Nu er in Kindcentrum Christoffel in Tilburg een Thuiskamer is, lukt het kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften beter om het basisprogramma in de reguliere groep te volgen, zo blijkt uit dit praktijkvoorbeeld. Kinderen starten en eindigen de dag in de Thuiskamer en kunnen er terecht tijdens de tussenschoolse opvang. Maar ook…
Deze editie van Verrassend Passend beschrijft zes praktijkvoorbeelden van samenwerkingen tussen onderwijs en opvangorganisaties. De samenwerking is gericht op een vloeiende overgang naar het basisonderwijs, zodat alle kinderen hun onderwijscarrière soepel kunnen starten.
Zo vroeg mogelijk de juiste ondersteuning inzetten. Dat beoogt het in dit praktijkvoorbeeld beschreven Kans!overleg dat samenwerkingsverband Helmond-Peelland PO organiseert voor onder andere peuters met extra ondersteuningsbehoeften. Als er zorgen zijn over de ontwikkeling van het kind en het perspectief van onderwijs niet duidelijk is, komen de betrokkenen rond de…
Dit praktijkvoorbeeld beschrijft hoe de samenwerkingsverbanden po en vo in Helmond – Peelland samenwerken om de overgang van primair naar voortgezet onderwijs voor kinderen met extra ondersteuningsbehoeften zo goed mogelijk te laten verlopen. Vroeg beginnen is de kern. Het eerste gesprek over de overstap naar het vo wordt al in…
Dit praktijkvoorbeeld beschrijft hoe kleuters met onderwijs-zorgbehoeften in Middelharnis worden begeleid in de zogenoemde KoZa-groep (Kleuteronderwijs Zorgarrangement). De kinderen krijgen thuisnabij adequate ondersteuning, zodat ze binnen een jaar kunnen uitstromen naar een passende plek in het onderwijs.
Dat de overgang naar groep 1 stressloos en vloeiend verloopt, hebben de kinderen van de opvanggroepen van Kindcentrum Samenwijs Willibrordus in Diessen te danken aan de ‘peuter-kleutergroep’, waar ze goed worden voorbereid op deze stap. Dit praktijkvoorbeeld beschrijft de aanpak van dit kindcentrum, waarbij wordt gewerkt met een doorlopende speelleerlijn…
Dat onderwijs, opvang en zorg onder één dak zitten, werpt in kindcentrum De Schilden in Den Dolder steeds meer vruchten af. Dit praktijkvoorbeeld laat zien dat de samenwerking er niet alleen toe leidt dat de overgang van opvang naar school voor kinderen vloeiend verloopt, maar ook dat kinderen op een…
Deze publicatie van het Steunpunt Passend Onderwijs en het Nederlands Centrum Onderwijs en Jeugdzorg bevat tien praktijkvoorbeelden van (intensieve) samenwerkingen tussen reguliere scholen en scholen voor speciaal onderwijs. Door gebruik te maken van elkaars expertise en faciliteiten blijken er veel meer mogelijkheden te zijn om een passend aanbod te creëren…
Leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis en slechthorende kinderen van het Kentalis Compas College (vso, cluster 2) kunnen praktijkonderwijs en vmbo volgen in een reguliere school: Het Hooghuis in Oss. De samenwerking is gebaseerd op een gezamenlijke visie op inclusief onderwijs. Afspraken zijn vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst van de twee scholen en…
Om elke leerling onderwijs en zorg op maat te bieden, werken vijf partners in Hoogeveen met elkaar samen onder de naam ‘Eduwiek’. Door deskundigheid en faciliteiten te bundelen, versterken regulier en speciaal onderwijs elkaar en krijgen leerlingen waardevolle kansen, zo laat dit praktijkvoorbeeld zien. Belangrijkste uitgangspunt is: samen waar het…
Dat het grote voordelen heeft dat regulier en speciaal onderwijs nauw samenwerken én met andere jeugdinstellingen onder één dak wonen, laat dit praktijkvoorbeeld uit Ochten zien. Ieder bestuur heeft zijn eigen personeel in dienst, maar op de werkvloer wordt intensief samengewerkt. Om thuisnabij passend onderwijs te realiseren, benutten professionals van…
Zeven Zwolse scholen (vso, praktijkonderwijs, mbo-entree) en Tiem, de sociale werkvoorziening van de gemeente Zwolle, hebben de handen ineen geslagen om de kansen van kwetsbare jongeren op de arbeidsmarkt te vergroten. In het zogenoemde SamenWerkTraject, dat in dit praktijkvoorbeeld wordt beschreven, krijgen deze jongeren meer zicht op hun arbeidsmogelijkheden en…