Dit praktijkvoorbeeld beschrijft de werkzame ondersteuningsstructuur die het IJsselcollege in Capelle aan den IJssel de afgelopen jaren heeft opgebouwd. Korte lijnen bevorderen dat leerlingen zo snel mogelijk de benodigde ondersteuning krijgen. Om de docenten te helpen om optimaal tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van leerlingen, is dit schooljaar het…
Op het Teylingen College KTS in Voorhout is er voor basis- en kaderleerlingen die extra ondersteuning nodig hebben aan ieder leerjaar een symbioseklas gekoppeld. Doel van deze symbioseklassen is dat de leerlingen een vmbo-diploma halen. De leerlingen volgen de praktijkvakken – zo nodig met aanpassingen – in de reguliere klas.…
Op vmbo Sint Ursula, in het Limburgse Heythuysen, is er al ruim tien jaar een zogenoemde ‘syntheseklas’. Leerlingen die vroeger voorbestemd leken voor het speciaal onderwijs, halen daar nu een vmbo-diploma. Dit praktijkvoorbeeld beschrijft de aanpak en laat zien hoe het komt dat de syntheseklas zo succesvol is.
Dit praktijkvoorbeeld beschrijft de visie en de aanpak van De Korenaar in Eindhoven, een school voor gewoon, regulier basisonderwijs, die zich onderscheidt door een visie die zó gewoon is, dat ze weer bijzonder wordt. Het is namelijk een school voor alle kinderen uit de buurt. Maar dan ook álle kinderen.…
Dat kinderen met een ernstig meervoudige beperking vaak niet kunnen meekomen in een reguliere schoolklas, hoeft geen reden te zijn om ze niet in een school op te nemen, zo laat dit praktijkvoorbeeld zien. De Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind omarmt die gedachte en steunt initiatiefnemers bij het opzetten…
Dit praktijkvoorbeeld beschrijft hoe de samenwerkingsverbanden po en vo in Helmond – Peelland samenwerken om de overgang van primair naar voortgezet onderwijs voor kinderen met extra ondersteuningsbehoeften zo goed mogelijk te laten verlopen. Vroeg beginnen is de kern. Het eerste gesprek over de overstap naar het vo wordt al in…
Passend onderwijs is erbij gebaat als meerdere onderwijsprofessionals intensief met elkaar samenwerken in de klas. Dat betoogt Dian Fluijt in dit interview. Fluijt - docent bij het Seminarium voor Orthopedagogiek en lid van het lectoraat ‘Normatieve Professionalisering’ van Hogeschool Utrecht - is gespecialiseerd is op het gebied van co-teaching en…
Werken aan de kwaliteitsverbetering van passend onderwijs en leren van elkaar. Met die intenties voeren de vo-scholen van samenwerkingsverband Stichting Leerlingenzorg Noordwest Veluwe interne audits bij elkaar uit. Dit praktijkvoorbeeld beschrijft hoe de scholen dit doen: de audits hebben geen oordelend karakter, maar scholen bespreken als critical friends met elkaar…
Hoe leggen samenwerkingsverbanden verantwoording af over de besteding van de middelen en over de effecten daarvan? In deze editie van Verrassend Passend geven zes directeuren van samenwerkingsverbanden antwoord op deze vraag. Het laatste hoofdstuk geeft een overzicht van algemene principes en aanbevelingen voor verantwoording die we aan deze zes verhalen…
Passend onderwijs is maatwerk. Dat blijkt uit dit praktijkvoorbeeld van Amber. Haar school, Het Vechtdal College in Dedemsvaart, heeft dat heel goed begrepen. Er is heel duidelijk gekeken naar wat Amber wel kan en niet alleen naar wat ze niet kan. Het Vechtdal College doet voor iedere leerling haar best,…
Met vier ingrijpende decentralisaties in zicht – wmo, participatiewet, jeugdzorg en passend onderwijs – slaan in 2014 alle betrokken organisaties in West-Friesland de handen ineen om de positie van kwetsbare jongeren op de arbeidsmarkt te verbeteren. Dit praktijkvoorbeeld beschrijft hoe hier in korte tijd gezamenlijk een regionale werkstructuur is opgetuigd,…
Al lang voordat de wet passend onderwijs inging, opende in Venlo de Talentencampus voor kinderen van 0 tot 13 jaar. De Talentencampus biedt kinderopvang, kinderopvang speciaal, basisonderwijs, speciaal basisonderwijs, speciaal onderwijs (de vroegere clusters 3 en 4), buitenschoolse opvang en naschoolse opvang. In dit praktijkvoorbeeld vertelt directeur Frans Vullings over…