Er veel aandacht voor het afstandsonderwijs. Het heeft een grote vlucht genomen nu afstandsonderwijs voor alle leerlingen ’noodgedwongen’ het ‘nieuwe normaal’ geworden is. Opeens bleek meer mogelijk dan gedacht. En zagen we nieuwe kansen voor bijvoorbeeld leerlingen die thuiszitten. Maar is afstandsonderwijs een oplossing voor iedereen. Een doorkijkje krijgen we…
Dit stappenplan (Amsterdamse verzuimaanpak) laat zien welke actie je op welk moment kunt ondernemen en met wie je kunt samenwerken om een leerling te helpen om weer naar school te gaan. Zie ook de presentatie van Laura Thomassen in de bijeenkomst van de leergemeenschap preventie (van thuiszitten) op 4 februari…
In de Nicolaasschool zet het hele team in op welzijn en veerkracht, zowel bij leerlingen als leraren. "Leerlingen moeten vaardigheden bezitten om sterk te staan in deze maatschappij". Kijk binnen in de klas van juf Nicky.
Het is een hardnekkig probleem: hoe krijgen we alle kinderen en jongeren in Nederland met succes naar school? In dit filmpje vertellen bestuurders uit de regio’s Breda, Utrecht en IJssel-Vecht over hun succesvolle aanpak. Een cruciaal ingrediënt bij alle drie: je moet van elkaar weten wat je doet. Benieuwd welke…
Ingrado heeft een filmpje gemaakt waarin kort en krachtig wordt uitgelegd wat de Leerplichtwet regelt en hoe jongeren hier mee te maken kunnen krijgen.
Wanneer een kind thuisblijft van school, omdat het niet meer lukt om alle dagen in de klas te zijn, dan heeft dat een zware impact. In de eerste plaats op het kind, maar ook ouders, scholen, hulpverleners en gemeentes krijgen te maken met het pad dat de leerling dan af…
Het Steunpunt Passend Onderwijs heeft in samenwerking met onder meer het NJi het online magazine Present! uitgebracht. Hierin vind je een introductie op het Response to Intervention model en wordt aan de hand van vijf mooie voorbeelden zichtbaar gemaakt welke interventies zoal kunnen worden ingezet om thuiszitten te voorkomen.
Het Heliomare Interventie Team (HIT-team) van het kind-jeugdcentrum Heliomare in Heemskerk maakt geen gebruik van standaardmethodes om thuiszitters weer op de rit te krijgen, zo laat dit praktijkvoorbeeld zien. Dat komt doordat de thuiszitter zelf achter het stuur zit. Het enige dat standaard in elk basisplan staat, is het doel…
Passend onderwijs is maatwerk. Dat blijkt uit dit praktijkvoorbeeld van Amber. Haar school, Het Vechtdal College in Dedemsvaart, heeft dat heel goed begrepen. Er is heel duidelijk gekeken naar wat Amber wel kan en niet alleen naar wat ze niet kan. Het Vechtdal College doet voor iedere leerling haar best,…