In dit portret vertelt Fleur Cerini, directeur van de Bossche Vakschool, over de ‘VMBO S – Samen, Succes, Symbiose’, waar leerlingen in het derde leerjaar praktijkvakken volgen en aan het einde van dit leerjaar doorstromen naar leerjaar 4 om daar het volledige reguliere programma te volgen en eindexamen te doen.
Het is één van de 25 verbetermaatregelen die is voortgekomen uit de evaluatie van passend onderwijs: elk samenwerkingsverband dient een ouder- en jeugdsteunpunt in te richten. Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Noord-Kennemerland heeft daar al jarenlang ervaring mee en participeerde in de werkgroep (van OCW) die een leidraad ontwikkelde voor het…
We kennen allemaal wel verhalen van ouders van kinderen met een extra onderwijs- en ondersteuningsbehoefte die ‘verdwalen’ in passend onderwijs, tegen barrières aanlopen of zich niet gehoord voelen. Het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Noord-Kennemerland zette daarom samen met ouders het Oudersteunpunt op. Jasmijn van Ipkens is een van de ouders…
In de video-reeks VO-praat van de VO-academie vertellen bevlogen sprekers hun verhaal in video’s van maximaal tien minuten. Telkens met een andere insteek, maar altijd over een onderwerp dat relevant is voor de onderwijssector. Frank Beemer (Academic Director Erasmus Academie) gaat in deze VO-praat in op het thema netwerkleiderschap. Aan…
Hoe werken scholen in deze coronaperiode aan een soepele overgang en een passende, kansrijke plek voor hun brugklassers? Wat zijn hierbij tips en aandachtspunten? Wat kunnen scholen hiervan leren, ook voor de langere termijn? In deze drie artikelen over de start van het schooljaar; aan het eind van het jaar…
Onderstaand artikel maakt onderdeel uit van een serie, waarbij we drie scholen dit schooljaar volgen rond de overstap po-vo. Hoe werken scholen in deze coronaperiode aan een soepele overgang en een passende, kansrijke plek voor hun brugklassers? Wat zijn hierbij tips en aandachtspunten? Wat kunnen scholen hiervan leren, ook voor…
Onderstaand artikel maakt onderdeel uit van een serie, waarbij we drie scholen dit schooljaar volgen rond de overstap po-vo. Hoe werken scholen in deze coronaperiode aan een soepele overgang en een passende, kansrijke plek voor hun brugklassers? Wat zijn hierbij tips en aandachtspunten? Wat kunnen scholen hiervan leren, ook voor…
Onderstaand artikel maakt onderdeel uit van een serie, waarbij we drie scholen dit schooljaar volgen rond de overstap po-vo. Hoe werken scholen in deze coronaperiode aan een soepele overgang en een passende, kansrijke plek voor hun brugklassers? Wat zijn hierbij tips en aandachtspunten? Wat kunnen scholen hiervan leren, ook voor…
Op de eerste dag van het schooljaar geeft een aantal leerlingen van het Utrechtse Gerrit Rietveld College zelf voorlichting aan docenten over hun beperkingen en hun onderwijsondersteuningsbehoeften. Zorgcoördinator Anja Folmer organiseert deze voorlichtingsbijeenkomsten inmiddels alweer vijf jaar. “Om goed passend onderwijs te kunnen geven, is het essentieel dat docenten van…
De ontwikkeling van een inclusievere onderwijspraktijk is een voortdurende inspanning om tegemoet te komen aan de (on)mogelijkheden, talenten en achtergronden van álle leerlingen. Dit is de overtuiging van onderzoeker en hogeschooldocent Hans Schuman. In het artikel uit het VO-magazine is hij aan het woord in de context van een succesvol…
Een aantal jaren geleden is de Ambelt (cluster 4) in Deventer geïntegreerd in De Marke (vmbo-basis, kader en mavo). In de school zijn voor de cluster 4 leerlingen zogeheten ‘Klassen met Expertise’ (KME) gevestigd. Inzet is dat deze leerlingen zo veel als mogelijk integreren in reguliere klassen. Betrokkenen van de…
Op basisschool Het Talent in Lent is er 24 uur per week een jeugdzorgmedewerker aanwezig in de units van basisschool Het Talent in Lent. Het begon als ‘proeftuin’ van het project Pedagogisch PACT van het Kinderopvangfonds, maar inmiddels is de jeugdzorgmedewerker niet meer weg te denken uit de school. Het…