Dit praktijkvoorbeeld beschrijft hoe de samenwerkingsverbanden po en vo in Helmond – Peelland samenwerken om de overgang van primair naar voortgezet onderwijs voor kinderen met extra ondersteuningsbehoeften zo goed mogelijk te laten verlopen. Vroeg beginnen is de kern. Het eerste gesprek over de overstap naar het vo wordt al in…
Passend onderwijs is erbij gebaat als meerdere onderwijsprofessionals intensief met elkaar samenwerken in de klas. Dat betoogt Dian Fluijt in dit interview. Fluijt - docent bij het Seminarium voor Orthopedagogiek en lid van het lectoraat ‘Normatieve Professionalisering’ van Hogeschool Utrecht - is gespecialiseerd is op het gebied van co-teaching en…
Werken aan de kwaliteitsverbetering van passend onderwijs en leren van elkaar. Met die intenties voeren de vo-scholen van samenwerkingsverband Stichting Leerlingenzorg Noordwest Veluwe interne audits bij elkaar uit. Dit praktijkvoorbeeld beschrijft hoe de scholen dit doen: de audits hebben geen oordelend karakter, maar scholen bespreken als critical friends met elkaar…
Hoe leggen samenwerkingsverbanden verantwoording af over de besteding van de middelen en over de effecten daarvan? In deze editie van Verrassend Passend geven zes directeuren van samenwerkingsverbanden antwoord op deze vraag. Het laatste hoofdstuk geeft een overzicht van algemene principes en aanbevelingen voor verantwoording die we aan deze zes verhalen…