Overal in het land werken leraren, scholen en samenwerkingsverbanden in primair en voortgezet onderwijs aan inclusiever onderwijs, zo laat deze verzameling praktijkvoorbeelden zien. Ze doen dat op verschillende manieren, maar hebben allemaal dezelfde idealen: alle kinderen gelijke kansen en thuisnabij onderwijs bieden. Uit de ervaringen blijkt dat niet alleen kinderen…
Op de Monnikskap in Nijmegen kunnen jongeren met een lichamelijke beperking en/of chronische ziekte in hun eigen tempo een havo- of vwo-diploma halen. De school maakt momenteel een aanzienlijke verandering door. Eerst was het een afdeling van het Dominicus College, maar vanaf schooljaar 2024-2025 is de Monnikskap onderdeel van het…
Als inspiratieregio voor inclusief onderwijs zet samenwerkingsverband Driegang alles op alles om samen met scholen, leraren, ouders en andere partners meer inclusief onderwijs te realiseren, zo blijkt uit een gesprek met Henric Bezemer, directeur-bestuurder van dit samenwerkingsverband en met ambulant begeleider Willeke Kruijs, die is aangesteld als ‘aanjager van inclusief…
Zoveel mogelijk doen om leerlingen in het reguliere onderwijs te houden. Dat is de inzet van het Orthopedagogisch Didactisch Centrum Meppel (OPDC) dat valt onder de afdeling Meppel van samenwerkingsverband PO22.03. Eén van de drie afdelingen van het OPDC is WijsZo, waar leerlingen met gedragsproblemen tijdelijk onderwijs en zorg krijgen…
Op de dalton basisschool Europa in Enschede krijgen leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte hulp van een zogenoemde ‘maatwerkleerkracht’ die jarenlang ervaring heeft in het speciaal basisonderwijs (sbo). Niet alleen leerlingen, maar ook leerkrachten hebben baat bij deze vorm van inclusiever onderwijs, vertellen maatwerkleerkracht Sanne Bijkerk en groep 8-leerkracht Lindy Hardeman.…
Tijdens de Week van Inclusief Onderwijs zet het Steunpunt Passend Onderwijs leraren in de SPOtlight die op een inclusieve manier werken. Met welke gedachten zijn zij begonnen, hoe ervaren zij het en wat levert het werken op een inclusievere school op? Laat je vandaag inspireren door Rowena Schut van de…
Tijdens de Week van Inclusief Onderwijs zet het Steunpunt Passend Onderwijs leraren in de SPOtlight die op een inclusieve manier werken. Met welke gedachten zijn zij begonnen, hoe ervaren zij het en wat levert het werken op een inclusievere school op? Laat je vandaag inspireren door Coen Braakhekke van Kentalis…
Tijdens de Week van Inclusief Onderwijs zet het Steunpunt Passend Onderwijs leraren in de SPOtlight die op een inclusieve manier werken. Met welke gedachten zijn zij begonnen, hoe ervaren zij het en wat levert het werken op een inclusievere school op? Laat je vandaag inspireren door Gideon van Luyn, Spinoza…
Tijdens de Week van Inclusief Onderwijs zet het Steunpunt Passend Onderwijs leraren in de SPOtlight die op een inclusieve manier werken. Met welke gedachten zijn zij begonnen, hoe ervaren zij het en wat levert het werken op een inclusievere school op? Laat je vandaag inspireren door Ramses van Oers, De…
Tijdens de Week van Inclusief Onderwijs zet het Steunpunt Passend Onderwijs leraren in de SPOtlight die op een inclusieve manier werken. Met welke gedachten zijn zij begonnen, hoe ervaren zij het en wat levert het werken op een inclusievere school op? Laat je vandaag inspireren door: Ingrid Tieleman van het…
Zo'n vijftig leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis van het Kentalis College Arnhem (cluster 2) volgen vmbo in een reguliere school. In het gebouw van het Leerpark Arnhem volgen deze leerlingen gaandeweg steeds meer lessen en activiteiten in de reguliere groepen. De leerlingen hebben hier veel ontwikkelmopgelijkheden en worden goed voorbereid op…
Sinds leerlingen van het Altra College Haarlemmermeer, een vso-school in Hoofddorp, praktijkexamen kunnen doen op het Herbert Visser College in Nieuw- Vennep, hebben de afgelopen drie jaar achttien Altra-leerlingen een vmbo-diploma (basis/kader) behaald. Christiaan Schopman, teamleider bovenbouw van de afdeling Economie en Ondernemen en Zorg en Welzijn van het Herbert…