Het uitgangspunt van de onderwijswetgeving is dat alle kinderen onderwijs volgen op school. Soms kunnen kinderen echter vanwege psychische of lichamelijke beperkingen tijdelijk of gedeeltelijk niet naar school. Het is dan mogelijk om deze leerlingen een op maat gemaakt onderwijsprogramma aan te bieden door af te wijken* van het minimumaantal…
In Nederland worden naar schatting 119.000 kinderen geconfronteerd met kindermishandeling of huiselijk geweld. Gemiddeld wordt één kind per schoolklas mishandeld. Scholen spelen een belangrijke signaleringsrol bij kindermishandeling. De onderwijspartijen van de Beweging tegen Kindermishandeling (BtK) ontwikkelden daarom een Handelingskader kindermishandeling en huiselijk geweld voor het onderwijs met bijbehorende infographic. Meldcode…
Het ministerie van VWS heeft een overzicht gepubliceerd van initiatieven van thuiszitters. Hier kunnen kinderen en jongeren terecht, die niet meer naar school gaan.
De Inspectie van het Onderwijs heeft in de handreiking ‘Effectief afstandsonderwijs’ de kansen en risico’s van afstandsonderwijs op een rij gezet. Deze handreiking biedt handvatten voor alle sectoren om effectief afstandsonderwijs vorm te kunnen geven en is gebaseerd op wetenschappelijk inzicht naar aanleiding van onderzoek van Universiteit Maastricht. Handreiking De…
Dit document beschrijft welke samenwerking het onderwijs mag aangaan met een particuliere aanbieder en aan welke voorwaarden dan moet worden voldaan? Ook wordt aangegeven wat wettelijk niet is toegestaan. In de bijlage van dit document zijn jurisprudentie en passages uit brieven toegevoegd die inzicht geven in deze materie.
School en de aanwezigheid op school doen er toe. Uit onderzoek blijkt dat kinderen maar zelden van de ene dag op de andere de school niet meer bezoeken. Schoolverzuim is een proces dat ook wel eens als 'dropping out in slow motion' wordt omschreven. In de handreiking aanwezigheidsregistratie staat het…
In ‘Buiten de Lijntjes’ komen (50) ervaringsdeskundige kinderen en jongeren aan het woord over het thuiszittersvraagstuk. Deze publicatie is een initiatief van Number 5 Foundation en heeft als doel kinderen en jongeren een stem te geven in het thuiszittersvraagstuk.
Formatief evalueren staat volop in de belangstelling. Er zijn dan ook al veel wetenschappelijke en praktijkgerichte publicaties over formatief evalueren verschenen. Een ding komt in al deze vakliteratuur helder naar voren: formatief evalueren vraagt om een actieve inzet van zowel leraar als leerling. In dit thematisch overzicht richten we ons…
Maatwerk is een veelomvattend begrip en bevat allerlei mogelijkheden om het onderwijsaanbod en de onderwijsondersteuning beter aan te laten sluiten op de capaciteiten en behoeften van de leerling of een groepje leerlingen. Het staat synoniem voor flexibiliteit en onderwijs op maat. Hoe maatwerk in de praktijk wordt vormgegeven is afhankelijk…
Het NRO heeft een overzichtsartikel gepubliceerd met daarin 'handvatten voor docenten en schoolleiders in het VO die op zoek zijn naar een antwoord op de vraag hoe de school hybride onderwijs voor het schooljaar 2020-2021 kan inrichten'. De bevindingen in het artikel zijn gebaseerd op onderwijsonderzoek en beschrijven 'welke leeractiviteiten…
Schoolverzuim: wat verstaan we daaronder en hoe ontstaat het? De nieuwe publicatie 'Schoolverzuim aanpakken' (NJi) geeft een overzicht van recent wetenschappelijk onderzoek. Dit biedt inzicht in de oorzaken van schoolverzuim, en in de afspraken die er in Nederland zijn rond schoolverzuim. Deze kennis kan beleidmakers en professionals helpen om een…
Deze routekaart biedt gemeenten en samenwerkingsverbanden een gespreks- en analysekader gericht op de thuiszittersproblematiek. Dit model is een hulpmiddel bij het zoeken en vinden van oplossingen. Het kan dienen als basis voor een protocol waarin alle betrokkenen een bijdrage leveren aan een succesvolle schoolloopbaan voor alle leerlingen van 5 tot…