Dit praktijkvoorbeeld beschrijft de werkwijze van de symbioseklassen op het Teylingen College in Voorhout. Vso-leerlingen (cluster 4) volgen de avo-vakken in een vaste groep van maximaal 12 leerlingen, op een vaste plek in het gebouw. De praktijkvakken volgen ze in de reguliere setting, waarbij ze coaching en extra begeleiding krijgen.…
Onder het motto: ‘kennis en expertise verbindt ons’ volgen in Ochten leerlingen van regulier basisonderwijs (Sébaschool), speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs cluster 3 (Rehoboth Onderwijs & Zorg) onderwijs onder hetzelfde dak als kinderen van de Dagbehandeling Jonge Kind (DJK) en kinderen van de peuterspeelzaal. Dit praktijkvoorbeeld beschrijft hoe dat in…
Horende, slechthorende en dove kinderen gaan in de regio Vught/Sint Michielsgestel samen naar de Twinschool. De besturen van Kentalis en van obs De Bolster hebben hiertoe een samenwerkingsovereenkomst gesloten. De deskundigheid van het regulier onderwijs en de deskundigheid van het special onderwijs (cluster 2) worden bij elkaar gebracht. In samenwerking…
In de gemeente Oost Gelre werken (speciaal) basisonderwijs, speciaal onderwijs cluster 3 en 4, (specialistische) kinderopvang en jeugdzorg intensief met elkaar samen op basis van een gezamenlijke visie. In 2021 komen al deze voorzieningen onder één dak in een nieuw gebouw: het Integraal Educatief Kind Centrum in Lichtenvoorde (IEKC).
Dit praktijkvoorbeeld laat zien hoe vier scholen (sbo en so) in Hoogeveen intensief met elkaar samenwerken, nu nog vanuit twee gebouwen. Het onderwijs sluit aan bij de ondersteuningsbehoefte van het kind en is erop gericht dat iedere leerling uitstroomt naar een passende vervolgplek. De vier scholen vallen onder hetzelfde bestuur…
Het Integraal Kind en Expertise Centrum (IKEC) in Hoorn biedt op één locatie onderwijs, zorg en kinderopvang aan kinderen van 0 tot 12 jaar met een specifieke leer- en/of ontwikkelbehoefte. Zij krijgen zo lang als nodig is extra ondersteuning en begeleiding om hun talenten verder te ontwikkelen. Zo mogelijk keren…
Sinds 2009 leren en ontwikkelen leerlingen van regulier basisonderwijs (Sébaschool), speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs cluster 3 (Rehoboth Onderwijs & Zorg) onder hetzelfde dak als kinderen van de Dagbehandeling Jonge Kind (DJK) en kinderen van de peuterspeelzaal. Dit gebeurt onder het motto: ‘kennis en expertise verbindt ons’. Kinderen worden ‘uitgewisseld’,…
Leerlingen van het Kentalis Compas College (vso, cluster 2) volgen praktijkonderwijs en vmbo in een reguliere school: Het Hooghuis in Oss. De samenwerking is gebaseerd op een gezamenlijke, gedeelde visie op inclusief onderwijs. De twee scholen en de gemeente hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten.
Sinds 2017 kunnen kinderen van 0-13 jaar in Wijk bij Duurstede terecht op brede school Het Anker. Deze leef- en leergemeenschap biedt kinderopvang, regulier onderwijs, speciaal basisonderwijs (verbrede toelating) en speciaal onderwijs (cluster 3 en 4). Doel van de samenwerking is een inclusief aanbod te realiseren voor kinderen in Wijk…
Prisma is sinds 1 augustus 2016 een geïntegreerde school voor speciaal onderwijs (so) en speciaal basisonderwijs (sbo). Dat houdt in dat er verschillende types gespecialiseerd onderwijs verenigd zijn in één vernieuwende school. We zijn ontstaan uit de samenvoeging van so cluster 3 de Schakel, so cluster 4 de Ambelt en…
Dit praktijkvoorbeeld beschrijft de aanpak van IZEO (Integraal Zorg En Onderwijs), een bijzonder samenwerkingsmodel van jeugdzorg en vso in Cadier en Keer. Het gaat om jongeren die in een gesloten setting zijn geplaatst vanwege een justitiële maatregel of zeer ernstige gedragsproblematiek. Was het voorheen zo dat de behandeling van de…
Midden in het gebouw van scholengemeenschap Jacobus Fruytier in Apeldoorn, waar praktijkonderwijs tot en met gymnasium wordt aangeboden, bevindt zich een vso-nevenvestiging van de Obadjaschool in Zwolle (cluster 4). Dit praktijkvoorbeeld laat zien dat deze constructie volop mogelijkheden biedt om de cluster 4 - leerlingen zo gewoon mogelijk onderwijs te…