Deze publicatie beschrijft zes praktijkvoorbeelden van samenwerkingen tussen vo- en vso-scholen. Door gebruik te maken van elkaars expertise en faciliteiten blijkt er zijn er vele mogelijkheden om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte een passend aanbod te doen.
In Vught werken zorg en onderwijs nauw samen in OZAPP: een onderwijszorgarrangement voor leerlingen met psychiatrische problematiek of een vermoeden daarvan. Inzet is om de leerling zo lang mogelijk op de eigen school te laten functioneren. Dit praktijkvoorbeeld beschrijft hoe ze dat doen.
Op het Teylingen College KTS in Voorhout is er voor basis- en kaderleerlingen die extra ondersteuning nodig hebben aan ieder leerjaar een symbioseklas gekoppeld. Doel van deze symbioseklassen is dat de leerlingen een vmbo-diploma halen. De leerlingen volgen de praktijkvakken – zo nodig met aanpassingen – in de reguliere klas.…
Op vmbo Sint Ursula, in het Limburgse Heythuysen, is er al ruim tien jaar een zogenoemde ‘syntheseklas’. Leerlingen die vroeger voorbestemd leken voor het speciaal onderwijs, halen daar nu een vmbo-diploma. Dit praktijkvoorbeeld beschrijft de aanpak en laat zien hoe het komt dat de syntheseklas zo succesvol is.
Dit praktijkvoorbeeld beschrijft de visie en de aanpak van De Korenaar in Eindhoven, een school voor gewoon, regulier basisonderwijs, die zich onderscheidt door een visie die zó gewoon is, dat ze weer bijzonder wordt. Het is namelijk een school voor alle kinderen uit de buurt. Maar dan ook álle kinderen.…
Dat kinderen met een ernstig meervoudige beperking vaak niet kunnen meekomen in een reguliere schoolklas, hoeft geen reden te zijn om ze niet in een school op te nemen, zo laat dit praktijkvoorbeeld zien. De Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind omarmt die gedachte en steunt initiatiefnemers bij het opzetten…