po vo
VO-raad, Aidadreef 4 Utrecht, naast station Utrecht Overvecht
24
sep

Leertraject Externe beïnvloeding: meer grip op lokaal overheidsbeleid

Gemeenten hebben grote invloed op uw werk; denk aan het huisvestingsbeleid, invulling van de WMO en jeugdhulpverlening. Maar hoe krijgt u meer invloed op het lokale overheidsbeleid? Wat wordt uw beïnvloedingsstrategie? En hoe verankert u deze in de praktijk? Deze vragen staan centraal tijdens het leertraject ‘Externe beïnvloeding’.

Deze leergang is speciaal in opdracht van het Steunpunt Passend Onderwijs ontwikkeld voor leidinggevenden en (onafhankelijk) voorzitters van samenwerkingsverbanden PO en VO, in samenwerking met Pieterjan van Delden (Andersson Elffers Felix) en Mariëlle van Oort (Van Oort & Van Oort).

Welke resultaten kunt u verwachten?
U krijgt meer grip op externe ontwikkelingen en mogelijkheden tot beïnvloeding van stakeholders (waaronder gemeenten). U vergroot uw handelingsperspectief omdat u zich bewust bent van uw eigen stijl van beïnvloeden en de dynamiek van de omgeving. Ten slotte beschikt u over een handelingsplan voor externe beïnvloeding, met een tijdspad van ongeveer één jaar.

Opbouw van het leertraject
Het leertraject is opgebouwd uit drie interactieve workshops van ongeveer vier uur. De workshops beginnen breed bij een verkenning van de strategische issues en werken steeds verder toe naar de verankering van een strategie in uw organisatie en in uw leiderschap. Voor de inhoud van de workshops zijn de groepsdialogen en eigen reflecties leidend. Kortom: uw leerbehoefte en strategie staan centraal.

1. Workshop Strategische issues
Het beleid in de gemeente heeft directe invloed op het dagelijkse werk van scholen en samenwerkingsverbanden. Dit via achterstandenbeleid, budgettering, huisvesting, leerlingenstromen, wijkgericht werken en de WMO. Welke beleidsveranderingen komen er op scholen af? Wat zijn de kansen en risico’s? Tijdens deze workshop leggen we de basis voor uw persoonlijke handelingsplan.

2. Workshop Strategieën
Om effectief invloed uit te oefenen op externe ontwikkelingen, is een gedegen strategie de sleutel tot succes. Maar welke vragen stelt u uzelf om te komen tot een effectieve strategie? En welke dilemma’s komt u in dit proces tegen? In de workshop verkennen we met elkaar de afwegingen om tot een strategie te komen.

3. Workshop Verankering strategie in de praktijk
Uiteindelijk zal de praktijk leren of uw strategie werkt. Maar hoe verankert u de gekozen strategie? Tijdens deze laatste workshop verdiepen we uw leiderschap, zodat uw strategie aansluit op uw leiderschapsstijl. Daarnaast bieden we u graag inzicht in de manier waarop u uw strategie kunt borgen in uw samenwerkingsverband of eigen school(bestuur).

Ervaringen
Enkele reacties van deelnemers aan een eerder leertraject onder leiding van Pieterjan van Delden en Mariëlle van Oort:

“Het was erg inspirerend. Het helpt dat je de tools krijgt om strategisch naar je eigen speelveld te kijken. Ook is mijn kennis over de processen binnen gemeenten en de overheid vergroot.”
“Geeft een nieuwe kijk op dingen. Dicht bij de praktijk. Je kunt er gelijk mee aan de slag.”

Praktische informatie

Data & tijd voor leidinggevenden swv en schoolbestuurders
• Workshop 1: dinsdag 24 september, 13.00 uur tot 17.00 uur
• Workshop 2: dinsdag 12 november, 13.00 uur tot 17.00 uur
• Workshop 3: dinsdag 10 december, 13.00 uur tot 17.00 uur

Waar: VO-raad, Aidadreef 4 Utrecht, naast station Utrecht Overvecht, zie Google Maps
Voor wie: Leidinggevenden van samenwerkingsverbanden PO en VO
Kosten: € 100,00 euro (incl. BTW) voor de gehele leerlijn; het is de bedoeling dat u deelneemt aan alle drie de bijeenkomsten
Aanmelden: Via dit formulier


Praktijkvoorbeelden

Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Bekijk praktijkvoorbeelden

Scan Passend Onderwijs

Vul de Scan Passend Onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Doe de Scan Passend Onderwijs

Wat is passend onderwijs?

Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.

Bekijk video