Hoe werken scholen in deze coronaperiode aan een soepele overgang en een passende, kansrijke plek voor hun brugklassers? Wat zijn hierbij tips en aandachtspunten? Wat kunnen scholen hiervan leren, ook voor de langere termijn? In deze drie artikelen over de start van het schooljaar; aan het eind van het jaar…
Onderstaand artikel maakt onderdeel uit van een serie, waarbij we drie scholen dit schooljaar volgen rond de overstap po-vo. Hoe werken scholen in deze coronaperiode aan een soepele overgang en een passende, kansrijke plek voor hun brugklassers? Wat zijn hierbij tips en aandachtspunten? Wat kunnen scholen hiervan leren, ook voor…
Onderstaand artikel maakt onderdeel uit van een serie, waarbij we drie scholen dit schooljaar volgen rond de overstap po-vo. Hoe werken scholen in deze coronaperiode aan een soepele overgang en een passende, kansrijke plek voor hun brugklassers? Wat zijn hierbij tips en aandachtspunten? Wat kunnen scholen hiervan leren, ook voor…
Onderstaand artikel maakt onderdeel uit van een serie, waarbij we drie scholen dit schooljaar volgen rond de overstap po-vo. Hoe werken scholen in deze coronaperiode aan een soepele overgang en een passende, kansrijke plek voor hun brugklassers? Wat zijn hierbij tips en aandachtspunten? Wat kunnen scholen hiervan leren, ook voor…
Deze editie van Verrassend Passend beschrijft zes praktijkvoorbeelden van samenwerkingen tussen onderwijs en opvangorganisaties. De samenwerking is gericht op een vloeiende overgang naar het basisonderwijs, zodat alle kinderen hun onderwijscarrière soepel kunnen starten.
Zo vroeg mogelijk de juiste ondersteuning inzetten. Dat beoogt het in dit praktijkvoorbeeld beschreven Kans!overleg dat samenwerkingsverband Helmond-Peelland PO organiseert voor onder andere peuters met extra ondersteuningsbehoeften. Als er zorgen zijn over de ontwikkeling van het kind en het perspectief van onderwijs niet duidelijk is, komen de betrokkenen rond de…
Dit praktijkvoorbeeld beschrijft hoe de samenwerkingsverbanden po en vo in Helmond – Peelland samenwerken om de overgang van primair naar voortgezet onderwijs voor kinderen met extra ondersteuningsbehoeften zo goed mogelijk te laten verlopen. Vroeg beginnen is de kern. Het eerste gesprek over de overstap naar het vo wordt al in…
Dat onderwijs, opvang en zorg onder één dak zitten, werpt in kindcentrum De Schilden in Den Dolder steeds meer vruchten af. Dit praktijkvoorbeeld laat zien dat de samenwerking er niet alleen toe leidt dat de overgang van opvang naar school voor kinderen vloeiend verloopt, maar ook dat kinderen op een…
Dat de overgang naar groep 1 stressloos en vloeiend verloopt, hebben de kinderen van de opvanggroepen van Kindcentrum Samenwijs Willibrordus in Diessen te danken aan de ‘peuter-kleutergroep’, waar ze goed worden voorbereid op deze stap. Dit praktijkvoorbeeld beschrijft de aanpak van dit kindcentrum, waarbij wordt gewerkt met een doorlopende speelleerlijn…
Dit praktijkvoorbeeld beschrijft hoe kleuters met onderwijs-zorgbehoeften in Middelharnis worden begeleid in de zogenoemde KoZa-groep (Kleuteronderwijs Zorgarrangement). De kinderen krijgen thuisnabij adequate ondersteuning, zodat ze binnen een jaar kunnen uitstromen naar een passende plek in het onderwijs.
De overgang naar het voortgezet onderwijs is voor veel leerlingen met een ‘cluster 4-indicatie’ een struikelblok. Zo niet op het Junior College in Nunspeet, dat in dit praktijkvoorbeeld wordt beschreven. Een so-school (Dr. A. Verschoorschool) en een vo-school (Nuborgh College) bieden hier 10-14 onderwijs aan met het doel leerlingen thuisnabij…
Zeven Zwolse scholen (vso, praktijkonderwijs, mbo-entree) en Tiem, de sociale werkvoorziening van de gemeente Zwolle, hebben de handen ineen geslagen om de kansen van kwetsbare jongeren op de arbeidsmarkt te vergroten. In het zogenoemde SamenWerkTraject, dat in dit praktijkvoorbeeld wordt beschreven, krijgen deze jongeren meer zicht op hun arbeidsmogelijkheden en…