Onderstaand artikel maakt onderdeel uit van een serie, waarbij we drie scholen dit schooljaar volgen rond de overstap po-vo. Hoe werken scholen in deze coronaperiode aan een soepele overgang en een passende, kansrijke plek voor hun brugklassers? Wat zijn hierbij tips en aandachtspunten? Wat kunnen scholen hiervan leren, ook voor…
Onderstaand artikel maakt onderdeel uit van een serie, waarbij we drie scholen dit schooljaar volgen rond de overstap po-vo. Hoe werken scholen in deze coronaperiode aan een soepele overgang en een passende, kansrijke plek voor hun brugklassers? Wat zijn hierbij tips en aandachtspunten? Wat kunnen scholen hiervan leren, ook voor…
Onderstaand artikel maakt onderdeel uit van een serie, waarbij we drie scholen dit schooljaar volgen rond de overstap po-vo. Hoe werken scholen in deze coronaperiode aan een soepele overgang en een passende, kansrijke plek voor hun brugklassers? Wat zijn hierbij tips en aandachtspunten? Wat kunnen scholen hiervan leren, ook voor…
Op de eerste dag van het schooljaar geeft een aantal leerlingen van het Utrechtse Gerrit Rietveld College zelf voorlichting aan docenten over hun beperkingen en hun onderwijsondersteuningsbehoeften. Zorgcoördinator Anja Folmer organiseert deze voorlichtingsbijeenkomsten inmiddels alweer vijf jaar. “Om goed passend onderwijs te kunnen geven, is het essentieel dat docenten van…
De ontwikkeling van een inclusievere onderwijspraktijk is een voortdurende inspanning om tegemoet te komen aan de (on)mogelijkheden, talenten en achtergronden van álle leerlingen. Dit is de overtuiging van onderzoeker en hogeschooldocent Hans Schuman. In het artikel uit het VO-magazine is hij aan het woord in de context van een succesvol…
Een aantal jaren geleden is de Ambelt (cluster 4) in Deventer geïntegreerd in De Marke (vmbo-basis, kader en mavo). In de school zijn voor de cluster 4 leerlingen zogeheten ‘Klassen met Expertise’ (KME) gevestigd. Inzet is dat deze leerlingen zo veel als mogelijk integreren in reguliere klassen. Betrokkenen van de…
Op basisschool Het Talent in Lent is er 24 uur per week een jeugdzorgmedewerker aanwezig in de units van basisschool Het Talent in Lent. Het begon als ‘proeftuin’ van het project Pedagogisch PACT van het Kinderopvangfonds, maar inmiddels is de jeugdzorgmedewerker niet meer weg te denken uit de school. Het…
Er veel aandacht voor het afstandsonderwijs. Het heeft een grote vlucht genomen nu afstandsonderwijs voor alle leerlingen ’noodgedwongen’ het ‘nieuwe normaal’ geworden is. Opeens bleek meer mogelijk dan gedacht. En zagen we nieuwe kansen voor bijvoorbeeld leerlingen die thuiszitten. Maar is afstandsonderwijs een oplossing voor iedereen. Een doorkijkje krijgen we…
Dit stappenplan (Amsterdamse verzuimaanpak) laat zien welke actie je op welk moment kunt ondernemen en met wie je kunt samenwerken om een leerling te helpen om weer naar school te gaan. Zie ook de presentatie van Laura Thomassen in de bijeenkomst van de leergemeenschap preventie (van thuiszitten) op 4 februari…
In de Nicolaasschool zet het hele team in op welzijn en veerkracht, zowel bij leerlingen als leraren. "Leerlingen moeten vaardigheden bezitten om sterk te staan in deze maatschappij". Kijk binnen in de klas van juf Nicky.
Het is een hardnekkig probleem: hoe krijgen we alle kinderen en jongeren in Nederland met succes naar school? In dit filmpje vertellen bestuurders uit de regio’s Breda, Utrecht en IJssel-Vecht over hun succesvolle aanpak. Een cruciaal ingrediënt bij alle drie: je moet van elkaar weten wat je doet. Benieuwd welke…