Ontwikkel één privacyconvenant onderwijs-gemeenten-jeugdhulp voor de gehele provincie Groningen. Dat was de opdracht aan de Groningse Kerngroep Gemeenten - Onderwijs die begin 2021 bestuurlijk werd bekrachtigd in de vier OOGO’s die de provincie Groningen telt. Een provinciale werkgroep ging er vervolgens mee aan de slag. Het convenant is inmiddels opgesteld,…
Dat het ondersteuningsplan 2022 - 2026 van Samenwerkingsverband Doetinchem in de regio breed wordt gedragen, is mede te danken aan de ondersteuningsplanraad (OPR). Voordat de OPR met het nieuwe ondersteuningsplan instemde, nodigde zij alle (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraden van de deelnemende besturen en scholen uit om feedback te geven op het plan.…
Sommige jongeren gaan niet meer naar school of zijn enige tijd niet in staat om fysiek onderwijs op school te volgen. In het land zijn ondanks de beperkte ruimte die daarvoor tot op heden wettelijk geboden wordt, verschillende initiatieven ontplooid om deze jongeren toch onderwijs buiten het schoolgebouw ofwel ‘afstandsonderwijs’…
Het Varendonck College werkt middels een stuurgroep POVO samen met de lokale basisscholen. Lees hoe de school invulling geeft aan de samenwerking met het primair onderwijs en wat dit de leerlingen en leraren oplevert.
Een breed gedeeld urgentiebesef is de basis van de succesvolle aanpak in de gemeente ‘s-Hertogenbosch om het aantal thuiszitters terug te dringen. De afspraken zijn vastgelegd in een lokaal Thuiszitterspact. Aleksandra Essens en Chehrazad El Boudouhi, beiden werkzaam bij de gemeente ’s-Hertogenbosch, vertellen wat de belangrijkste ingrediënten zijn van de…
De Hamalandschool zit sinds dit schooljaar in Het Gele Park in Lichtenvoorde, met als huisgenoten: een basisschool, een school voor speciaal basisonderwijs, een kinderopvang én een kinderdagopvang. En o ja, de bibliotheek en de speeltuinvereniging doen ook nog mee. Eind maart ontving directeur Johan van der Weerd het bestuur van…
De samenwerkingsverbanden in deze bundel hebben verschillende keuzes gemaakt bij de bestuurlijke inrichting van het samenwerkingsverband, en hebben daar ook verschillende redenen voor. Samenwerkingsverbanden zijn continu in ontwikkeling. De betrokkenen staan stil, reflecteren, kiezen een richting en stellen deze bij als het nodig is. Ze doen dat vanuit de drive…
Midden in het gebouw van de reformatorische scholengemeenschap Jacobus Fruytier in Apeldoorn bevindt zich een nevenvestiging van de vso Obadjaschool in Zwolle (cluster 4). Nu is het nog een aparte afdeling, maar als het aan de school ligt, zullen de grenzen tussen speciaal en regulier onderwijs de komende jaren steeds…
De samenwerkende schoolbesturen van samenwerkingsverband Amstelronde – de ‘deelnemersraad’ genoemd – hebben gekozen voor een professionele directeurbestuurder die verantwoording aflegt aan een onafhankelijke, drie leden tellende Raad van Toezicht. Waarom kiest Amstelronde voor dit governancemodel? En wat zijn de bevindingen? Een gesprek met Jenny Looman, sinds maart 2020 directeur-bestuurder van…
Het Oostvaarders College in Almere heeft twee arrangementen ontwikkeld voor havo en vwo-leerlingen met autisme (ASS) of een vergelijkbare ondersteuningsbehoefte: Trajectbegeleiding (sinds schooljaar 2017 – 2018). De structuurklas (sinds schooljaar 2021 – 2022). Lees in dit praktijkvoorbeeld de aanpak van het Oostervaarders College.
De Sprong (praktijkonderwijs) en het Grienden College (vmbo) in Sliedrecht hebben de handen ineengeslagen in de pilot ‘Pro-(v) mbo’. Elf eerstejaars pro-leerlingen vormen een aparte klas, omdat er een gerede kans is dat zij, met de juiste begeleiding, na het eerste jaar (of eerder) kunnen overstappen naar het vmbo op…
Samenwerkingsverband VO Zuidoost Utrecht is een vereniging en heeft sinds twee jaar een vijf leden tellende onafhankelijke Raad van Toezicht. De voorzitter van de Raad van Toezicht, Arjen Jaarsma, is ook voorzitter van de Algemene Ledenvergadering (ALV). We praten over dit governancemodel met Jaarsma, met directeur-bestuurder Aline Pastoor en met…