Wanneer een kind thuisblijft van school, omdat het niet meer lukt om alle dagen in de klas te zijn, dan heeft dat een zware impact. In de eerste plaats op het kind, maar ook ouders, scholen, hulpverleners en gemeentes krijgen te maken met het pad dat de leerling dan af…
Het Steunpunt Passend Onderwijs heeft in samenwerking met onder meer het NJi het online magazine Present! uitgebracht. Hierin vind je een introductie op het Response to Intervention model en wordt aan de hand van vijf mooie voorbeelden zichtbaar gemaakt welke interventies zoal kunnen worden ingezet om thuiszitten te voorkomen.
In Zuid-Limburg kunnen 4-jarige kinderen met extra ondersteuningsbehoeften terecht in een van de negen zogenoemde ‘startklassen’. Inzet is dat deze kleuters, dankzij de interprofessionele inzet van onderwijs en jeugdzorg, binnen een jaar doorstromen naar een reguliere, thuisnabije basisschool. Drie betrokkenen vertellen over deze twee jaar durende pilot, die in het…
Nu er in Kindcentrum Christoffel in Tilburg een Thuiskamer is, lukt het kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften beter om het basisprogramma in de reguliere groep te volgen, zo blijkt uit dit praktijkvoorbeeld. Kinderen starten en eindigen de dag in de Thuiskamer en kunnen er terecht tijdens de tussenschoolse opvang. Maar ook…
Deze editie van Verrassend Passend beschrijft zes praktijkvoorbeelden van samenwerkingen tussen onderwijs en opvangorganisaties. De samenwerking is gericht op een vloeiende overgang naar het basisonderwijs, zodat alle kinderen hun onderwijscarrière soepel kunnen starten.
Zo vroeg mogelijk de juiste ondersteuning inzetten. Dat beoogt het in dit praktijkvoorbeeld beschreven Kans!overleg dat samenwerkingsverband Helmond-Peelland PO organiseert voor onder andere peuters met extra ondersteuningsbehoeften. Als er zorgen zijn over de ontwikkeling van het kind en het perspectief van onderwijs niet duidelijk is, komen de betrokkenen rond de…
Dit praktijkvoorbeeld beschrijft hoe de samenwerkingsverbanden po en vo in Helmond – Peelland samenwerken om de overgang van primair naar voortgezet onderwijs voor kinderen met extra ondersteuningsbehoeften zo goed mogelijk te laten verlopen. Vroeg beginnen is de kern. Het eerste gesprek over de overstap naar het vo wordt al in…
Dit praktijkvoorbeeld beschrijft hoe kleuters met onderwijs-zorgbehoeften in Middelharnis worden begeleid in de zogenoemde KoZa-groep (Kleuteronderwijs Zorgarrangement). De kinderen krijgen thuisnabij adequate ondersteuning, zodat ze binnen een jaar kunnen uitstromen naar een passende plek in het onderwijs.
Dat de overgang naar groep 1 stressloos en vloeiend verloopt, hebben de kinderen van de opvanggroepen van Kindcentrum Samenwijs Willibrordus in Diessen te danken aan de ‘peuter-kleutergroep’, waar ze goed worden voorbereid op deze stap. Dit praktijkvoorbeeld beschrijft de aanpak van dit kindcentrum, waarbij wordt gewerkt met een doorlopende speelleerlijn…
Dat onderwijs, opvang en zorg onder één dak zitten, werpt in kindcentrum De Schilden in Den Dolder steeds meer vruchten af. Dit praktijkvoorbeeld laat zien dat de samenwerking er niet alleen toe leidt dat de overgang van opvang naar school voor kinderen vloeiend verloopt, maar ook dat kinderen op een…
Deze publicatie van het Steunpunt Passend Onderwijs en het Nederlands Centrum Onderwijs en Jeugdzorg bevat tien praktijkvoorbeelden van (intensieve) samenwerkingen tussen reguliere scholen en scholen voor speciaal onderwijs. Door gebruik te maken van elkaars expertise en faciliteiten blijken er veel meer mogelijkheden te zijn om een passend aanbod te creëren…
Leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis en slechthorende kinderen van het Kentalis Compas College (vso, cluster 2) kunnen praktijkonderwijs en vmbo volgen in een reguliere school: Het Hooghuis in Oss. De samenwerking is gebaseerd op een gezamenlijke visie op inclusief onderwijs. Afspraken zijn vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst van de twee scholen en…