Ouders ontlasten en rust brengen in de klas. Met die intenties hebben alle 12 gemeenten in Rijk van Nijmegen en Land van Cuijk, het samenwerkingsverband, zorgaanbieders en de Sint Maartensschool in Nijmegen de handen ineen geslagen. De samenwerking is gericht op de ouders en leerlingen van de St. Maartenschool, waar…
In de proeftuin ‘Onderwijszorgarrangementen Utrecht’ slaan de gemeente Utrecht, de samenwerkingsverbanden Utrecht PO en Sterk VO en buurtteamorganisatie Lokalis de handen ineen om zorg in onderwijstijd op een eenvoudige en effectieve manier vorm te geven en te financieren. Visie en pragmatisch handelen gaan in deze proeftuin hand in hand, zo…
Onder de naam School als Wijk (SAW) zijn er op alle mbo-locaties van de vier mbo-instellingen in de provincie Groningen hulpverleners aanwezig, die studenten adviseren, ondersteunen of doorverwijzen. Nabij, laagdrempelig en preventief. Het is het resultaat van een unieke provinciebrede samenwerking van alle gemeenten en mbo-instellingen in de provincie Groningen.…
In het speciaal onderwijs in Amsterdam is specialistische hulp met ingang van het schooljaar 2018-2019 vrij toegankelijk. In plaats van beschikkingen af te geven, bekostigt de gemeente Amsterdam fte, waarmee de scholen vaste hulpverleners kunnen inschakelen, die deel uitmaken van het (integrale) zorgteam van de school. De eerste ervaringen en…
Op de twee locaties van Integraal Kindcentrum IJmond5 zijn jeugdhulp, so (cluster 4) en sbo ondergebracht in één gebouw. Zo krijgen kinderen, dicht bij huis, onderwijs en zorg op maat. Het enthousiasme over de effecten van deze intensieve samenwerking is groot, en scholen, jeugdhulp en gemeente zitten op één lijn.…
Om effectievere en efficiëntere zorg en begeleiding in de school te realiseren, startten de gemeente Tilburg en Onderwijscentrum Leijpark (so en vso, ruim 420 leerlingen) in april 2019 de pilot ‘Zorg in Onderwijs’: de gemeente gaf de school één subsidiebedrag waarmee vaste zorgverleners zijn ingezet in de kleuterklassen. Dit praktijkvoorbeeld…
Alle leerlingen van groep 6 in de gemeente ’s-Hertogenbosch worden gedurende tien weken een uur per week getraind in sociale weerbaarheid. De trainingen worden gegeven door een hiervoor opgeleide ‘WIsHleerkracht’ en een externe professional. Voor kinderen die tijdens de training opvallen of meer nodig hebben, kunnen scholen gratis extra ondersteuning…
Dat het kansen biedt als school en zorginstelling onder één dak zijn gehuisvest, wordt zichtbaar in de ‘onderwijszorggroep’ van kindcentrum Borgele in Deventer. De onderwijszorggroep is een samenwerkingsproject van so-school De Linde en orthopedagogisch dagcentrum ’t Lantaarntje, die allebei deel uitmaken van het kindcentrum. Dit praktijkvoorbeeld beschrijft de aanpak en…
In de Einstein Class van CSG Anna Maria van Schurmanschool (AMS) in Franeker krijgen meerbegaafde jongeren met autisme onderwijs en begeleiding op maat. Het is een tweejarige pilot, maar als het aan de betrokkenen ligt, wordt dit een structurele voorziening, zo blijkt uit dit praktijkvoorbeeld. Inzet is om dit ook…
Sinds 1 januari 2018 zijn op alle 25 basisscholen in Amstelveen de schoolmaatschappelijk werkers vervangen door jeugdhulpverleners, die wekelijks een dagdeel op de school aanwezig zijn. Dat zien we op meer plaatsen, maar uniek in Amstelveen is dat deze hulpverleners in dienst zijn van gemeente. Inzet is verbetering van de…
Dit praktijkvoorbeeld beschrijft de aanpak van IZEO (Integraal Zorg En Onderwijs), een bijzonder samenwerkingsmodel van jeugdzorg en vso in Cadier en Keer. Het gaat om jongeren die in een gesloten setting zijn geplaatst vanwege een justitiële maatregel of zeer ernstige gedragsproblematiek. Was het voorheen zo dat de behandeling van de…
Het Heliomare Interventie Team (HIT-team) van het kind-jeugdcentrum Heliomare in Heemskerk maakt geen gebruik van standaardmethodes om thuiszitters weer op de rit te krijgen, zo laat dit praktijkvoorbeeld zien. Dat komt doordat de thuiszitter zelf achter het stuur zit. Het enige dat standaard in elk basisplan staat, is het doel…