Een kruising tussen een pedagogisch coach en intern begeleider: op IKC Sint Thomas in Leeuwarden bestaat deze vernieuwende functie van Pedagogisch Ontwikkel Coach (POC) nu bijna een jaar. Ontstaan vanuit de behoefte om als IKC de ontwikkeling van kinderen nog beter te kunnen volgen. Directeur Sandra Rodenhuis: ‘Het jonge kind…
Op basisschool Het Talent in Lent is er 24 uur per week een jeugdzorgmedewerker aanwezig in de units van basisschool Het Talent in Lent. Het begon als ‘proeftuin’ van het project Pedagogisch PACT van het Kinderopvangfonds, maar inmiddels is de jeugdzorgmedewerker niet meer weg te denken uit de school. Het…
Nu er in Kindcentrum Christoffel in Tilburg een Thuiskamer is, lukt het kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften beter om het basisprogramma in de reguliere groep te volgen, zo blijkt uit dit praktijkvoorbeeld. Kinderen starten en eindigen de dag in de Thuiskamer en kunnen er terecht tijdens de tussenschoolse opvang. Maar ook…
In Zuid-Limburg kunnen 4-jarige kinderen met extra ondersteuningsbehoeften terecht in een van de negen zogenoemde ‘startklassen’. Inzet is dat deze kleuters, dankzij de interprofessionele inzet van onderwijs en jeugdzorg, binnen een jaar doorstromen naar een reguliere, thuisnabije basisschool. Drie betrokkenen vertellen over deze twee jaar durende pilot, die in het…
Zo vroeg mogelijk de juiste ondersteuning inzetten. Dat beoogt het in dit praktijkvoorbeeld beschreven Kans!overleg dat samenwerkingsverband Helmond-Peelland PO organiseert voor onder andere peuters met extra ondersteuningsbehoeften. Als er zorgen zijn over de ontwikkeling van het kind en het perspectief van onderwijs niet duidelijk is, komen de betrokkenen rond de…
Dat onderwijs, opvang en zorg onder één dak zitten, werpt in kindcentrum De Schilden in Den Dolder steeds meer vruchten af. Dit praktijkvoorbeeld laat zien dat de samenwerking er niet alleen toe leidt dat de overgang van opvang naar school voor kinderen vloeiend verloopt, maar ook dat kinderen op een…
Zeven Zwolse scholen (vso, praktijkonderwijs, mbo-entree) en Tiem, de sociale werkvoorziening van de gemeente Zwolle, hebben de handen ineen geslagen om de kansen van kwetsbare jongeren op de arbeidsmarkt te vergroten. In het zogenoemde SamenWerkTraject, dat in dit praktijkvoorbeeld wordt beschreven, krijgen deze jongeren meer zicht op hun arbeidsmogelijkheden en…
Dat het grote voordelen heeft dat regulier en speciaal onderwijs nauw samenwerken én met andere jeugdinstellingen onder één dak wonen, laat dit praktijkvoorbeeld uit Ochten zien. Ieder bestuur heeft zijn eigen personeel in dienst, maar op de werkvloer wordt intensief samengewerkt. Om thuisnabij passend onderwijs te realiseren, benutten professionals van…
Tijdens de lockdown ontstond er veel zorg over kwetsbare leerlingen die ‘onder de radar verdwenen’. Zij haakten vaak niet aan op het online onderwijsaanbod, en leken af te haken. Toen was de vraag wie dit zou oppakken; leerplicht, wijkteams, school? Leerplicht Hilversum heeft in de coronaperiode een andere pet opgezet…
In deze film zien we hoe leerplicht contact houdt steun geeft bij de noodopvang. We kijken mee met Altra in Amsterdam Noord en met het OPDC in Hilversum. De film laat zien hoe belangrijk het voor leerlingen is om een vaste plek te hebben waar ze dagelijks terecht kunnen. Zeker…
Het Integraal Kind en Expertise Centrum (IKEC) in Hoorn biedt op één locatie onderwijs, zorg en kinderopvang aan kinderen van 0 tot 12 jaar met een specifieke leer- en/of ontwikkelbehoefte. Zij krijgen zo lang als nodig is extra ondersteuning en begeleiding om hun talenten verder te ontwikkelen. Zo mogelijk keren…
Sinds 2009 leren en ontwikkelen leerlingen van regulier basisonderwijs (Sébaschool), speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs cluster 3 (Rehoboth Onderwijs & Zorg) onder hetzelfde dak als kinderen van de Dagbehandeling Jonge Kind (DJK) en kinderen van de peuterspeelzaal. Dit gebeurt onder het motto: ‘kennis en expertise verbindt ons’. Kinderen worden ‘uitgewisseld’,…