Dat het kansen biedt als school en zorginstelling onder één dak zijn gehuisvest, wordt zichtbaar in de ‘onderwijszorggroep’ van kindcentrum Borgele in Deventer. De onderwijszorggroep is een samenwerkingsproject van so-school De Linde en orthopedagogisch dagcentrum ’t Lantaarntje, die allebei deel uitmaken van het kindcentrum. Dit praktijkvoorbeeld beschrijft de aanpak en…
In de Einstein Class van CSG Anna Maria van Schurmanschool (AMS) in Franeker krijgen meerbegaafde jongeren met autisme onderwijs en begeleiding op maat. Het is een tweejarige pilot, maar als het aan de betrokkenen ligt, wordt dit een structurele voorziening, zo blijkt uit dit praktijkvoorbeeld. Inzet is om dit ook…
Sinds 1 januari 2018 zijn op alle 25 basisscholen in Amstelveen de schoolmaatschappelijk werkers vervangen door jeugdhulpverleners, die wekelijks een dagdeel op de school aanwezig zijn. Dat zien we op meer plaatsen, maar uniek in Amstelveen is dat deze hulpverleners in dienst zijn van gemeente. Inzet is verbetering van de…
Dit praktijkvoorbeeld beschrijft de aanpak van IZEO (Integraal Zorg En Onderwijs), een bijzonder samenwerkingsmodel van jeugdzorg en vso in Cadier en Keer. Het gaat om jongeren die in een gesloten setting zijn geplaatst vanwege een justitiële maatregel of zeer ernstige gedragsproblematiek. Was het voorheen zo dat de behandeling van de…
Het Heliomare Interventie Team (HIT-team) van het kind-jeugdcentrum Heliomare in Heemskerk maakt geen gebruik van standaardmethodes om thuiszitters weer op de rit te krijgen, zo laat dit praktijkvoorbeeld zien. Dat komt doordat de thuiszitter zelf achter het stuur zit. Het enige dat standaard in elk basisplan staat, is het doel…
Deze special in de serie Verrassend passend (2018) beschrijft de governancemodellen van acht samenwerkingverbanden op basis van gesprekken met betrokkenen. Wat is kenmerkend voor het governancemodel? Hoe werkt het in de praktijk? Wat zijn de voor- en nadelen?
De acht praktijkvoorbeelden in deze special van Verrassend Passend maken duidelijk dat samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp problemen van kinderen of gezinnen kan verminderen of oplossen, maar ook dat daarmee problemen worden voorkomen doordat er vroegtijdig hulp wordt ingezet.
Midden in het gebouw van scholengemeenschap Jacobus Fruytier in Apeldoorn, waar praktijkonderwijs tot en met gymnasium wordt aangeboden, bevindt zich een vso-nevenvestiging van de Obadjaschool in Zwolle (cluster 4). Dit praktijkvoorbeeld laat zien dat deze constructie volop mogelijkheden biedt om de cluster 4 - leerlingen zo gewoon mogelijk onderwijs te…
Investeren in de relatiedriehoek kind – school – ouders loont, zo laat dit praktijkvoorbeeld van de Leon van Gelderschool in Groningen zien. Dat geldt voor alle leerlingen, en zeker voor leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften. Een cruciaal kenmerk van deze school is dat leerlingen vier jaar lang in dezelfde groep zitten,…
Deze publicatie beschrijft zes praktijkvoorbeelden van samenwerkingen tussen vo- en vso-scholen. Door gebruik te maken van elkaars expertise en faciliteiten blijkt er zijn er vele mogelijkheden om leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte een passend aanbod te doen.
In Vught werken zorg en onderwijs nauw samen in OZAPP: een onderwijszorgarrangement voor leerlingen met psychiatrische problematiek of een vermoeden daarvan. Inzet is om de leerling zo lang mogelijk op de eigen school te laten functioneren. Dit praktijkvoorbeeld beschrijft hoe ze dat doen.
In de regio van het samenwerkingsverband Oost Achterhoek hoeven ouders van kinderen met complexe ondersteuningsbehoeften geen langdurige, bureaucratische weg meer af te leggen om voor hun kind een passend onderwijszorgarrangement te vinden, zo laat dit praktijkvoorbeeld zien. Het arrangement wordt vastgesteld in één goed voorbereide bijeenkomst van het zorg-, advies-…