogelijk keren…
Dit praktijkvoorbeeld laat zien hoe vier scholen (sbo en so) in Hoogeveen intensief met elkaar samenwerken, nu nog vanuit twee gebouwen. Het onderwijs sluit aan bij de ondersteuningsbehoefte van het kind en is erop gericht dat iedere leerling uitstroomt naar een passende vervolgplek. De vier scholen vallen onder hetzelfde bestuur…