De Hamalandschool zit sinds dit schooljaar in Het Gele Park in Lichtenvoorde, met als huisgenoten: een basisschool, een school voor speciaal basisonderwijs, een kinderopvang én een kinderdagopvang. En o ja, de bibliotheek en de speeltuinvereniging doen ook nog mee. Eind maart ontving directeur Johan van der Weerd het bestuur van…
De Sprong (praktijkonderwijs) en het Grienden College (vmbo) in Sliedrecht hebben de handen ineengeslagen in de pilot ‘Pro-(v) mbo’. Elf eerstejaars pro-leerlingen vormen een aparte klas, omdat er een gerede kans is dat zij, met de juiste begeleiding, na het eerste jaar (of eerder) kunnen overstappen naar het vmbo op…
In dit portret vertelt Fleur Cerini, directeur van de Bossche Vakschool, over de ‘VMBO S – Samen, Succes, Symbiose’, waar leerlingen in het derde leerjaar praktijkvakken volgen en aan het einde van dit leerjaar doorstromen naar leerjaar 4 om daar het volledige reguliere programma te volgen en eindexamen te doen.
Deze publicatie van het Steunpunt Passend Onderwijs en het Nederlands Centrum Onderwijs en Jeugdzorg bevat tien praktijkvoorbeelden van (intensieve) samenwerkingen tussen reguliere scholen en scholen voor speciaal onderwijs. Door gebruik te maken van elkaars expertise en faciliteiten blijken er veel meer mogelijkheden te zijn om een passend aanbod te creëren…