Er veel aandacht voor het afstandsonderwijs. Het heeft een grote vlucht genomen nu afstandsonderwijs voor alle leerlingen ’noodgedwongen’ het ‘nieuwe normaal’ geworden is. Opeens bleek meer mogelijk dan gedacht. En zagen we nieuwe kansen voor bijvoorbeeld leerlingen die thuiszitten. Maar is afstandsonderwijs een oplossing voor iedereen. Een doorkijkje krijgen we…
Dit stappenplan (Amsterdamse verzuimaanpak) laat zien welke actie je op welk moment kunt ondernemen en met wie je kunt samenwerken om een leerling te helpen om weer naar school te gaan. Zie ook de presentatie van Laura Thomassen in de bijeenkomst van de leergemeenschap preventie (van thuiszitten) op 4 februari…
In de Nicolaasschool zet het hele team in op welzijn en veerkracht, zowel bij leerlingen als leraren. "Leerlingen moeten vaardigheden bezitten om sterk te staan in deze maatschappij". Kijk binnen in de klas van juf Nicky.
Het is een hardnekkig probleem: hoe krijgen we alle kinderen en jongeren in Nederland met succes naar school? In dit filmpje vertellen bestuurders uit de regio’s Breda, Utrecht en IJssel-Vecht over hun succesvolle aanpak. Een cruciaal ingrediënt bij alle drie: je moet van elkaar weten wat je doet. Benieuwd welke…
Ingrado heeft een filmpje gemaakt waarin kort en krachtig wordt uitgelegd wat de Leerplichtwet regelt en hoe jongeren hier mee te maken kunnen krijgen.
Wanneer een kind thuisblijft van school, omdat het niet meer lukt om alle dagen in de klas te zijn, dan heeft dat een zware impact. In de eerste plaats op het kind, maar ook ouders, scholen, hulpverleners en gemeentes krijgen te maken met het pad dat de leerling dan af…
Het Steunpunt Passend Onderwijs heeft in samenwerking met onder meer het NJi het online magazine Present! uitgebracht. Hierin vind je een introductie op het Response to Intervention model en wordt aan de hand van vijf mooie voorbeelden zichtbaar gemaakt welke interventies zoal kunnen worden ingezet om thuiszitten te voorkomen.
In Zuid-Limburg kunnen 4-jarige kinderen met extra ondersteuningsbehoeften terecht in een van de negen zogenoemde ‘startklassen’. Inzet is dat deze kleuters, dankzij de interprofessionele inzet van onderwijs en jeugdzorg, binnen een jaar doorstromen naar een reguliere, thuisnabije basisschool. Drie betrokkenen vertellen over deze twee jaar durende pilot, die in het…
Nu er in Kindcentrum Christoffel in Tilburg een Thuiskamer is, lukt het kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften beter om het basisprogramma in de reguliere groep te volgen, zo blijkt uit dit praktijkvoorbeeld. Kinderen starten en eindigen de dag in de Thuiskamer en kunnen er terecht tijdens de tussenschoolse opvang. Maar ook…
Deze editie van Verrassend Passend beschrijft zes praktijkvoorbeelden van samenwerkingen tussen onderwijs en opvangorganisaties. De samenwerking is gericht op een vloeiende overgang naar het basisonderwijs, zodat alle kinderen hun onderwijscarrière soepel kunnen starten.
Zo vroeg mogelijk de juiste ondersteuning inzetten. Dat beoogt het in dit praktijkvoorbeeld beschreven Kans!overleg dat samenwerkingsverband Helmond-Peelland PO organiseert voor onder andere peuters met extra ondersteuningsbehoeften. Als er zorgen zijn over de ontwikkeling van het kind en het perspectief van onderwijs niet duidelijk is, komen de betrokkenen rond de…
Dit praktijkvoorbeeld beschrijft hoe de samenwerkingsverbanden po en vo in Helmond – Peelland samenwerken om de overgang van primair naar voortgezet onderwijs voor kinderen met extra ondersteuningsbehoeften zo goed mogelijk te laten verlopen. Vroeg beginnen is de kern. Het eerste gesprek over de overstap naar het vo wordt al in…