Ontwikkel één privacyconvenant onderwijs-gemeenten-jeugdhulp voor de gehele provincie Groningen. Dat was de opdracht aan de Groningse Kerngroep Gemeenten - Onderwijs die begin 2021 bestuurlijk werd bekrachtigd in de vier OOGO’s die de provincie Groningen telt. Een provinciale werkgroep ging er vervolgens mee aan de slag. Het convenant is inmiddels opgesteld,…
De Hamalandschool zit sinds dit schooljaar in Het Gele Park in Lichtenvoorde, met als huisgenoten: een basisschool, een school voor speciaal basisonderwijs, een kinderopvang én een kinderdagopvang. En o ja, de bibliotheek en de speeltuinvereniging doen ook nog mee. Eind maart ontving directeur Johan van der Weerd het bestuur van…
De Sprong (praktijkonderwijs) en het Grienden College (vmbo) in Sliedrecht hebben de handen ineengeslagen in de pilot ‘Pro-(v) mbo’. Elf eerstejaars pro-leerlingen vormen een aparte klas, omdat er een gerede kans is dat zij, met de juiste begeleiding, na het eerste jaar (of eerder) kunnen overstappen naar het vmbo op…
In dit portret vertelt Fleur Cerini, directeur van de Bossche Vakschool, over de ‘VMBO S – Samen, Succes, Symbiose’, waar leerlingen in het derde leerjaar praktijkvakken volgen en aan het einde van dit leerjaar doorstromen naar leerjaar 4 om daar het volledige reguliere programma te volgen en eindexamen te doen.
Het Steunpunt Passend Onderwijs heeft in samenwerking met onder meer het NJi het online magazine Present! uitgebracht. Hierin vind je een introductie op het Response to Intervention model en wordt aan de hand van vijf mooie voorbeelden zichtbaar gemaakt welke interventies zoal kunnen worden ingezet om thuiszitten te voorkomen.
Deze publicatie van het Steunpunt Passend Onderwijs en het Nederlands Centrum Onderwijs en Jeugdzorg bevat tien praktijkvoorbeelden van (intensieve) samenwerkingen tussen reguliere scholen en scholen voor speciaal onderwijs. Door gebruik te maken van elkaars expertise en faciliteiten blijken er veel meer mogelijkheden te zijn om een passend aanbod te creëren…
Steeds vaker slaan onderwijs en jeugdhulp de handen ineen. Maar doordat onderwijs en jeugdhulp onder verschillende wetten en regels vallen, is dat niet altijd eenvoudig. Zo is het vaak lastig om budgetten samen te voegen en goede financieringsafspraken te maken om een gezamenlijke aanpak te realiseren. Over die financiële kant…
De acht praktijkvoorbeelden in deze special van Verrassend Passend maken duidelijk dat samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp problemen van kinderen of gezinnen kan verminderen of oplossen, maar ook dat daarmee problemen worden voorkomen doordat er vroegtijdig hulp wordt ingezet.
Werken aan de kwaliteitsverbetering van passend onderwijs en leren van elkaar. Met die intenties voeren de vo-scholen van samenwerkingsverband Stichting Leerlingenzorg Noordwest Veluwe interne audits bij elkaar uit. Dit praktijkvoorbeeld beschrijft hoe de scholen dit doen: de audits hebben geen oordelend karakter, maar scholen bespreken als critical friends met elkaar…
Hoe leggen samenwerkingsverbanden verantwoording af over de besteding van de middelen en over de effecten daarvan? In deze editie van Verrassend Passend geven zes directeuren van samenwerkingsverbanden antwoord op deze vraag. Het laatste hoofdstuk geeft een overzicht van algemene principes en aanbevelingen voor verantwoording die we aan deze zes verhalen…